Te, jotka olette kirjoittaneet pitkästä matematiikasta Laudaturin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiina"

Vieras
Miten te pärjäsitten matikassa ala-asteella, yläasteella ja sitten lukiossa. Siis ennen kirjotuksia.

Tai vastavuoroisesti muutkin voi kirjoittaa, ihan vaan kyselen kun aattelin että onko yleistäkin vetää yläkanttiin ja alakanttiin.

Matikan numero yläasteelle ja lukiossa 9-10, vuodesta ja kurssista riippuen. Kirjoitin pitkästä matikasta M, en panostanut kirjoituksiin vaan menivät omalla painollaan.

Veli oli kuulemma aika keskikastia ylä-asteella, mutta lukiossa pitkämatikassa sitten rykäisi ällän.
Täytyy sanoa, ettei opintomenestys vielä ennusta tulevaa työtään-veli tällä hetkellä teollisuustyössä perusduunarina...
Niin, se elämä vaan vie

[QUOTE="vieras";24669704]Veli oli kuulemma aika keskikastia ylä-asteella, mutta lukiossa pitkämatikassa sitten rykäisi ällän.
Täytyy sanoa, ettei opintomenestys vielä ennusta tulevaa työtään-veli tällä hetkellä teollisuustyössä perusduunarina...
Niin, se elämä vaan vie[/QUOTE]

Oho. Samankaltaista tarinaa kun mun miehellä. Yläasteella 8, lukiossa 6. Koskaan ei maininnut kirjoitustulosta, mutta aina laskee päässä kaiken "tosta noin". Ja muutenkin osaa ajatella hirveen monimutkaisia numerojuttuja päässä. Joskus kysyin, että miksei menny opiskelee sitä alaa ja sanoi vaan, että ei oo oikeesti lahjakas.

Nyt sit mulle selvis, että se kirjoitti pitkästä matikasta laudaturin. Väitti mulle, että se oli tuuria ja että toi matikan kutosen arvosana kuvaa sitä osaamista paremmin. Jännää, että voi kirjoittaa tuurilla pitkästä laudaturin...

Niin mies on perusduunarina teollisuudessa kans. Tosin harkittee jotain opintoja...

Ehkä sen kantsis lotota jos tuurilla kirjottaa noin hyvin! Ehkä se on mahollista jos on satumainen tuuri :) Mut varmaan vähä pitää osatakki. Mut luulen et jos jostain voin tuuril kirjottaa hyvä ni must matikast. Mulla on aina ollu huono tuuri mut onneks sain sentäs lyhyestä B:n !

Ala-asteen matikannumeroa en muista, yläasteella 9 ja lukiossa kurssien arvosanat välillä 8-10 niiden keskiarvona 9.

Kirjoitin arvosanan M, jäi yhden pisteen päähän L:stä. Opiskelin DI:ksi, työskentelen kansainvälisessä yrityksessä toimialana raskas konepajateollisuus.

Matikka sjui aina hyvin, numero yleensä 9, joskus 10, lukiossa yhdestä kurssista myös 8.
Uskoisinpa, että korrelaatio on melko voimakas ala-asteen menestyksen ja kirjoitusarvosanan kanssa. Nimenomaan niinpäin, että ne jotka kirjoittavat matikan yo-kirjoituksssa hyvin, ovat saaneet hyviä numeroita myös ala-asteella.
Poikkeuksena voi olla ne, jotka eivät viihdy koulussa, mutta oppivat helposti, jos ovat vaan läsnä tunnilla. Jos siis ei vaan viitsi kirjoittaa kokeeseen mitään (asenne ongelma tms,) vaikka osaisikin, niin voi yksittäistapauksian kirjoitta hyvin, kun joskus lukion kolmosella alkaa asenne osua kohdalleen ja oma tulevaisuus kiinnostaa,,,

Minä parjäsin matikassa ehkä vähän keskitasoa paremmin ala- ja yläasteella, numero yleesä 9, mutta kerran taisi olla vain 8. Lukiossa sujui jo keskitasoa paremmin, numero päästötodistuksessa pitkästä matikasta 10 (vaikka oli niitäkin kursseja joissa vain 9). Kirjotin Laudaturin. Oli kyllä sillon ennen E:tä, mutta olisi ollut kyllä L nykyäänkin, taisi olla pari pistettä vaille täydet pisteet.

