Te jotka olette/olette olleet päiväkodissa töissä: Vietkö omat lapsesi päiväkotiin

  • Viestiketjun aloittaja kalluppia
  • Ensimmäinen viesti
Miuski harmailee
Vien päiväkotiin, mutta osaan myös vaatia hoidolta "laatua". Voin omasta kokemuksesta kertoa, että päiväkodissakin voidaan hoitaa äärimmäisen hyvin, jos kohta tosi huonostikin. Mutta luotan silti päiväkotiin enemmän kuin tuntemattomaan perhepäivähoitajaan...
 
Jos lapsi alkaa itse sinne pyytää, eli meillä keskimmäinen oli 5v:nä 2 pvä/viikossa, (paitsi että taisi käytännössä käydä yhtenä päivänä, sai itse päättää aina lähteekö vai ei) kun isosisko oli pk:ssa eskarissa. Muuten kerho olis ollu ihan yhtä hyvä vaihtoehto, eli en olis hakenu pk-paikkaa, vaan olisin vieny kerhoon, mutta tytöllä oli taksikuljetus eskariin pihasta ja poika mahtui samaan kuljetukseen, niin en joutunu itse kuljettamaan niinä kerho päivinä mihinkään.
Mä näen päiväkotipäivän työpäivänä. Toivottavasti työ on suurimmalle osalle lapsia mielekästä. Koulu ja eskari pitää kyllä huolen siitä, että nykylapsen lapsuus loppuu kovin lyhkäseen, niin mahdollisuuksien mukaan suon sen jaltkuvan niin pitkään kuin vaan hiukankin voi ilman ohjelmoitua päiväjärjestystä jha laitostamista. Vaikka pk olisi miten pieni ja joustava tahansa, se on kuitenkin laitos, niinkuin on pienin ja idyllisin kyläkoulukin -jos joku jostain sellaisen viellä löytää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ikää olisi hoidon alettua noin 2v 4kk.Vaihtoehtoja mietin,pk kannalla tällä hetkellä.
Kaupungissa en oikein tiedä, mutta täällä kun kaikki tuntee toisensa ja kaikenlainen sosialinen kontrolli on voimissaan, niin pienelle valitsisin pph:n aluksi, että saa vähän pienmmässä mittakaavassa harjoitella sitä hoitoruljanssia.
Mä en tiedä, onko mahdollista, että josssain kaupungissa pph:t hyvinkin könöttää lasten kanssa neljänseinän sisällä, eikä kukaan tiedä mitä siellä tapahtuu, mutta täällä ainakin naapurikontrolli pelaa ja kaikenlaisia työharjoittelijoitakin on perhepäivähoitajien luona aina välillä ja päiväkodin ja srk:n kerhonkin kanssa on yhteistyötä eli jos pienintä aihetta huomauttamiseen olis, se tulis kyllä julki.

 
vien kyllä, koska on tavallaan kokemusta tämän alueen pph:stakin ja huomasin että päiväkoti ja siellä oleva pienten ryhmä on paras poitsulle. ja tää päiväkoti on viel kaukana kotoa vaikka olis ihan tos kivenheiton päässäkin varmaan tilaa, mut mielummin vaadin sitä tasoa kun helpoutta, että ajan pojan ihan mielellään sinne päikkäriin
 
Alle 2-vuotiasta en vie.
Poika aloitti pph:lla, joka lopetti 3kk jälkeen, siirtyi ryhmikseen ja sieltä sitten päiväkotiin, joista päiväkoti ollut kyllä paras vaihtoehto.
Meillä tosin se etu että poika on hoidossa max. 7h päivässä, viikkovapaitakin on, joten ei tule liian rankiksi hoitopäivät.
Parasta päiväkodissa on pojan mukaan kivat hoitajat ja kaverit. =)
 
