Te jotka olette syöneet antibiottia nimeltä V-PEN MEGA!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipee täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
unohtu sano tossa että EI kannata juoda tän kuurin aikana,eikä 10 PÄIVÄÄ siitä kun kuuri on loppunut,koska v-pen on vielä 10 päivää kropassa sen kuurin loputtuaan. kyl tekee kipeetä olla niin kauan selivinpäin baarissa,mutta säästyy ainaki rahaa ja terveys. ja jos jollakin on uusiutunu vaiva heti kuurin jälkeen nii ootteko juonu heti kun kuuri on loppunu? se voi olla syy,niin kannattaa tosiaan olla 10päivää joumatta kuurin loputtuaan! :)

Oisitvain unohtanutkin sanoa, koska nyt puhut eri antibiootista :D Antabusreaktion alkoholin kanssa tekevän antibiootin nimi on metronidatsoli ja mm. Flagyl ja Trikozol ovat sitä. Se ei emätinpuikkoina vaadi kuin 2-3 vrk:n varoajan (jos sitäkään) ja suun kautta sitten vähän pidemmän, eli 7-10vrk.

Siis metronidatsoli, eli v-pen!!

Alkuperäinen kirjoittaja kipee täti;10172302:
Kertokaa millo nää alkaa vaikuttamaan, joo no ei nyt hetkessä mikään autakkaan, mutta monta päivää pitää syödä, että helpottaa?
Itselläni on angiina ja eilen aloitin niitä syömään yks tabletti 3x päiväs ja 10 päivän kuuri. Nyt neljä tablettii syönyt ja tänä aamuna oli tosi pahasti kurkku turvoksissa ja kipee :( oi voi.. voisi tehota nopeesti :)

Antibiootti alkaa kyllä tehota heti, mutta pari päivää voi mennä ennen kuin oireet helpottaa. Ystäväni on töissä LKS:sä (lääkäri) ja hän tosin sanoi ettei V-Pen Mega ole paras antibiootti esim angiinan hoitoon, vaan enemmänkin "yleisantibiootti". Tai kun niitäkin kuulemma on erilaisia ja toi V-Pen on halvimmasta päästä, ja kuulemma vähän sama asia kun joku sanoo että "pää on kipeä" ja sille annetaan heti burana kouraan selvittämättä sen tarkemmin, mistä on kyse..
Mulla ei V-Pen Mega auttanut angiinaan mutta toiseen nielutulehdukseen kyllä. Ripuli tosin kyllä tuli. :(

Penisilliinillä suositetaan aloittamaan aina, jos ei ole penisilliiniallergiaa. Syynä tähän on se, että resistenttejä bakteerikantoja tulee jatkuvasti. Eli kun aloitetaan sillä vanhimmalla, niin ei tule turhaan aiheutettua tuhoisia kantoja.

Ja se angiina voidaan todeta pikatestillä nielusta eli ei tarvitse viljelyjä odotella.

Kylläpä menee hermot tähän touhuun kun menee arki ihan sekasin tän alati uusivan angiinan takia!!! Ekan kerran sain V-pen kuurin. Kuurin jälkeen parin päivän päästä nousi taas kuume ja kurkku seuraavana päivänä nielemisarka. Toisella kerralla kuuriksi Kefexin... No Kefexin ei ees ehtiny kuuri vielä loppua kun alko taas olla lämpöilyä ja kurkku aamuisin kipee. Eilen loppu se Kefexin kuuri ja nyt on taas ihan hullun kipee kurkku ja pikatesti näytti taas streptokokki-a! Eli nyt jatketaan Dalacin 300mg kuurilla ja mahaa käy sääliksi jo....Tällä kertaa ei kyllä noussu kuume, mutta vitutuskäyrä on sitäki korkeammalla! En tiedä mitä teen, jos tämäkää ei tepsi! Jos pitää leikata risoja niin mitenköhän kauan siinäki paranemises sitte menee... Epätoivo iskee jo.

Kylläpä menee hermot tähän touhuun kun menee arki ihan sekasin tän alati uusivan angiinan takia!!! Ekan kerran sain V-pen kuurin. Kuurin jälkeen parin päivän päästä nousi taas kuume ja kurkku seuraavana päivänä nielemisarka. Toisella kerralla kuuriksi Kefexin... No Kefexin ei ees ehtiny kuuri vielä loppua kun alko taas olla lämpöilyä ja kurkku aamuisin kipee. Eilen loppu se Kefexin kuuri ja nyt on taas ihan hullun kipee kurkku ja pikatesti näytti taas streptokokki-a! Eli nyt jatketaan Dalacin 300mg kuurilla ja mahaa käy sääliksi jo....Tällä kertaa ei kyllä noussu kuume, mutta vitutuskäyrä on sitäki korkeammalla! En tiedä mitä teen, jos tämäkää ei tepsi! Jos pitää leikata risoja niin mitenköhän kauan siinäki paranemises sitte menee... Epätoivo iskee jo.