Ala: keskivertoa paljon paremmin, 9-10 arvosanoja, ilman mitään ponnisteluja

Ylä: keskivertoa paremmin 8-9 arvosanoja, ilman mitään ponnisteluja

Lukio: keskivertoa pitkässä matikassa, 7-9 arvosanoja, tein aina ehkä puolet läksyistä

YO: pitkä matematiikka M, tein 3 viikkoa satunnaisesti kertauskirjan laskuja.

Lyhyttä matikkaa luin lukiossa kasin keskiarvolla, mutta kirjoitin Laudaturin. Eipä sitä kannata pitkää matikkaan verrata. Opinto-ohjaajani kuitenkin teilasi mahdollisuuteni lähteä lukemaan yliopistoon kansantaloustiedettä (käytännössä kokonaan sovellettua matematiikkaa), koska olin lyhytmatikkalainen.. En edes koskaan viitsinyt opiskella pitkää, en edes yrittänyt. En sitten uskaltanut aluksi hakea lukion jälkeen kauppakorkeaan. Seuraavana vuonna hain ja pääsin ensi yrittämällä. Ekan vuoden aikana opintosuunnitelmaan kuului 14op pakollisia matematiikan perusteita, jotka kertasivat lukion pitkän matematiikan..Eli turha oli stressata lyhyttä matematiikkaa, koska kaikki opetettiin alusta asti. Nyt opiskelen matematiikan saralla jo niin edistyksellisiä asioita, ettei lukiossa edes puhuta niistä..toki aiheet rajautuvat lähinnä derivointiin, integraaliin, vektoreihin.. ja tilastotieteet erikseen vielä.

Itse en koe omaavani keskivertoa kummempaa matemaattista lahjakkuutta. On täysin siitä kiinni, kuinka kauan ja kuinka monesti jaksan harjoitella. Ylioppilaskokeisiin valmistauduin alku kesästä saakka (kirjoitin matematiikan syksyllä) laskien tai käyden läpi noin tuhat tehtävää. Lähempänä koetusta laskin useita tunteja päivässä. Perus kurssikokeisiin valmistauduin edellisenä iltana kerraten esimerkkitehtäviä.. Vasta ylioppilaskokeisiin harjoitellessani muistan ensikertaa elämässäni nauttivani matematiikasta, kun sain ilman apuja laskettua hankalia tehtäviä (laskin myös pitkän matematiikan tehtäviä harjoitellessani).
Ehkä siksi ylioppilaskokeet onnistuivat kohdallani paremmin kuin kurssikokeet..koska aloin pitämään matematiikasta.

Oletko siis nainen, tipson?

Itsellä matikka ollut aina vahva. Ala-asteella 8-9, lähinnä huolimattomuuden takia ei koskaan 10. Yläasteella 8-9, saman takia ei koskaan 10. Lukiossa 8-9, kirjoituksista L korkeilla pisteillä. Pitkästä siis.

[QUOTE="minä";24669778]Minä parjäsin matikassa ehkä vähän keskitasoa paremmin ala- ja yläasteella, numero yleesä 9, mutta kerran taisi olla vain 8. Lukiossa sujui jo keskitasoa paremmin, numero päästötodistuksessa pitkästä matikasta 10 (vaikka oli niitäkin kursseja joissa vain 9). Kirjotin Laudaturin. Oli kyllä sillon ennen E:tä, mutta olisi ollut kyllä L nykyäänkin, taisi olla pari pistettä vaille täydet pisteet.[/QUOTE]

;

Sitähän mä tässä ajoin vähän takaa, että mahtaako olla mahdollista kirjoittaa tuota laudaturia "tuurilla"? Siis mies vähättelee lahjojaan ja sanoi, että "osu sopivat tehtävät aikoinaan". Mä vaan aattelin, että ehkä sen kannattais harkita opiskelua jollain tommosella alalla. Koska mä nyt vaan ajattelen, että jos kirjoittaa ällän pitkästä, on suorastaan pakko olla taipumuksia.

