Te, jotka olette ottaneet ison asuntolainan, mietittekö "huomista"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Tuli tosta yhdestä keskustelusta mieleen:

Jos lainan takaisinmaksu mitoitetaan niin, että sillä hetkellä juuri ja juuri on varaa maksaa lyhennykset niin eikö yhtään osata ajatella, että huomenna voi olla kaikki toisin?

Puhutaan unelmien taloista, mutta voiko sellaisen ostaa ottamalla riskin sen menettämisestä?

Työttömyys, sairastuminen, kuolema, raskautuminen (vaikka sitten yllätyksestä). Kaikki nämä ovat sitä elämää ja voivat olla sitä huomispäivää. Osaako ihmiset ajatella näitä lainaa ottaessaan?

Ison lainan ottaminen ei ole sama asia, kuin tuo mistä sinä kirjoitat. Siinä on otettu monta riskiä. Laina on mitoitettu selkeästi niin, että se on lainanottajalle liian suuri, jos tulot juuri ja juuri riittää lainan maksamiseen.

Esim. me olemme aikoinaan ottaneet yli 250.000 euron lainan. Lainan lyhennyksemme oli alkuun 1.200 euroa. Tuo summa oli n 1/4 nettotuloistamme, tänä päivänä vielä huomattavasti vähemmän. Lainan lyhennys on mitoitettu niin, että se pystytään maksamaan myös yhden ihmisen tuloista, ja olemme myös niin joutuneet tekemäänkin. Kun kaksi ihmistä tienaa, voi lainaan tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä ja laina tulee maksetuksi nopeammin.

Eli vaikka 250.000 euron laina on mielestämme iso laina, ei se tuloihimme nähden ole mikään suuren suuri laina.

[QUOTE="utelias";27591366]Tuli tosta yhdestä keskustelusta mieleen:

Jos lainan takaisinmaksu mitoitetaan niin, että sillä hetkellä juuri ja juuri on varaa maksaa lyhennykset niin eikö yhtään osata ajatella, että huomenna voi olla kaikki toisin?

Puhutaan unelmien taloista, mutta voiko sellaisen ostaa ottamalla riskin sen menettämisestä?

Työttömyys, sairastuminen, kuolema, raskautuminen (vaikka sitten yllätyksestä). Kaikki nämä ovat sitä elämää ja voivat olla sitä huomispäivää. Osaako ihmiset ajatella näitä lainaa ottaessaan?[/QUOTE]

Kyllä me oltiin laskettu että kestä sen että toinen tai molemmat on työttöminä, niin saadaan vielä lyhennykset maksettua. Sitä tilannetta ei oltu osattu ennakoida, että minä olen hoitovapaalla ja mies siinä kohdassa irtisanotaan.

Eli odoteltiin ihan jonkun aikaa sitä että ansiosidonnaisten maksu miehelle alkoi. Minä en voinut mennä kesken hoitovapaan töihin, koska töissä oli sijainen. Hetken aikaa tulot oli vain sen kotihoidontuen + lapsilisän verran. Ei naurattanut.

Oli kyllä ollut säästöjä, mutta niitä oli käytetty jo hoitovapaan aikana aikaisemmin. Lainanlyhennykset meni tauolle, maksettiin vain korot. Mutta omakotitalossa on silti paljon kuluja mitä täytyy maksaa joka kk.

[QUOTE="poikia3";27591406]Ison lainan ottaminen ei ole sama asia, kuin tuo mistä sinä kirjoitat. Siinä on otettu monta riskiä. Laina on mitoitettu selkeästi niin, että se on lainanottajalle liian suuri, jos tulot juuri ja juuri riittää lainan maksamiseen.

Esim. me olemme aikoinaan ottaneet yli 250.000 euron lainan. Lainan lyhennyksemme oli alkuun 1.200 euroa. Tuo summa oli n 1/4 nettotuloistamme, tänä päivänä vielä huomattavasti vähemmän. Lainan lyhennys on mitoitettu niin, että se pystytään maksamaan myös yhden ihmisen tuloista, ja olemme myös niin joutuneet tekemäänkin. Kun kaksi ihmistä tienaa, voi lainaan tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä ja laina tulee maksetuksi nopeammin.