Tuttujuttu, nimim. puoli vuotta jatkuva kuuri, merkkiä vain vaihdettiin eikä se tulehdus mihinkään lähteny ennenkun risat leikattiin, leikkauskin tehtiin tulehdus päällä, kuurista huolimatta, kun sain vielä yhden kuurin siihen päälle, parantuminen kävi äkkiä ja kaikenkaikkiaan koko höskä vei vähän toista viikkoa.

Tuttujuttu, nimim. puoli vuotta jatkuva kuuri, merkkiä vain vaihdettiin eikä se tulehdus mihinkään lähteny ennenkun risat leikattiin, leikkauskin tehtiin tulehdus päällä, kuurista huolimatta, kun sain vielä yhden kuurin siihen päälle, parantuminen kävi äkkiä ja kaikenkaikkiaan koko höskä vei vähän toista viikkoa.

Voi itku....hirveetä jos tästä tulee kans joku puolivuotinen taisto.. Mut jos se risojen poisto tosiaan toimii, niin kai se on pakko sitäki sit ny harkita, jos tämä vaiva ei tästä jo pian lähde... Pystyitkö jo viikon jälkeen puhua normaalisti jne? Oon opetustyössä, niin pitäis pystyy höpöttää ja laulaa...

Voi itku....hirveetä jos tästä tulee kans joku puolivuotinen taisto.. Mut jos se risojen poisto tosiaan toimii, niin kai se on pakko sitäki sit ny harkita, jos tämä vaiva ei tästä jo pian lähde... Pystyitkö jo viikon jälkeen puhua normaalisti jne? Oon opetustyössä, niin pitäis pystyy höpöttää ja laulaa...

Toivottavasti tulee vielä perille viesti.

Kannattaa ehdottomasti harkita risojen poistoa. Itsellä oli piiloangiina, ja lähes oireeton kurkun kanssa, normia kuumetta ja kolotusta lähinnä vain ja kurkkua aavistuksen aristi. Ajattelin että ei se angiina kai ole kun jokaisen edellisen sairastin kovassa kuumeessa, houraillen ja nukkuen vain lähinnä ennen kuin lääkäriin pääsi.

Sain jälkitautina tästä angiinasta kurkkupaiseen. Alkoi aika nopeasti, perjantaina alkoi kurkussa tuntumaan oudolta, ja la-su ja su-ma yönä en voinut enää oikein puhua ja syödä mitään. Menin ma-aamusta lääkäriin, siellä pikavinjely ja suorilta leikaukkeen. Suosittelivat risojen poistoa ja hyväksyin sen. Odottelin 1,5 päivää että pääsen leikkaukseen, mutta kun pääsin, ja heräsin, olo oli oikeasti aikas mahtava.

Pystyin puhumaan samana päivänä leikkauksesta jo paremmin kuin paiseen kanssa tai angiinassa kertaakaan oikeastaan, tosin yksilölllistä sekin. Paranemiseen meni muutama viikko ja välilä sai irvistellä syödessä ja joskus hieman pitempään puhuessa piti hieman nieleskellä, mutta itse en syönyt esim jäätelöä tai muuta vastaavaa kylmää mitä suosittelivat, ainoastaan jääpaloja imeskelin pari päivässä, ja varsinkin jos sattui hieman kurkku alkaa vuotamaan.

Ennen leikkausta sairastin vuoden sisään 6 angiinaa, viimeisin johti tuohon paiseeseen, ja olen erittäin tyytyväinen että poistatin risat, koko operaatio kesti 3 päivää + toimpuminen, mutta en ole sen jälkeen ollut kertaakaan potenut enää angiinaa, tai edes kuumeessa ollut. Pieniä ohimeneviä normaaleja flunssia vain :)

Suosittelen ehdottomasti. Vaikka onkin normaalia isompi operaatio esim kotitervehtymiseen jne verrattavissa, mutta hyvällä tod.näköisyydellä ei tarvitse enää sairastella.

