[QUOTE="vieras";21977183]ymmärrän sen jos lapsi vailla ymmärrystä tekee jotain vaarallista tai vahingollista ja silloin lasta esim tukistetaan tai läpsäytetään, että saadaan lapsi pysäytettyä ja herätettyä että nyt teet jotain tosi väärää. Moni sanoo ansainneensa selkäsaunan, mikä on sellainen teko että ansaitsee sen? Onko se joku hölmöys mikä ikätasoon nähden on oletettavaa ettei niin toimita? Saako lapselle antaa selkäsaunan jos lapsen käyttäytyminen johtuu huomion hausta tai pahasta olosta? Lapsihan on itsessään hyvä ja pahuuttaan ei yleensä tee väärin vaan siihen on joku syy. Jos mietin itseäni, suuttuessani kyllä saattaa mielessä käydä että nyt tekis mieli ottaa tukasta kiinni, mutta ei koskaan muuten kuin sen tunnekuohun ollessa. Eikö kuitenkin ole niin että rangaistus pitäisi antaa harkitusti eikä tunnekuohun vallassa? Onko selkäsauna harkittu rangaistus, itse en ainakaan pystyisi lasta fyysisesti satuttamaan tietoisesti ja harkitusti, niinkun en toista aikuistakaan.[/QUOTE]
Meillä ei kuritettu fyysisesti kun olin pieni, ne pari kertaa tapahtu kun murkkuikä iski ja ihan tietoisesti, typeryyttäni, tein pahojani..En ollu mikään helpoin murkku..Ja ei, ei mulla ollut paha olla, mä en vaan ajatellu, tai tein ihan tietentahtoen pahaa eikä muhun mitkää kotiarestit tai muut vastaavat auttanu, jos mut laitettiin arestiin, karkasin..Eli kyllä mä vanhemmiten koen että ne muutamat kerrat kun sain satikutia, tuli ihan aiheesta.
Meillä ei kuritettu fyysisesti kun olin pieni, ne pari kertaa tapahtu kun murkkuikä iski ja ihan tietoisesti, typeryyttäni, tein pahojani..En ollu mikään helpoin murkku..Ja ei, ei mulla ollut paha olla, mä en vaan ajatellu, tai tein ihan tietentahtoen pahaa eikä muhun mitkää kotiarestit tai muut vastaavat auttanu, jos mut laitettiin arestiin, karkasin..Eli kyllä mä vanhemmiten koen että ne muutamat kerrat kun sain satikutia, tuli ihan aiheesta.