Eli vaikka 250.000 euron laina on mielestämme iso laina, ei se tuloihimme nähden ole mikään suuren suuri laina.[/QUOTE]

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH??? Voi helvetti tätä palstaa, kun joka ikinen asia tarttis rautalangasta vääntää!!!

Mutta kiitos tästä vastauksesta eli mun aloitus oli väärin, koska sun laina on sun mielestä iso laina, vaikka se ei sit teille olekkaan mikään iso laina. Ja mitäs tästä vastauksesta nyt hyödyttiin?

[QUOTE="vieras";27591409]Kyllä me oltiin laskettu että kestä sen että toinen tai molemmat on työttöminä, niin saadaan vielä lyhennykset maksettua. Sitä tilannetta ei oltu osattu ennakoida, että minä olen hoitovapaalla ja mies siinä kohdassa irtisanotaan.

Eli odoteltiin ihan jonkun aikaa sitä että ansiosidonnaisten maksu miehelle alkoi. Minä en voinut mennä kesken hoitovapaan töihin, koska töissä oli sijainen. Hetken aikaa tulot oli vain sen kotihoidontuen + lapsilisän verran. Ei naurattanut.

Oli kyllä ollut säästöjä, mutta niitä oli käytetty jo hoitovapaan aikana aikaisemmin. Lainanlyhennykset meni tauolle, maksettiin vain korot. Mutta omakotitalossa on silti paljon kuluja mitä täytyy maksaa joka kk.[/QUOTE]

Totta. Varmasti tulee tilanteita, joihin ei varautumisellakaan ole voinut varautua. Mutta hyvä, jos nyt olette saaneet talouden takaisin kuntoon :)

[QUOTE="utelias";27591366]Tuli tosta yhdestä keskustelusta mieleen:

Työttömyys, sairastuminen, kuolema, raskautuminen (vaikka sitten yllätyksestä). Kaikki nämä ovat sitä elämää ja voivat olla sitä huomispäivää. Osaako ihmiset ajatella näitä lainaa ottaessaan?[/QUOTE]

Ihan kaikkeen ei voi varautua, tai sitten täytyy asua siinä vuokrakaksiossa kunnes on saanut säästettyä kaiken käteisenä mitä asunnon ostamiseen tarvitaan. Sekään ei ole oikein järkevää. Jos on riittävä ennakkosäästöosuus, voi asunnon ostaa ja jos huonosti käy niin myydä ilman että siitä jää velkaa. Osa säästöistä voi tässä kadota, mutta se on sitten niin.

Mieluummin asun omakotitalossa josta maksan asuntolainaa kuin koko ikäni vuokralla siksi että "voin joskus ehkä sairastua tai kuolla".

Toki lainanmaksukyky pitää ajatella niin että joku tilapäinen tilanne voi tulla ja siitä selvitään, mutta harva meistä ihan maailmanloppua varten varautuu lainansa kanssa.

[QUOTE="aapee";27591425]ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH??? Voi helvetti tätä palstaa, kun joka ikinen asia tarttis rautalangasta vääntää!!!

Mutta kiitos tästä vastauksesta eli mun aloitus oli väärin, koska sun laina on sun mielestä iso laina, vaikka se ei sit teille olekkaan mikään iso laina. Ja mitäs tästä vastauksesta nyt hyödyttiin?[/QUOTE]

Jos vetäisit sen hernepussin nenästäsi ja lukisit kysymyksesi.

Olen ison asuntolainan ottanut, joka on miettinyt tulevaisuutta. Niin on suurin osa muistakin ison asuntolainan ottaneista tehnyt, johan pankkikin siihen velvoittaa. Ihan mitä tahansa lainoja ei myönnetä.

Mutta selvästikin oikea vastaus on, että ison asuntolainan ottaneet ovat niin tyhmiä, etteivät mieti yhtään mitään.

Joku voi ylirasittaa taloutensa maksukyvyn jopa pienellä asuntolainalla ihan samalla tavalla, kun ei mieti noita aloituksessa esiin ottamiasi kysymyksiä.

Osalla ihmisistä menee pieleen oli laina sitten pieni tai suuri, jos oma maksukyky ei siihen riitä. Ja ihan samalla tavalla työttömyys tai raskaus voi olla riski pienenkin lainan maksamiseen, jos rahat ovat alunperin riittäneet juuri ja juuri.

