Viestiketjua lukiessani olen sairastanut angiinan, jonka vuoksi menin lääkäriin turhan myöhäisessä vaiheessa - nielupaisehan se siellä oli, ja aiheutti sitten loppujen lopuksi niin kovan kivun niellessä, että mieluummin syljin kuin nielin. Töissä sinnittelin vielä muutaman päivän kipulääkkeillä, mutta korvakivun tullessa mukaan kuvioon oli pakko lähteä lääkäriin. Olikohan tällä "visiitori"-kirjoittamalla mahdollisesti kuitenkin nielupaise kyseessä, vaikka itse arveli viisaudenhampaan vihoittelevan... mulla leuka ei mennyt lukkoon, pystyin puhumaan vielä suht' normaalisti, joskin itsestä alkoi tuntua jo vaikeahkolta puhuminen. Ja silti se oli nielupaise, kuulemma melko isokin jo. Eli aikaisemmin olisi saanut lääkäriin jo rohkaistua menemään. Tulehdus uusi antibioottikuurin loputtua heti, ja sama juttu toisen kerran, sillä kertaa olin terveenä viitisen päivää. Söin kuurit aina huolellisesti ohjeiden mukaan loppuun saakka ja otin lääkkeet kellon mukaan ajallaan. Mieheltä otettiin paisetilanteen yhteydessä nieluviljely, mutta hän oli oireeton. Nyt, kolmannen kerran tulehduksen uusittua (olen nielupaiseesta säikähtäneenä hakeutunut nopeasti hoitoon kurkkukivun uusiutuessa, parin päivän sisällä), mies ja 2,5-vuotias tyttökin menivät uudestaan nieluviljelyyn, ja heiltä molemmilta löytyi streptokokki A. Miehellä jonkin verran yskimistä ollut, mutta hän kokee itsensä terveeksi, tytöllä on silloin tällöin ollut pieniä märkiviä rupia, mutta hän on ollut meidän arviomme mukaan täysin terve koko tämän ajan. Höh. Ja tässä sitä ollaan, koko perhe pompotellut pöpöä yhdeltä toiselle, ilman että hoksasimme. Yksi viestiketjun kirjoittajista kirjoitti, että baarireissun jne. jälkeen taas uudella kuurilla ja toistuvasti - mulla tuli tässä kohdassa mieleen, että josko hänkin saa bakteerin aina uudestaan joltakulta lähipiiristä. Hankalaa tässä on se, että bakteerin kantaja voi olla täysin oireeton.
Mulla V-pen (antibiootteihin lukeutuva penisilliinilääke) auttanut kahdesti tulehduksen kuriin saamiseen, nyt kolmannella kerralla sain Klacid-nimisen antibiootin, joka ei auttanut, odottelin 5 päivää, ja sitten uskalsin ottaa yhteyttä lääkäriin - lääke vaihdettiin välittömästi kesken kuurin Dalacin 300mg-lääkkeeseen, jota olen nyt syönyt muutaman päivän. Oireet (edelleen kurkkukipu, niellessä tuntuu epämiellyttävä ikään kuin möykky sekä korvakipu) ovat ehkä hieman helpottaneet, mutta jälleen mietiskelen, milloin on aika kysyä lääkäriltä mahdollisesti lääkkeen tehoavuudesta oireisiini.
Sain hyvän ohjeen myös jossain vaiheessa näitä episodeja, että tiskiharjat, tiskirätit, hammasharjat, -tahnat jne. "kosteat" asiat on tärkeä vaihtaa koko perheelle, me esim. joimme mieheni kanssa samasta vesipullosta, mulla joskus huono tapa myös juoda limsaa pullon suusta, jolloin pöpöt ovat iloisesti odotelleet seuraavaa kertaa, kun joku juomaa itselleen kaataa... Apua. On tullut melkoinen hygeniaoppi tänä keväänä kuvioihin!
Sellainen varmistus vielä, jos ei uskalla kurkkukivun/turvotuksen kanssa mennä lääkäriin, jos on jo antibiootit menossa - nielupaise saattaa ilmetä ja kehittyä, vaikka syökin antibioottia. Ei siis tarvitse ajatella olevansa ylivarovainen lääkäriin yhteyttä ottaessaan... jos on lääkitys päällä ja oireet pahenevat tai eivät auta, on aika toimia.