Te jotka olette eronneet lapsen/lapsien isän kanssa ja teillä on yhteishuoltajuus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuinka usein teillä lapsi näkee isäänsä ja onko aina tehtävä paperi tapaamisista yms jos ihan sovussa erotaan (avoero) ja ollaan sovittu, että molemmat saa olla lapsen kanssa yhtä paljon ja koitetaan jopa saada asunnot samalta alueelta lapsen takia? Entä "joutuuko" mies maksamaan elatusmaksuja yhteishuoltajuudesta huolimatta?

elatusmaksuja ei oo pakko maksella, jos niin sovitte, mut paperilla ne on oltava ja esim päivähoitomaksuissa se summa lasketaan tuloihin saa sitä tai ei.
ja toimeentulotuessa ym sellaisissa tuloissa joissa muut perheen tulot vaikuttaa.

Tee aina tapaamisoikeus..meilläkin erottiin sovussa, riidat tuli vasta vuosi myöhemmin. Isä alkoi hakemaan lasta miten sattuu, melkeimpä yöllä ja palautti miten sattuu (jopa päivän myöhässä!). Määrittele tarkasti tapaamiset JA kellonaika niin säästyt paljolta jos jotain sattuu. Jos isä ei esim palauta lasta eikä tapaamisia ole määritelty ei poliisi voi hakea lasta kotiin (takaisin pääasialliselle huoltajalle).Olisimpa minäkin tajunnut!

Me ollaan (sovussa) eroamassa ja sovittiin jo suullisesti, että voidaan hoitaa yhdessä päiväkotiin viemiset ja hakemiset... No sain nyt kuulla työpaikalta että ei tuu onnistumaan. Mies hakikin sellaisia työvuoroja, että ei tule kummastakaan mitään, jää molemmat minun hoidettavaksi. Itte ei voinu mulle sanoa asiasta mitään. Taitaa ne viikolla tapaamisetkin jäädä vähiin sen työvuorojen ja lasten nukkumaanmeno aikojen takia.. Rupes vähän niinku ketuttamaan.. Lastenvalvojalle aika vasta maaliskuussa ja aion kyllä tarkkaan sopia noista tapaamisista. Voi ku se sais äkkiä ittellensä asunnon, jotta tää v****us vähän ees helpottais. Yhteishuoltajuutta kans meinatiin, mutta taitaa se silti mennä hankalaksi saada yksinhuotajuuttakaan (alan kallistua sen puoleen pikkuhiljaa.) Sori tää purkaus, mut nyt on tällänen olo :headwall:

Mä erosin noin 17 vuotta sitten pojan isästä. Mitään papereita ei tehty sen paremmin tapaamisista kuin elatusmaksuistakaan. Ensimmäiset 8 vuotta exä tapasi poikaansa päivittäin. Seuraavat noin 7 vuotta 3-5 kertaa viikossa ja nyt viimeiset pari vuotta 1-2 kertaa viikossa. Lapsen elatuksen suhteen on toimittu niin, että exä on maksanut pääasiassa pojan vaatteet sekä harrastukset, mä asumisen, ruuan, terveydenhoidon yms päivittäiseen elämään kuuluvan. Pojan aloitettua lukion ollaan koulumatkojen ja koulukirjojen suhteen jaettu kustannuksia siten, että esim lukion ekalla exä maksoi kirjat ja mä matkat. Nyt tokalla mä olen maksanut kirjat ja matkat ja varmaan maksan kolmannellakin, sillä exä maksaa pojan autokoulun. Mitä kumpikin maksaa tai on maksamatta sovitaan aina tapauskohtaisesti, kun maksu tulee ajankohtaiseksi.

Joutuu maksamaan elatusmaksuja. Ja ei ole pakko tehdä mitään kirjalliseksi mutta parempi tehdä kaikki kirjallisesti. Meillä entinen mieheni näkee jokatoinen vkloppu toista lastaan, toista ei oikeastaan muulloin kuin silloin kun hakee vanhampaa lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
Etävanhempi maksaa aina lapsen elatuksesta, se on lapsen oikeus. Saa elatusmaksusta luopuakin, mut kovin helpolla se ei varmaan onnistu (riippunee lastenvalvojastakin) .

Ei maksa aina. Me sovimme että minulle jäi erossa kodin koko irtaimisto. Ja mies muutti pois tyhjin käsin. Lastenvalvojaa emme turhaa edes vaivanneet asialla koska ei ollut mitään mistä riidellä. Monta vuotta olemme eläneet hyvissä väleissä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Etävanhempi maksaa aina lapsen elatuksesta, se on lapsen oikeus. Saa elatusmaksusta luopuakin, mut kovin helpolla se ei varmaan onnistu (riippunee lastenvalvojastakin) .

