Te jotka ootte kotona,eikä koulutusta yms..

  • Viestiketjun aloittaja falck
  • Ensimmäinen viesti
falck
Niin toivotteko että teidän lapset tekee samoin.. siis kysyn tätä nyt ihan vilpittömästi en kettuile yms. Kun tutkimusten mukaanhan lapset aika luultavasti kouluttautuu samalla tavalla ku vanhemmat. Mulla on monta esimerkkiä tässä lähipiirissä. Erään vanhemmat eivät ole käynneet kouluja tää henkilö ei oo itsekään. Toisen äiti kävi koulun mutta on koko elämänsä lusmuillut erinäisillä sairaslomilla,tytär tekee samoin kun taas kaverin isä on tohtori ja kaveri opiskelee yliopistossa.Itse olen duunariperheestä jossa on käyty ammattikoulua ja AMK;ta ja itse opiskelen AMK;ssa.. oletteko miettineet että ottaako lapset teistä mallia ja haluaisitteko että lapsi jäisi esim. kotiäidiksi lopun elämäkseen tai lusmuilisi työttömänä nostellen tukia..
 
en toivo että ottaa mallia, mutta suunnitelmissa on käydä koulu loppuun, et eiköhän koulutus ole kun lapsi on isompi.. ettei näille sijoille jäädä loppuiäksi, kerkeäähän koulut käymään jos vain on innostusta ja mahdollisuus... :)
 
vieras
Mun vanhemmat duunareita, veli insinööri ja minä yo ja ammattikoulun käyny, omat lapset ei vielä koulussa mutta itseppä ammatin hommaavat. Meillä ei ole kotona venytty, töitä on tehty kädet verillä joskus kirjaimellisestikkin. Meitä kun pitää olla oikeita töitä tekeviäkin ei vaan kirjasta oppineita.
 
..ja kyllähän nykypäivänä opiskelu on kaiken kaikkiaan toista kun oli joskus vanhempiemme / isovanhempiemme aikaan. Esimerkiksi lukion kävi joskus muinoin aivan murto-osa väestöstä, nyt sen käy todella iso osa ikäluokasta. Kun taas lukion jälkeinen koulutus onkin sitten aivan eri asia.

Eli homman luonne on muuttunut aika kovasti. Kaikilla halukkailla on paremmat mahdollisuudet esim. yliopistokoulutukseen kuin silloin opintolaina-aikaan.
 
sever
Alkuperäinen kirjoittaja falck:
Niin toivotteko että teidän lapset tekee samoin.. siis kysyn tätä nyt ihan vilpittömästi en kettuile yms. Kun tutkimusten mukaanhan lapset aika luultavasti kouluttautuu samalla tavalla ku vanhemmat. Mulla on monta esimerkkiä tässä lähipiirissä. Erään vanhemmat eivät ole käynneet kouluja tää henkilö ei oo itsekään. Toisen äiti kävi koulun mutta on koko elämänsä lusmuillut erinäisillä sairaslomilla,tytär tekee samoin kun taas kaverin isä on tohtori ja kaveri opiskelee yliopistossa.Itse olen duunariperheestä jossa on käyty ammattikoulua ja AMK;ta ja itse opiskelen AMK;ssa.. oletteko miettineet että ottaako lapset teistä mallia ja haluaisitteko että lapsi jäisi esim. kotiäidiksi lopun elämäkseen tai lusmuilisi työttömänä nostellen tukia..
No kuulepa, minä sairauslomalla ihan SAIRAUDEN vuoksi, olen työkyvytön.
Että toivonko lapselleni samaa?? :eek:
En todellakaan toivo sairauksia lapsilleni!

Ihmetyttää koko kysymys.
Valitettavasti ei ole minun käsissäni sairastuuko lapseni tähän, tämä voi periytyä. Sairauslomani ei ole yhtikäs mitään "lusmuilua".
 
nap
oma äitini ei ole opiskellut kun siihen ei hänellä ollut mahdollisuuksia, itse opiskelin vain sen verran kuin oli pakko. olin jo silloin yrittäjä, vein yrityksen ulkomaille ja laajensin sitä monialayritykseksi. lapseni aikovat opiskella tahoillaan ja lähtevät sen jälkeen ulkomaille, toinen nähtävästi astuu yritykseni rattaaseen.
 
vieras
Minä olin 6 vuotta kotona ilman koulutusta. 3. vuotena otin iltakursseja. Kahdessa vuodessa sitten yliopistotutkinto. Mitä lie lapset perivät sitten, sen ajan koulutuksen joka oli heidän syntymähetkellään vai sen mitä olen nyt?

Omat vanhempani olivat duunareita kansakoulupohjalta.
 
No tuota miulla ei ole ammattia, mutta koko aikuisikäni olen kyllä töissä käyny... Karaokejuontajan hommia tehny reilu yheksän vuotta... Mutta kai se AMMATTI nyt sitten tässä asiassa se tärkeempi olis... :)
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja jenttis:
en toivo että ottaa mallia, mutta suunnitelmissa on käydä koulu loppuun, et eiköhän koulutus ole kun lapsi on isompi.. ettei näille sijoille jäädä loppuiäksi, kerkeäähän koulut käymään jos vain on innostusta ja mahdollisuus... :)
Heh, tää vastaus on ainoa, joka vastaa ap:n kysymykseen! Miksi ette muut halua vastata?

Mulla yliopisto-opinnot ja toivon, että oma lapsi kykenisi mahdollisimman vapaasti tekemään just sitä, mitä halua. Vaikka sit menemään amikseen.
 