Lilli Lemmikki
Alkuperäinen kirjoittaja MOI:
Minusta päiväkodissa työskentelevä ei arvosta omaa työtään jos ei voi viedä omaansa päiväkotiin hoitoon
muakin aina ihmetyttää nuo kommentit että itse olen päiväkodissa mutta EN TODELLAKAAN vie omaa lasta sinne. minkäslaisena hoitajana sitten itseään ja työkavereitaan pitävät :/
 
mä oon ollu kolmessa päiväkodissa työharjoitteluissa ja työmarkkinatukiharjoitteluissa (yhteensä n.2-3v) ja niiden perusteella en lastani päiväkotiin alle 3vuotiaana veis :ashamed:
isommat siellä pärjää,mut pienempiä kävi tavallaan jopa sääliks kun joutuivat heti siihen "laitosmaiseen" toimintaan.. en osaa selittää,mut haen sitä,et pieni ihminen mun mielestä vaatii vielä syliä ja läheisyyttä oudossa tilanteessa kun ei pysty ymmärtämään asioita jne ja päiväkotien tädit on liian rutinisoituja robotteja huolehtimaan niin pienen läheisyyden tarpeista. siis en yleistä vaan puhun omista kokemuksistani. eräässä tapauksessa oli jopa paheksuttavaa pitää 1-2vuotiaita sylissä jne. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
mä oon ollu kolmessa päiväkodissa työharjoitteluissa ja työmarkkinatukiharjoitteluissa (yhteensä n.2-3v) ja niiden perusteella en lastani päiväkotiin alle 3vuotiaana veis :ashamed:
isommat siellä pärjää,mut pienempiä kävi tavallaan jopa sääliks kun joutuivat heti siihen "laitosmaiseen" toimintaan.. en osaa selittää,mut haen sitä,et pieni ihminen mun mielestä vaatii vielä syliä ja läheisyyttä oudossa tilanteessa kun ei pysty ymmärtämään asioita jne ja päiväkotien tädit on liian rutinisoituja robotteja huolehtimaan niin pienen läheisyyden tarpeista. siis en yleistä vaan puhun omista kokemuksistani. eräässä tapauksessa oli jopa paheksuttavaa pitää 1-2vuotiaita sylissä jne. :(
Niin ja kun niitä käsiä ja sylejä vaan ei ole tarpeeksi isoissa päiväkotiryhmissä, perushoitoahan se on, ei paljon muuta. Siksi en pientä lasta päiväkotiin veisi vaan kotona hoidan pari ensimmäistä vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Jos lapsi alkaa itse sinne pyytää, eli meillä keskimmäinen oli 5v:nä 2 pvä/viikossa, (paitsi että taisi käytännössä käydä yhtenä päivänä, sai itse päättää aina lähteekö vai ei) kun isosisko oli pk:ssa eskarissa. Muuten kerho olis ollu ihan yhtä hyvä vaihtoehto, eli en olis hakenu pk-paikkaa, vaan olisin vieny kerhoon, mutta tytöllä oli taksikuljetus eskariin pihasta ja poika mahtui samaan kuljetukseen, niin en joutunu itse kuljettamaan niinä kerho päivinä mihinkään.
Mä näen päiväkotipäivän työpäivänä. Toivottavasti työ on suurimmalle osalle lapsia mielekästä. Koulu ja eskari pitää kyllä huolen siitä, että nykylapsen lapsuus loppuu kovin lyhkäseen, niin mahdollisuuksien mukaan suon sen jaltkuvan niin pitkään kuin vaan hiukankin voi ilman ohjelmoitua päiväjärjestystä jha laitostamista. Vaikka pk olisi miten pieni ja joustava tahansa, se on kuitenkin laitos, niinkuin on pienin ja idyllisin kyläkoulukin -jos joku jostain sellaisen viellä löytää.


Meillä on ihan joustava päiväkoti, sekä pieni mahtava kyläkoulu, sen enempää ottamatta kantaa näiden laitosmaisuuteen. :)
 
