[QUOTE="Tiina";26360826]Ymmärrän toki tämän! Mutta tosiasia on se, että esim. mun fyysisesti helpossa työympäristössä taisin olla ainoa, joka ei ollut vkon pari silloin tällöin saikulla "supistelujen" yms. vuoksi. Lapsi on aina tärkein, mutta jos esim. ap kyselee syitä jäädä saikulle, niin epäilen, että syyt on muualla kuin lapsen hyvinvoinnissa. Jos epäilee häikkää raskaudessa niin suuntana on äpoli ei 2+...imo.[/QUOTE]
Lapsen hyvinvoinnin lisäksi näissä pitää myös ajatella sen äidin hyvinvointia ja kykyä työskennellä. Tosissaan on erilaisia töitä ja työympäristöjä, siinä kun yhdessä paikassa harva pystyy olemaan töissä loppuun asti toisaalla taas käytännössä kaikki "normaaliraskauden" läpikäyneet pystyisivät olemaan töissä loppuun asti. Jos työ on rauhallista istumatyötä mikä sallii myös jalottelun ja sopivien työasentojen etsimisen niin tuskin kotona sen helpommalla pääsisi. Siis se normaaliraskauden läpikäyjä, ne nyt on eri juttuja jos määrätään tyyliin vuodelepoon. Ja juu, pystyin siis itsekin hoitotyössä olemaan viime raskauden loppuun asti töissä ja sen jälkeen aloittamaan remonttihommat kotona ja ihan hyvin tuon jaksoi vaikka siinä oli iltaisin vielä hoidettavina kaksi pk-ikäistä erityislasta joista toinen vaati paljon fyysistä apua oikeastaan kaikissa toimissaan. Eli hyvin sujuva raskaus ei välttämättä juurikaan rajoita ihmisen elämää.
Mitä ap:n kyselyyn tulee niin joskus todellisuudentaju heikkenee. Itse tuossa ensimmäisessä ja vaikeassa raskaudessa pidin alkuun kunnia-asiana sitä että olisin töissä mahdollisimman pitkään. Jotenkin sitä vaan kärvisteli eikä uskonut oikein työkavereitakaan jotka patistivat jo sairaslomille (osittain ihan puhtaasta huolesta koska huomasivat raskauden ongelmallisuuden paremmin mitä itse tein ja osin jo ihan siitä syystä että heitä stressasi ja ahdisti se kun joutuivat suplimaan hommia niin ettei minulle tulisi niitä raskaampia töitä). Kun lopulta fysiikka alkoi pettää niin että työ ei enää onnistunut aloin vasta nähdä että tosissaan olin kärvistellyt tuolla ihan liian pitkään.