Te jotka olette jollekin ruoka-aineella allergisia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja allergia vai mikä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

allergia vai mikä?

Vieras
Minkälaisia oireita teillä tulee,jos syötte allergisoivaa ainetta?Itse olen joillekin ruuille allerginen niin tulee suuhun,korviin,nieluun kutinaa ja karvastelua heti syömisen jälkeen.

Nyt oon ruennut miettimään,että voiko ruoka-aineallergia aiheuttaa vatsaoireita,siis joku muu kuin maito-tai laktoosi-allergiat,koska niille en ole allerginen.Välillä aina tulee aamuisin kauheet vatsanväänteet ja saa juosta isolla hädällä useita kertoja ja mahaan sattuu todella.Sitten menee ohi ja voi olla taas monta päivää väliä.

Voisko tuo johtua jostain edellisenä päivänä syödystä?En oo ainakaan mitään selkeetä keksinyt,mutta jos ruoka-aineallergia voi nuin oireilla niin voin alkaa tarkkailemaan mitä syön ja milloin on vatsavaivoja.

Joo, siis riippuen ruuasta tulee juuri nielun ja suun kutuinaa, korvien kutinaa, limakalvoturvotusta, kovaa vatsakipua, ripulia jne. Mulla siis allergisoivina, lähes kaikki raa´at hedelmät, suurin osa juureksista ja vihanneksista, pähkinät ja niiden sukulaiset. Lisänä vielä laktoosivaivat ja keliakia, ja ne tietysti pahentaa vielä noita allergioita, eli reagointi niihin herkempää... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Joo, siis riippuen ruuasta tulee juuri nielun ja suun kutuinaa, korvien kutinaa, limakalvoturvotusta, kovaa vatsakipua, ripulia jne. Mulla siis allergisoivina, lähes kaikki raa´at hedelmät, suurin osa juureksista ja vihanneksista, pähkinät ja niiden sukulaiset. Lisänä vielä laktoosivaivat ja keliakia, ja ne tietysti pahentaa vielä noita allergioita, eli reagointi niihin herkempää... :/

Millaisella viiveellä sulla tulee tuo vatsakipu/ripuli?

Mulla sitrushedelmät tekevät suuhun kirvelyä, suun ympärille nousee ihottumaa ja käsiin jos vaikka kuorin sellasen hedelmän. Paprika ei tee iho-oireita, mutta vatsa tulee tosi kipeäksi ja menee ripaskalle vaikka vain vähän söisi.

4 h:n sisällä kalan syömisestä saan aikamoisen suolistotuskan, iho- ja hengitysoireita voi tulla jo aikaisemmin.

Ja lähes kaikkia allergioita löytyy, vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Mulla sitrushedelmät tekevät suuhun kirvelyä, suun ympärille nousee ihottumaa ja käsiin jos vaikka kuorin sellasen hedelmän. Paprika ei tee iho-oireita, mutta vatsa tulee tosi kipeäksi ja menee ripaskalle vaikka vain vähän söisi.

Miten nopeesti sulla vaikuttaa vatsaan tuo paprika?Jos esim. päivällisellä syöt,niin meneekö seuraavaan aamuun?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No esim baanaanista ja kiivistä tunnin sisään syömisestä, ja niin kova että joutuu sänkyyn makaamaan ja odottamaan kuolemaa....

ripuli sitten tulee muutaman tunnin viiva puolen vuorokauden sisällä yleensä... :|

Alkuperäinen kirjoittaja korpi kuusen kannon alla:
Piipi hui miten allerginen olet :o Aiheuttaako juurekset allergiaoireita kaikissa muodoissa? Siis myös kypsänä?

Useimmiten ei kypsennettynä, kunhan ei syö paljoa kerrallaan, eikä samaa peräkkäisinä päivinä... Ongelma on se, että kypsänä ne taas turvottaa mahaa lähes aina ja tekee ilmaa vatsaan... esim perunaa ei voi syödä paljoa...

että onhan tää vähän haasteellista tää ruuanlaitto :whistle:

No esim baanaanista kiivistä tunnin sisään syömisestä, ja niin kova että joutuu sänkyyn makaamaan ja odottamaan kuolemaa....

ripuli sitten tulee muutaman tunnin viiva puolen vuorokauden sisällä yleensä... :|

Juu,aika kovat nuo vatsakivut on mullakin,kestää jotain 10min -tunti,välillä aaltoilevaa,jos kestää esim. tunnin.Pakko laittaa vessan ovi aina lukkoon kun kaksin kerroin siellä tuskissani väännän aamuisin,lapset pian säikähtää et mikä äitillä on jos sattuvat tuleen (ovat niin pieniä,että yleensä änkeävät sinne mukaan...)

tuo kertomasi oire johtuu ainakin minulla yliherkkyydestä. en ole millekään allerginen mutta porkkanasta menee vatsa aivan sekaisin. googleta ruoka-aineyliherkkyys niin saat enemmän tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Miten nopeesti sulla vaikuttaa vatsaan tuo paprika?Jos esim. päivällisellä syöt,niin meneekö seuraavaan aamuun?

Ei, kyl se samanapäivänä tulee. Jos lounaalla söisin niin tietäsin ennen iltaa. Ja siis joo, illalla syöty reagoi yöllä/seuraavana aamuna.

Juu,aika kovat nuo vatsakivut on mullakin,kestää jotain 10min -tunti,välillä aaltoilevaa,jos kestää esim. tunnin.Pakko laittaa vessan ovi aina lukkoon kun kaksin kerroin siellä tuskissani väännän aamuisin,lapset pian säikähtää et mikä äitillä on jos sattuvat tuleen (ovat niin pieniä,että yleensä änkeävät sinne mukaan...)

Mulle nää on tulleet kaikki pikkuhiljaa, jostain 7 vuotiaasta alkaen. On pitäny vaan pikkuhiljaa tiputella pois eri ruoka-aineita ja sitten katsoa mitä tapahtuu. Banaania pystyin syömään liki parikympiseksi ilman oireita, samoin kiiviä.

Toi laktoosi ja keliakia olis kyllä hyvä tutkituttaa, koska jos on ne tai jompikumpi, niin ne pahentaa muitakin. Eli jos esim keliakia on hoitotasapainossa, niin vatsa sietää paremmin laktoosiakin, samoin noita muita raaka-aineita.

Yhteistyössä