Mulla/meilllä on iso asuntolaina ja joka päivä haluan tästä velkataakasta eroon. Hieno talo ei tunnu miltään, kun kaikki rahat menee lainaan ja talon ylläpitoon. Mä toki olen eroamassakin ihan muista syistä, joten muutan vuokralle joka tapauksessa. Odotan ihan, että pääsen veloista ja vanhaan vuokrarivariin lasten kanssa. ei ole liikaa rahaa, mutta sitten ei ole velkaa ja huolta siitä.

Useimmat taitaa osata mitoittaa lainat maksukyvyn ja oman riskinsitokykynsä mukaan. Julkisuuteen vaan yleensä pääty ne tapaukset joissa toinen tai molemmat noista on arvioitu väärin.

Mulla/meilllä on iso asuntolaina ja joka päivä haluan tästä velkataakasta eroon. Hieno talo ei tunnu miltään, kun kaikki rahat menee lainaan ja talon ylläpitoon. Mä toki olen eroamassakin ihan muista syistä, joten muutan vuokralle joka tapauksessa. Odotan ihan, että pääsen veloista ja vanhaan vuokrarivariin lasten kanssa. ei ole liikaa rahaa, mutta sitten ei ole velkaa ja huolta siitä.

Jos ei ole liian henkilökohtainen kysymys, niin paljonko tuossa vuokra-asunnossa on sitten vuokra? Miten sä yhden ihmisen tuloilla pääset parempaan elintasoon vuokrakämpässä?

Ihan siksi kysyn että neukkukuutiokerrostalokaksion vuokra täällä on vähintään 600e/kk.

Me ollaan ottamassa 250.000e asuntolainaa. Eka on 5v kiinteä korko, molemmat maksaa 650e luhennystä (myös auto tuossa samassa). Pistetään viel molemmat 100e kuussa säästöön eli 5v kuluttua ois jo 12000 säästös, jos vaik korot ois noussu tms tai sitte säästetään vaan lisää!

Alkuperäinen kirjoittaja Khfflöjg;27591582:
Me ollaan ottamassa 250.000e asuntolainaa. Eka on 5v kiinteä korko, molemmat maksaa 650e luhennystä (myös auto tuossa samassa). Pistetään viel molemmat 100e kuussa säästöön eli 5v kuluttua ois jo 12000 säästös, jos vaik korot ois noussu tms tai sitte säästetään vaan lisää!

Tuo kuulostaa hurjalta, ihan siksi että kiinteäkorkoinen laina ei juuri kestä mitään muutoksia. Ottaisin osan lainasta annuiteettina, koska sitten jos jompikumpi sairastuu tai jää työttömäksi kesken sen 5v jakson niin teillä on jotain pelivaraa. Muutenhan se joka käy töissä joutuu toisen sairastuessa maksamaan 1300e/kk lyhennystä +korkoa.

[QUOTE="poikia3";27591457]Jos vetäisit sen hernepussin nenästäsi ja lukisit kysymyksesi.

Olen ison asuntolainan ottanut, joka on miettinyt tulevaisuutta. Niin on suurin osa muistakin ison asuntolainan ottaneista tehnyt, johan pankkikin siihen velvoittaa. Ihan mitä tahansa lainoja ei myönnetä.

Mutta selvästikin oikea vastaus on, että ison asuntolainan ottaneet ovat niin tyhmiä, etteivät mieti yhtään mitään.

Joku voi ylirasittaa taloutensa maksukyvyn jopa pienellä asuntolainalla ihan samalla tavalla, kun ei mieti noita aloituksessa esiin ottamiasi kysymyksiä.

Osalla ihmisistä menee pieleen oli laina sitten pieni tai suuri, jos oma maksukyky ei siihen riitä. Ja ihan samalla tavalla työttömyys tai raskaus voi olla riski pienenkin lainan maksamiseen, jos rahat ovat alunperin riittäneet juuri ja juuri.[/QUOTE]

No mut nimenomaan minä käytin sanaa "iso" siksi, että se iso on iso eri ihmisille. Mutta eihän voi olettaa, että kaikki ymmärtäisivät asioita samalla tavalla.

Yhteistyössä