Ei maksa aina. Me sovimme että minulle jäi erossa kodin koko irtaimisto. Ja mies muutti pois tyhjin käsin. Lastenvalvojaa emme turhaa edes vaivanneet asialla koska ei ollut mitään mistä riidellä. Monta vuotta olemme eläneet hyvissä väleissä.

vaikka jäi niin silti sinulla on oikeus elatusmaksuun! Ihan hölmöä tollanen!

Sama juttu. Lastenvalvoja ei edes tiedä, että erosimme. Ellei ole omatoimisesti käynyt jostain väestörekisteristä katsomassa, vieläkö meillä on sama osoite.

Alkuperäinen kirjoittaja Mutta:

vaikka jäi niin silti sinulla on oikeus elatusmaksuun! Ihan hölmöä tollanen!

Ei minun mielestäni. Mielummin luovuin elatusmaksusta kuin hankin kaikki huonekalut yms. uudestaan. Eikä meillä ole koskaan ollut mitään erimielisyyttä asiasta. Lapsellakin on kaksi hyvää kotia ja kaikki hyvin. Uskomatonta mutta totta.

me jouduttiin tekemään paperit ja ex maksamaan elareita siinä vaiheessa kun se jäi työttömäksi ja toimeentulotukea hakiessaan sille sanottiin et sopimus oltava ja elarit maksettava ennen kun senttiäkään (tai silloin kyllä penniäkään..) saa sossusta.
sit kun pääsi töihin niin ei ole enää papereita tai elareita ollut ;)
Antaa Sällille itselleen rahaa joka kuukausi..siitäkin tosin tullut sanomista, kun ei saisi näin tehdä vaan mulle pitäis ne rahat maksaa, mut mitä väliä sillä on tuleeko ne mun tilille ja annanko mä ne Sällille vai antaako isänsä ne suoraan sille?

Ei minun mielestäni. Mielummin luovuin elatusmaksusta kuin hankin kaikki huonekalut yms. uudestaan. Eikä meillä ole koskaan ollut mitään erimielisyyttä asiasta. Lapsellakin on kaksi hyvää kotia ja kaikki hyvin. Uskomatonta mutta totta.
Ei mun mielestäni mitenkään uskomatonta. Ei meilläkään exä ole koskaan elareita maksanut eikä ole systerin exäkään, mutta silti osallistuneet lastensa kustannuksiin. Ei kaikki miehet ole sikoja, vaikka moni tuntuu niin kuvittelevankin.

Meillä on toimiva yhteishuoltajuus, homma toiminut reilut kolme vuotta. Lapset nyt 6- ja 8 vuotiaat. Molemmilla suht liikkuva työ joten joustettava on, molemmin puolin.

Pääsääntöisesti lapset on viikko-viikko meiningillä molempien luona.
Asutaan lähekkäin, joten lapset voivat käydä hoidossa/koulussa molempien luota, ja yleensä nähdään poissaoloviikollakin.

Elareita ei makseta koska lapset suht saman verran molemmilla (näin kirjattu elatussopimukseenkin). Lapsilisät menee tilille josta maksetaan hoitomaksut ja harrastusmaksut, ja molemmat laitetaan sinne rahaa vaatehankintoihin-> hankinnoista päätetään yhdessä (mitä tarvii, kumpi hankkiin, minkälaista hintaluokkaa jne.) Sukset, luistimet, rattikelkat, polkupyörät, tärkeimmät lelut/kirjat yms kulkee lasten mukana.

Myös aikoinaan yhdessä hankittu ja kasvatettu koira kulkee samassa paketissa, juurikin tuon työn liikkuvuuden takia.

Meillä homma toimii näin, mutta enpä tiedä muita joilla vastaava meininki. Varalta aikanaan tehtiin tapaamissopimuskin kun ei vielä tiedetty että pysytäänkö sopuisalla tiellä. Ainakin toistaiseksi hyvälle näyttää. Uudet siipat on kuvioissa, ja kumpikin heistä on tähän kuvioon mahtuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka usein teillä lapsi näkee isäänsä ja onko aina tehtävä paperi tapaamisista yms jos ihan sovussa erotaan (avoero) ja ollaan sovittu, että molemmat saa olla lapsen kanssa yhtä paljon ja koitetaan jopa saada asunnot samalta alueelta lapsen takia? Entä "joutuuko" mies maksamaan elatusmaksuja yhteishuoltajuudesta huolimatta?

Meillä lapsi näkee isäänä niin paljon kun isä töidensä puolesta on kotonaan. Pari kertaa kuussa on useamman päivän kerrallaan. Ei meillä ole tehty mitään paperia tapaamisista koska sillä ei käytännössä ole mitään merkitystä. Meilläkään ei mies maksa elatusmaksuja vaan hoitaa lapselle kaiken tarpeellisen paitsi minä maksan ruokakulut. Eikä koskaan olla käyty lastenvalvojalla.

Yhteistyössä