Siis mä en oo sitä tuppaamassa mihinkään opiskelee. Mutta kun se ite puhuu tosi usein, että jotain pitäis opiskella...

Ala-asteella olin keskiverto: seiskaa ja kasia
Yläasteella matikka alkoi kiinnostaa ja numerot parani: ysiä ja kymppiä
Lukiossa suurin osa kursseista ysiä, mukana taisi olla joku kasi ja joku kymppi
Kirjoituksista tulil tosi vahva L

mää kirjottelin pitkästä L:n ja kurssit oli lukiossa aiheesta riiippuen 7-10.. geometria oli hankalaa mutta yhtälöitä oisin voinu pyöritellä loputtomiin. kemiasta kirjotin M ja fysiikasta E. sain stipendin tosta matikasta, lol.

alakoulussa matikka oli tasaista kymppiä, yläasteella kiinnosti kaikki muu paitsi koulu ja päättötodistukseen jäi 8 arvosanaksi kokonaisuudessaan.

[QUOTE="Tiina";24670110]Sitähän mä tässä ajoin vähän takaa, että mahtaako olla mahdollista kirjoittaa tuota laudaturia "tuurilla"? Siis mies vähättelee lahjojaan ja sanoi, että "osu sopivat tehtävät aikoinaan". Mä vaan aattelin, että ehkä sen kannattais harkita opiskelua jollain tommosella alalla. Koska mä nyt vaan ajattelen, että jos kirjoittaa ällän pitkästä, on suorastaan pakko olla taipumuksia.

Siis mä en oo sitä tuppaamassa mihinkään opiskelee. Mutta kun se ite puhuu tosi usein, että jotain pitäis opiskella...[/QUOTE]
No ei todellakaan voi kirjoittaa tuurilla L: ää :D Kyllä siihen tarvitaan matemaattista lahjakkuutta ja kovaa työtä! Jos tehtävät kerran oli helppoja, on pitänyt saada tosi hyvä pistemäärä saadakseen noin hyvän arvosanan..

Minä olen opiskellut lukiossa sekä lyhyen että pitkän matikan. Aloitin ekalla lyhyellä ja jatkoin sitten kakkosella pitkällä. Ja opiskelin siis molemmat loppuun, muistaakseni lyhyestä oli silloin 6 kurssia ja pitkästä 9 kurssia. Lyhyestä sain aina 10, pitkästä tais tulla keskiarvoksi 7 ja en jaksanut siihen panostaa laisinkaan. Mutta koen, että hyötyä oli sitten jatkon kannalta ainoastaan pitkän opinnoista. Ne lyhyen opinnot olivat niin "lällärikursseja".

Kirjoitin lyhyestä L:n, enkä usko että olisin samaa pitkästä kirjoittanut. Kemiasta oli myös 10, fysiikasta oli 7. Kuvastaa hyvin sitä, että mihin jaksoin panostaa, siitä myös sain hyviä arvosanoja.

Mieheni opiskeli pitkän matikan arvosanalla 7 ja kirjoitti pitkästä L:n. Hän on todella lahjakas matikassa ja laskee mitä vain päässälaskuna.

Mutta olen kyllä osittain sitä mieltä, että tuurillakin voi kirjoittaa hyviä numeroita, vaikka sen L:n pitkästä. Se kun ihan riippuu siitä, että millaiset laskut sinne kirjoituksiin sattuu.

Yhteistyössä