Te, jotka laitatte vauvan ruokaan öljyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
ni paljonko laitatte sitä per vrk... ? eli siis laitatteko joka ruokaan. Meillä syö vauva 2xpuuron ja yhden kasvisruuan, joihin jokaiseen laitan noin teelusikallisen öljyä... onko liikaa? unohdin neuvolasta kysyä kun käytiin ja tuli käsky lisätä öljyä pienen koon vuoksi... nii ja vauvalla ikää 5 kk

Meillä oli et sitä piti käyttää päivässä 3-4RUOKAlusikallista, mut johtu tuo määrä siitä et pojalla on maito poissa ruokavaliosta, sillo pienenä oli myös kotimaiset viljat ja moni muu asia poissa listalta.

Mun piti laittaa esikoiselle ruokaöljyä, koska oli niin hoikka. En kyl enää muista kuinka paljon. Ehkä teelusikallinen per ateria? Mutta edelleen tuo on hoikka, joten en tiedä oliko siitä mitään hyötyä...

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedoton:
apua...täytyykö vauvan ruokaan lisätä ruokaöljyä!miksi?

jotkut jos on kovin laihoja esim. tai jos tuntuu ettei nuku vaikka puuron syö illalla ja herää nälkään kohta, niin jos lisää ruokaöljyä niin nälän tunne pysyy kauemman pois.

Mä lisäsin aamupuuroon , lounaan joukkoon, iltaruokaan ja vielä iltapuuroon. Eli 4X päivässä reilu teelusikallinen allergian takia oli ruokavalio aika rajoitettu siinä syy moiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedoton:
apua...täytyykö vauvan ruokaan lisätä ruokaöljyä!miksi?

Siis jos vauva kasvaa hyvin, ei tarvii lisätä... ja vauvallehan juotetaan joko rintamaitoa tai korviketta, eikä rasvatonta maitoa ni sen takia ei tarvii öljyä lisäillä... mutta kuten tuli jo ilmi, ni neuvolasta kyllä sanotaan jos tarvii aloitella öljyjä. Meillä tyttö on siis pienikokoinen ja siksi öljyä.

Kaupan vauvanruokapurkkeihin öljy on jo lisätty, mutta kotiruokaan kannattaa lisätä. Rasva on tärkeä osa pienen vauvan/lapsen kehittymistä. Toki myös lapsella niin kuin aikuisella pitäisi kiinnittää huomiota rasvan laatuun.

http://www.kauneusjaterveys.fi/luejutut/ruoka/article128033-1.html

Ravintosuositusten mukaan niin aikuisten kuin lastenkin kokonaisenergiasta 30 prosenttia tulisi saada rasvasta. Nyrkkisääntö on, että niin lapsilla kuin aikuisillakin kaksi kolmasosaa ravinnon sisältämästä rasvasta tulisi olla pehmeää rasvaa, koska se sisältää välttämättömiä rasvahappoja, joita elimistö itse ei valmista.