Te jotka koette imetysmyönteisyyden painostuksena?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kun näette sairaalan seinällä julisteen vauvamyönteisyysohjelmasta; jonka muutamassa kohdassa eriksensä kerrotaan kuinka edistetään imetystä, koetteko sen painostuksena?

Kun neuvolan seinällä on imetystuen puhelinnumero ja tukiryhmän kokouksista ilmoitus, saako se teillä pulssin ja ärtymyksen nousuun?

Oletteko kaiken muunkin suhteen yhtä herkkiä? Oliko teillä jo ennen raskautta ei-niin-myönteisiä ajatuksia imetyksestä ja vauvanhoidosta?

En vain ymmärrä miksi sitä, että imetyksen oikeita faktoja tuodaan esille ja oiotaan virheellisiä, vanhoja uskomuksia, pidetään vouhotuksena, fanaattisuutena ja painostuksena. Kun kaiken tiedon on vain tarkoituksena ajaa vauvojen parasta, sitä ei suinkaan kerätä ja kerrota eteenpäin jotta hormonipäiset äidit saisivat vetää hernepellot nenäänsä.

En koe painostuksena noita sinänsä, mutta epäonnistuessani imetyksessä olisin toivonut myös toisenlaista tietoa. Olin esimerkiksi suruissani, kun neuvolan vauvanruokaoppaissa ei puhuttu lainkaan miten soseet suhtautuvat pulloruokintaan. Ainoastaan että "äidinmaito on yhä lapsellesi tärkeää ja parasta ravintoa" jne.

Se kyllä suretti.

pullomutsi
Ei herätä tuollaiset minkäänlaista ärtymysta tai muitakaan negatiivisia tuntemuksia. Myöskään kertakäyttövaippapaketit kaupassa eivät aiheuta hebgebahdistusta vaikka itse vain kestoja käytänkin. Korvikkeella kasvaneita löytyy kolme kappaletta.

Mutta kun joku tulee sanomaan että minun ei kuuluisi olla äiti ollenkaan, olen itsekäs ja kidutan lapsiani yms. tuubaa niin joo, pulssi nousee yllättävän äkkiä. :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";26212100]Kun näette sairaalan seinällä julisteen vauvamyönteisyysohjelmasta; jonka muutamassa kohdassa eriksensä kerrotaan kuinka edistetään imetystä, koetteko sen painostuksena?

[/QUOTE]

En kokenut painostuksena. Musta se oli hyvä vitsi; meidän sairaalassa imetysmyönteisyys tarkoitti sitä, että kolme hoitajaa päivitteli mun tissieni kimpussa, miten sieltä ei tule maitoa?! Yksi hoitaja sanoi kotiinlähtöpäivänä mulle sanantarkasti näin: "Kuinka meinaat pärjätä vauvan kanssa kotona kun et edes imetä?"

Kyse ei siis ollut siitä, etten olisi halunnut imettää. Mielelläni olisin imettänyt, mutta kun maitoa ei tullut. Ei auttanut sairaalan lypsykone, lääkkeet, imetystukihenkilö. Mä sain vaan kauhean stressin koko siitä rumbasta, lapsi laihtui kotona ensimmäiset viikot. Lopulta oli neuvolan tädinkin vastahakoisesti myönnettavä, että jos maito ei ollut noussut rintoihin kuukauden kuluttua synnytyksestä, niin ehkä sitä ei sitten tule ollenkaan.

Toisella kertaa ajattelin, että imetän jos pystyn. Eipä sitä maitoa taaskaan näkynyt missään vaiheessa. Ilmeisesti olen melkoinen luonnonoikku??

Mä en edes suunnittele imettäväni kovinkaan kauaa, ehkä ekat kuukaudet.. lypsää voisin, jos maitoa heruu vain (tai edes sitä lasta..). Joten mulle imetyysmyönteisyys ja imetys-pakkomielle on rasittavaa luettavaa, vaikka siis mun puolesta kukin saa imettää miten haluaa :D en siis ole imetys-vastainenkaan. Haluasin vain, että mun mielipide olis yhtä tärkeä kuin muidenkin, toki ois hienoa jos lypsämällä vois ruokkia vauvansa, mutten vain halua imettää kauaa.. Ja muutenkin outoa tämä, ilmeisesti uusi ajattelutapa siitä, että vauva söisi puolivuotiaaksi asti pelkästään tissiä..? Siis eikö enää 4kk lähtienkään sais mitään sosetta pistää poskeen?? :D Mäkin vauvana syönny jo 3kk lähtien erilaisia ruokia, hernekeitosta lähtien.. Toki korvike siinä rinnalla...

Ja jos joku haluu kuulla syytä, miksen halua imettää niin en tiedä; Se ei vain ole mun juttu, ehkä se muuttuu kun nyytti tuhisee sylissä, ehkä ei. Mutta nyt tätä mieltä :D

"Vieras"
Minusta imetysmyönteisyys on ihan positivinen asia mutta fanaattiset imetyshörhöt pilaavt hyvän jutun.
Oma lapsi on korvikkeella kasvanut ja ilman sitä olisi nälkään kuollut. Mieluummin olisin tissiä tarjonnut kuin pulloa, mutta pakko oli jotain ruokaa lapselle antaa.
Kultainen keskitie on parasta, kerrotaan imetyksen eduita mutta muistetaan myös valistaa siitä, että tärkeintä on että lapsi saa ruokaa.

Yhteistyössä