Viestiketjua lukiessani olen sairastanut angiinan, jonka vuoksi menin lääkäriin turhan myöhäisessä vaiheessa - nielupaisehan se siellä oli, ja aiheutti sitten loppujen lopuksi niin kovan kivun niellessä, että mieluummin syljin kuin nielin. Töissä sinnittelin vielä muutaman päivän kipulääkkeillä, mutta korvakivun tullessa mukaan kuvioon oli pakko lähteä lääkäriin. Olikohan tällä "visiitori"-kirjoittamalla mahdollisesti kuitenkin nielupaise kyseessä, vaikka itse arveli viisaudenhampaan vihoittelevan... mulla leuka ei mennyt lukkoon, pystyin puhumaan vielä suht' normaalisti, joskin itsestä alkoi tuntua jo vaikeahkolta puhuminen. Ja silti se oli nielupaise, kuulemma melko isokin jo. Eli aikaisemmin olisi saanut lääkäriin jo rohkaistua menemään. Tulehdus uusi antibioottikuurin loputtua heti, ja sama juttu toisen kerran, sillä kertaa olin terveenä viitisen päivää. Söin kuurit aina huolellisesti ohjeiden mukaan loppuun saakka ja otin lääkkeet kellon mukaan ajallaan. Mieheltä otettiin paisetilanteen yhteydessä nieluviljely, mutta hän oli oireeton. Nyt, kolmannen kerran tulehduksen uusittua (olen nielupaiseesta säikähtäneenä hakeutunut nopeasti hoitoon kurkkukivun uusiutuessa, parin päivän sisällä), mies ja 2,5-vuotias tyttökin menivät uudestaan nieluviljelyyn, ja heiltä molemmilta löytyi streptokokki A. Miehellä jonkin verran yskimistä ollut, mutta hän kokee itsensä terveeksi, tytöllä on silloin tällöin ollut pieniä märkiviä rupia, mutta hän on ollut meidän arviomme mukaan täysin terve koko tämän ajan. Höh. Ja tässä sitä ollaan, koko perhe pompotellut pöpöä yhdeltä toiselle, ilman että hoksasimme. Yksi viestiketjun kirjoittajista kirjoitti, että baarireissun jne. jälkeen taas uudella kuurilla ja toistuvasti - mulla tuli tässä kohdassa mieleen, että josko hänkin saa bakteerin aina uudestaan joltakulta lähipiiristä. Hankalaa tässä on se, että bakteerin kantaja voi olla täysin oireeton.
Mulla V-pen (antibiootteihin lukeutuva penisilliinilääke) auttanut kahdesti tulehduksen kuriin saamiseen, nyt kolmannella kerralla sain Klacid-nimisen antibiootin, joka ei auttanut, odottelin 5 päivää, ja sitten uskalsin ottaa yhteyttä lääkäriin - lääke vaihdettiin välittömästi kesken kuurin Dalacin 300mg-lääkkeeseen, jota olen nyt syönyt muutaman päivän. Oireet (edelleen kurkkukipu, niellessä tuntuu epämiellyttävä ikään kuin möykky sekä korvakipu) ovat ehkä hieman helpottaneet, mutta jälleen mietiskelen, milloin on aika kysyä lääkäriltä mahdollisesti lääkkeen tehoavuudesta oireisiini.
Sain hyvän ohjeen myös jossain vaiheessa näitä episodeja, että tiskiharjat, tiskirätit, hammasharjat, -tahnat jne. "kosteat" asiat on tärkeä vaihtaa koko perheelle, me esim. joimme mieheni kanssa samasta vesipullosta, mulla joskus huono tapa myös juoda limsaa pullon suusta, jolloin pöpöt ovat iloisesti odotelleet seuraavaa kertaa, kun joku juomaa itselleen kaataa... Apua. On tullut melkoinen hygeniaoppi tänä keväänä kuvioihin!
Sellainen varmistus vielä, jos ei uskalla kurkkukivun/turvotuksen kanssa mennä lääkäriin, jos on jo antibiootit menossa - nielupaise saattaa ilmetä ja kehittyä, vaikka syökin antibioottia. Ei siis tarvitse ajatella olevansa ylivarovainen lääkäriin yhteyttä ottaessaan... jos on lääkitys päällä ja oireet pahenevat tai eivät auta, on aika toimia.

Mulla alko tehoamaan jo melkeimpä heti (itelläni tällä hetkellä angiina). Nämä lääkkeet kumminki teki naamaani rumia, pieniä punaisia pilkkuja :/ Tulehdusarvoni oli 42

Yhteistyössä