Te jotka olette/olette olleet päiväkodissa töissä: Vietkö omat lapsesi päiväkotiin

  • Viestiketjun aloittaja kalluppia
  • Ensimmäinen viesti
Lapset 3½v ja 1v9kk päiväkotiin
Päiväkoti on meidän ratkaisu.
Päiväkodissa on 1 aikuinen 3-4 lasta kohti. Perhepäivähoitajalla on 1 aikuinen ja 4 lasta, joskus jopa 5-6 lasta (varahoito).
Pph tekee muutakin kuin keskittyy lapsiin (ruuanlaitto, siivous jne) mutta lastentarhanopettaja ja lastenhoitajat keskittyy vain lapsiin, laitosapulaisten ja keittiöhenkilökunnan hoitaessa muut hommat.
Eli päiväkodissa lapselle on enemmän aikaa kuin perhepäivähoidossa.
Siksi näin.
 
pk-täti
itse olen päivkodissa toissä (tai nyt siis hoitovapaalla) ja omat lapseni eivät hoitoon mene alle 2v. Ensi syksynä on pk-ura alkamassa lapsilla ja silloin iät ovat 3v10kk ja 2v6kk.
Pk arki mun mielestä mukava, enemmän siellä on tekemistä kun kotona. Kavereist löytyy ja ulkoiluakin säännöllisesti säästäriippumatta. Lapset tykkäisivät ulkoilla sateella, mutta tätä mammaa ei sinne tällä hetkellä saa menemään, eri asia sit kun on töissä, sillon ei omat nurkat ole täynnä märkiä sadevaatteita.
 
Mulla on pelkkää positiivista sanottavaa päiväkodista! =)
Meidän tyttö meni tarhaan viime syksynä, 2 v 9 kk taisi olla ikää. Hän meni isompien eli 3-5-vuotiaiden ryhmään suoraan. Lapsia ryhmässä on 21, joista kaikki ei ole koskaan samaan aikaan paikalla. Aikuisia on paikalla 3-5 kerrallaan (lto, hoitajat, harjoittelijat, henk.koht.avustaja) .
Hienosti on mennyt, päiväkoti on pieni (kaksi ryhmää) ja kodinomainen.
 
Päiväkodit ei suinkaan toimi johtajan kasvatusmetodien mukaisesti vaan ne on yhdessä laadittu työntekijöiden kanssa ja muuttuu ajan saatossa(tietyin väliajoin niitä tarkastetaan). Jokaisella päiväkodilla on tietty toimintaperiaate(luonto, musiikki yms.) tai on ainakin plussaa olla sellainen. Sekin on ihan työntekijöiden kanssa mietitty ja toki myös päiväkodin sijainnin mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hannele:
Miten pph:lla, joka on sentään vain yksi ihminen, jonka pitäisi sekä valmistaa ruoka, leikkiä lasten kanssa, hoitaa 3 muutakin lasta, jne, muka on enemmän aikaa antaa syliä pienelle hoitolapselle kuin päiväkodin hoitajalla, jonka tehtäviin ei kuulu ruoan laitto ja siivous yms, ja jolla on työkavereita auttamassa muiden pissattamisessa ja pukemisessa jos yksi itkee ja vaatii syliä?
En tajua.

Ruuan laitto ei varmaan missään kuulu, mutta itse olen ollu viimeksi pk:ssa, josta siivooja otettiin pois, eli henkilökunta siivoaa muun ohessa, lähinnä lasten ollessa nukkumassa.
 
hemmamamma
Hoidan mielelläni lapseni 3 vuotiaiksi kotona, vaikka joskus tippuminen työelämästä kotivuosien aikana pelottaakin... Mutta tämä on kuitenkin ollut minulle ja lapsillemme todella kultaista aikaa. Voin todella sanoa ymmärtäväni lapsiani ja tunnen ne parhaiten. Päiväkodin valinnan kanssa olen tulevaisuudessa tarkkana omien kokemusten vuoksi. Olen ollut töissä parissa paikassa ja tiedän, että vaihtelua hoidon laadussa on paljon (syynä usein ammattitaitoisten hoitajien tai rahan puute...). Mitä perhepäivähoitajiin tulee... Luulin ennen, että sellaiselle lapseni haluan, mutta olen leikkikentällä joutunut seuraamaan todella surullisia tapauksia siitä, kuinka he eivät seurustele hoidokkiensa vaan toistensa kanssa (ja lapsi TARVITSEE ajoittain aikuisenkin seuraa)... Sättimistä ja huutamista tosin ei säästellä:( Ihan oikeasti! Kuka voi antaa lapsensa pienenä vieraan hoitoon jos voisi hoitaa ne kotonakin... Ehtivät ne isona sitten maistella maailman tuulia:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
päiväkodista? Olisi kiva kuulla myös jotain positiivista kommenttia? :)
Fakta on kuitenkin se,ettei kotiäitinä voi olla loppuelämää ;)
Itseasiassa vaikka tässä kantani saattoi tuntua varsin negatiiviselta, tarkoitus oli lähinnä perustella sitä, että mun mielestä lapsi ei tarvitse sitä päiväkotia mihinkään, mutta ei se siellä varmasti piloillekkaan mene B)
itse olen ollu kahdessa täysin eri tyyppisessä päiväkodissa ja viimeisestäkin pk-pestistä on jo yli 10 vuotta ja suuntaus oli jo silloin selvä: joustavampaan suuntaan kokoajan mennään.
Se vaan on järjen ja käytännlön sanelema fakta, että pk:n mahdollisuudet yhden lapsen henkilökohtaisten tarpeiden mukaisiin joustoihin on tosi rajalliset, kun aina kun yksi "saa" jotain on 10 muuta vaatimassa myös oikeuksiaan... Omat kokemukset tästä liittyy lähinnä siihen, että omat lapseni ovat viluisia ja ulkoilut talvisin oli heille kauhistus, eskarissakin.

CarnevalGirlille: Riippuu varmasti paikasta miten yhdessä säännöt luodaan, enkä mä nyt ihan sitä tarkoittanu, että se johtaja on joku despootti, toki henkilökunnalla on säännöllisiä linjakeskusteluja, mutta siinä yhteisessä linjassa on pysyttävä. Tämän kyllä uskon olevan asia, jossa on hurjasti menty eteenpäin -ainakin monissa paikoissa- sen 10 vuoden aikana kun omista pk-työ ajoista on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
mä oon ollu kolmessa päiväkodissa työharjoitteluissa ja työmarkkinatukiharjoitteluissa (yhteensä n.2-3v) ja niiden perusteella en lastani päiväkotiin alle 3vuotiaana veis :ashamed:
isommat siellä pärjää,mut pienempiä kävi tavallaan jopa sääliks kun joutuivat heti siihen "laitosmaiseen" toimintaan.. en osaa selittää,mut haen sitä,et pieni ihminen mun mielestä vaatii vielä syliä ja läheisyyttä oudossa tilanteessa kun ei pysty ymmärtämään asioita jne ja päiväkotien tädit on liian rutinisoituja robotteja huolehtimaan niin pienen läheisyyden tarpeista. siis en yleistä vaan puhun omista kokemuksistani. eräässä tapauksessa oli jopa paheksuttavaa pitää 1-2vuotiaita sylissä jne. :(
Mä oon ihan samaa mieltä, vaikken itse oon ollut päiväkodissa työharjoittelussa vain lyhyen pätkän...
 

Yhteistyössä