Minä en ole vielä opiskellut mutta työtä olen tehnyt monta vuotta kyllä. Nyt haluan hoitaa lapseni kotona niin pitkään kuin mahdollista ja sitten suuntaan intoa puhkuen opiskelemaan ja töihin :)
Toivon lapsilleni vain että tekevät sitä mikä tekee heidät onnelliseksi. Jos haluavat opiskella niin hyvä, jos haluavat tehdä lapset nuorena ja hoitaa heitä kotona eli olla kotiäiti jossain vaiheessa niin ihanaa sekin :) Jos taas eivät halua laspia ollenkaan vaan haluavat matkustella, tehdä kovasti töitä ja nähdä maailmaan niin hyvä sekin :)

Ei minulla ole muita toiveita lasteni varalle kuin että ovat onnellisia, nauttivat elämästään ja tekevät sitä minkä katsovat parhaaksi. :) Niin ja tietysti terveys!
 
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja jenttis:
en toivo että ottaa mallia, mutta suunnitelmissa on käydä koulu loppuun, et eiköhän koulutus ole kun lapsi on isompi.. ettei näille sijoille jäädä loppuiäksi, kerkeäähän koulut käymään jos vain on innostusta ja mahdollisuus... :)
Heh, tää vastaus on ainoa, joka vastaa ap:n kysymykseen! Miksi ette muut halua vastata?
Siksi että kysymys oli niin älytön. AP olettaa, että kouluttamattomat kotiäidit "jäävät kotiäideiksi loppuiäkseen tai lusmuilevat työttömänä nostellen tukia".
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja jenttis:
en toivo että ottaa mallia, mutta suunnitelmissa on käydä koulu loppuun, et eiköhän koulutus ole kun lapsi on isompi.. ettei näille sijoille jäädä loppuiäksi, kerkeäähän koulut käymään jos vain on innostusta ja mahdollisuus... :)
Heh, tää vastaus on ainoa, joka vastaa ap:n kysymykseen! Miksi ette muut halua vastata?
Siksi että kysymys oli niin älytön. AP olettaa, että kouluttamattomat kotiäidit "jäävät kotiäideiksi loppuiäkseen tai lusmuilevat työttömänä nostellen tukia".
No mut sit voi vastata et en haluaisi enkä muuten itsekään aio niin tehdä. Tosiasiahan on, että vanhempien koulutusvalinta vaikuttaa varsin vahvasti lasten koulutusvalintoihin. Ei tietenkään ainoana tekijänä, mutta tilastollisesti vertailtuna hyvin hyvin vahvasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
No mut sit voi vastata et en haluaisi enkä muuten itsekään aio niin tehdä. Tosiasiahan on, että vanhempien koulutusvalinta vaikuttaa varsin vahvasti lasten koulutusvalintoihin. Ei tietenkään ainoana tekijänä, mutta tilastollisesti vertailtuna hyvin hyvin vahvasti.
Tiedän että se on totuus, mutta ap ihan itse provosoi, joten turha olettaakaan saavansa asiallisia ja järkeviä vastauksia.
 
**
jos mulla tytär olis niin toivoisin että hankkis perheen ensin, pitäis lapsista huolta itse kunnes ovat vähän isompia ja sitten vasta keskittyisi omiin jutuihinsa niinku mäkin teen. Mutta mulla on nuo pojat, heidän toivon ottavan mallia isästään eli koulut ja hyvä ja vakaa työpaikka ensin, sitten perhe. Mä olen vähän vanhanaikanen tässä asiassa, mun mielestä ennen oli paremmin lasten kannalta. Nykyisin naiset laittaa ittensä kaiken edelle. Mun mielipide vaan, ei tarvii suuttua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minun vanhemmat ovat duunareita, meistä sisaruksista 2 käynyt yliopiston ja 2 ammattikorkean. ei voi yleistää.
no ei voi tilastoa yleistää koskemaan joka ikistä yksittäistapausta, tietenkään. mutta KESKIMÄÄRIN vanhempien koulutustaso periytyy, samoin kuin tukien varassa eläminenkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jenttis:
ja eikös se ennen ollut hyvää esimerkkiä että on koti-äitinä?
milloin "ennen"? kotiäitejä sanan varsinaisessa merkityksessä ei ole ollut "ennen", vaan siinä sivussa on hoidettu esim. maatalon työt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja jenttis:
en toivo että ottaa mallia, mutta suunnitelmissa on käydä koulu loppuun, et eiköhän koulutus ole kun lapsi on isompi.. ettei näille sijoille jäädä loppuiäksi, kerkeäähän koulut käymään jos vain on innostusta ja mahdollisuus... :)
Heh, tää vastaus on ainoa, joka vastaa ap:n kysymykseen! Miksi ette muut halua vastata?
Siksi että kysymys oli niin älytön. AP olettaa, että kouluttamattomat kotiäidit "jäävät kotiäideiksi loppuiäkseen tai lusmuilevat työttömänä nostellen tukia".
Mutta noinhan siinä käy monelle. Tukien varassa eläminen periytyy, kouluttamattoman ja työkokemusta omaamattoman on vaikeampi työllistyä jne. Ei kai tää nyt mikään uutinen ole?

 
Mä en jotenkin jaksa uskoa tuohon.
Meitä on kolme sisarusta, joista minä ja veljeni ei olla koskaan oltu opiskelu ihmisiä. Mulla vain peruskoulu ja veli kävi erittäin hartaasti lukion loppuun..
Mutta meidän sisko on hyvin kouluttautunut, oikea koulunero. Hypännyt 7. luokalta suoraan 9. luokalle (kävi 8. luokan kokeet kesällä läpi)

Mutta itse asiaan, mä kyllä arvostan henkilökohtaisesti itse enemmän kotiäitiyttä kuin suurta uraa, vaikka onhan joidenkin pakko nekin hoitaa :) Eihän tää maailma muuten toimisi..
 

Yhteistyössä