ammattihoitaja
Itse olen hoitanut työkseni muiden lapsia, pitänyt heistä erityisen hyvää huolta. Päiväkotien välillä on isoja eroja ilmapiirissä ja hoidon laadussa, joten älkää yleistäkö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MOI:
Minusta päiväkodissa työskentelevä ei arvosta omaa työtään jos ei voi viedä omaansa päiväkotiin hoitoon
Ei kyse ole siitä, vaan sen tiedostamisesta, että ei iso lauma -hyvänkään ohjaajan kanssa- ole se paras paikka, jossa voidaan huomioida jokainen yksilönä. Loppujenlopuksi henkilökunnalla on aika vähän mahdollisuuksia vaikuttaa päiväkodin arkeen, sen on toimittava niissä tiloissa ja niillä varoilla, jotka on saatu ja vielläpä johtajan kasvatusmetodien mukaisesti.
Päiväkodissa on pakko olla säännöt; ruoka- ja nukkuma-ajat ei voi joustaa yhden lapsen tarpeiden mukaan, koska jos yhdelle joustetaan, alkaa kaikki vaatia samaa ja se taas ei onnistu rajallisilla resursseilla.
Lisäksi hoitohenkilökunta on joka hetki näkemässä sen, mitä on kun ei sijaisia saada, aina on liian isot ryhmäkoot ja jos sijainen saadaan, hän on vieras, ei lapset osaa häneltä hakea tukea ja apua, vaan turvautuvat omiin tuttuihin henkilöihin.
Karu tosiasia on, kuten eräs 30 vuotta alalla ollut esim. totesi eräästä hyvin kova äänisestä lapsesta -joka oli ollu koko ikänsä pk:ssa- että "toi on kyllä tyypillinen laitoslapsi, ei kuule mitään ja huutaa vaikka vieressä olis hiljasta" Lapset tottuu niin siihen jatkuvaan hälyyn, ettei hoitajienkaan ääntä kertakaikkiaan kuulla sen hälyn läpi omien toimien lomassa, vaan tarvitaan kosketus, että lapsi huomaa jonkun puhuttelevan häntä ja lapsi itse taas huutaa oman leikkinsä läpi ja viis veisaa muista, hänellä on nyt tämä asia, hän sanoo taämän ja sillä hyvä ja koska vieressä on monta muuta, jolla on myös oma leiki ja sen repliikit kesken, ainoa keino on nostaa ääntä...
Itse näen päiväkodin jo osittain katkaisevan lapsuuden ja aloittavan uraputken. Lapsella on nykyään oikeus todella lyhyeen vapaaseen lapsuuteen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
mä oon ollu kolmessa päiväkodissa työharjoitteluissa ja työmarkkinatukiharjoitteluissa (yhteensä n.2-3v) ja niiden perusteella en lastani päiväkotiin alle 3vuotiaana veis :ashamed:
isommat siellä pärjää,mut pienempiä kävi tavallaan jopa sääliks kun joutuivat heti siihen "laitosmaiseen" toimintaan.. en osaa selittää,mut haen sitä,et pieni ihminen mun mielestä vaatii vielä syliä ja läheisyyttä oudossa tilanteessa kun ei pysty ymmärtämään asioita jne ja päiväkotien tädit on liian rutinisoituja robotteja huolehtimaan niin pienen läheisyyden tarpeista. siis en yleistä vaan puhun omista kokemuksistani. eräässä tapauksessa oli jopa paheksuttavaa pitää 1-2vuotiaita sylissä jne. :(

Mulle huomautettiin, että olen epätasapuolinen hoitaja, kun huomoin liikaa yhtä lasta, eli ryhmän pienintä. Pikkuinen oli juuri täyttänyt 3 ja siirtynyt isojen ryhmään ja herätessään istui mielellään hetken sylissä, mutta se oli lasten epätasapuolista kohtelua antaa sellaista erityishuomiota porukan pienimmälle :eek: Mä taas kuvittelin, että isommat lapsetkin ymmrtäis, että ryhmän "vauva" saa viellä enemmän apua pukemiseen ja ja välillä syliä ihan vaan lohduksi ilman isompaa syytä...
 
Olen päiväkodissa lastenhoitajana. Ollut jo n.7v. Itse en vie lapsiani hoitoon koska haluan olla kotona. Tosin kuopus varmaan menee 3v ikäisenä. Katson hyvin tarkkaan paikan, minne aikanaan vien tytön. Päiväkoti, jossa itse olen on erittäin kodinomainen. Toki sielläkin mennään tiettyjen aikataulujen mukaan, mutta ei turhaan pingoteta ja jokainen otetaan huomioon yksilönä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja MOI:
Minusta päiväkodissa työskentelevä ei arvosta omaa työtään jos ei voi viedä omaansa päiväkotiin hoitoon
Ei kyse ole siitä, vaan sen tiedostamisesta, että ei iso lauma -hyvänkään ohjaajan kanssa- ole se paras paikka, jossa voidaan huomioida jokainen yksilönä. Loppujenlopuksi henkilökunnalla on aika vähän mahdollisuuksia vaikuttaa päiväkodin arkeen, sen on toimittava niissä tiloissa ja niillä varoilla, jotka on saatu ja vielläpä johtajan kasvatusmetodien mukaisesti.
Päiväkodissa on pakko olla säännöt; ruoka- ja nukkuma-ajat ei voi joustaa yhden lapsen tarpeiden mukaan, koska jos yhdelle joustetaan, alkaa kaikki vaatia samaa ja se taas ei onnistu rajallisilla resursseilla.
Lisäksi hoitohenkilökunta on joka hetki näkemässä sen, mitä on kun ei sijaisia saada, aina on liian isot ryhmäkoot ja jos sijainen saadaan, hän on vieras, ei lapset osaa häneltä hakea tukea ja apua, vaan turvautuvat omiin tuttuihin henkilöihin.
Karu tosiasia on, kuten eräs 30 vuotta alalla ollut esim. totesi eräästä hyvin kova äänisestä lapsesta -joka oli ollu koko ikänsä pk:ssa- että "toi on kyllä tyypillinen laitoslapsi, ei kuule mitään ja huutaa vaikka vieressä olis hiljasta" Lapset tottuu niin siihen jatkuvaan hälyyn, ettei hoitajienkaan ääntä kertakaikkiaan kuulla sen hälyn läpi omien toimien lomassa, vaan tarvitaan kosketus, että lapsi huomaa jonkun puhuttelevan häntä ja lapsi itse taas huutaa oman leikkinsä läpi ja viis veisaa muista, hänellä on nyt tämä asia, hän sanoo taämän ja sillä hyvä ja koska vieressä on monta muuta, jolla on myös oma leiki ja sen repliikit kesken, ainoa keino on nostaa ääntä...
Itse näen päiväkodin jo osittain katkaisevan lapsuuden ja aloittavan uraputken. Lapsella on nykyään oikeus todella lyhyeen vapaaseen lapsuuteen.
Olisihan se ihanteellista voida hoitaa lapsensa 3-vuotiaaksi asti kotona. Mun lapset aloittaa päiväkodin ryhmiksessä (8 lasta tuossa ryhmässä ), joten sisarukset 3v7kk ja 1v6kk pääsevät samaan ryhmään. Menen tekemään puolikasta työaikaa, eli työpäiviä tulee kuukautta kohti n.11 ja sekin vuorotyötä, joten ihan älyttömiä hoitopäiviä-ja putkia ei onneksi tule, mies hoitaa tyttöjä sit viikonloppuvuoroina ja mun iltavuoroina. Eli tosiaan kaikki päviäkotilapset eivät ole hoidossa 7-17 ma-pe!!

Mutta mä kyllä luotan (vammaisten ja sairaiden lasten hoitotyötä tehneenä ), että myös joku muu kuin minä itse voi osata hoitaa mun lapsiani, olenhan minäkin hoitanut muiden lapsia niin hyvin kuin olen vain osannut.

 
Hannele
Miten pph:lla, joka on sentään vain yksi ihminen, jonka pitäisi sekä valmistaa ruoka, leikkiä lasten kanssa, hoitaa 3 muutakin lasta, jne, muka on enemmän aikaa antaa syliä pienelle hoitolapselle kuin päiväkodin hoitajalla, jonka tehtäviin ei kuulu ruoan laitto ja siivous yms, ja jolla on työkavereita auttamassa muiden pissattamisessa ja pukemisessa jos yksi itkee ja vaatii syliä?
En tajua.
 
Pakkohan se on viedä, kun ei perhepäivähoitajilla ei ole paikkoja vapaana täs lähettyvillä.

Ja mieluummin päiväkotiin kun huonolle hoitajalle. Itsellä kokemusta perhepäivähoitajista omasta lapsuudesta sekä hyvässä että pahassa.
 
ap
Olin pienenä pph:lla ja mulla jäi huonot muistot siitä.Puistossa jossa käymme,käy huonoja perhepäivähoitajia.Juoruavat keskenään mm. lasten vanhemmista ja muista henk.kohtaisista asioista kaikkien kuullen,tiuskivat lapsille,näyttävät yrmeiltä jne.
Tyttäremme on 5v ja siksi ajettelin päiväkotia,haluan samaan paikkaan molammat lapset.Toki jos olisi jokin hyvä tuttu pph:na voisin jopa harkita asiaa....
 

Yhteistyössä