Te jotka hoidatte lapsenne yksin! Lapset pieniä ja pienellä ikäerolla! Kysyttävää hyvässä hengessä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eroamassa oleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eroamassa oleva

Vieras
Miten hoidatte/hoiditte esim. nukkumaanlaiton jos isompi (taaperoikäinen) tarvitsee "nukuttamista" nukahtaakseen ja samalla on hoidettava vauva joka ei vielä rupea nukkumaan? Vauva ei rupea olemaan huoneessa hiljokseen jotta isompi voisi nukahtaa eikä vauva rupea yöunille ennen isompaa.

Mitä "haasteita" käytännön arki on tuonut kahden pienen kanssa ja millaisia ratkaisuja olet keksinyt?

:)

Vastaan, vaikka tästä on jo aikaa (lapset jo pian 7 v ja 5 v).

Mä olin lähes yh kun esikoinen oli 2 v ja kuopus vauva. Mies opiskeli päivät & teki kahta työtä illat/yöt ja viikonloput, ja kävi kotona vain nukkumassa (jos ylipäätään ehti nukkuakaan). Heräsi aamulla ennen seitsemää ja meni kouluun, koulusta suoraan töihin, kotiin pääsi hyvässä lykyssä jo iltakymmeneltä mutta useampana päivänä viikossa teki töitä aamukolmeenkin asti. Hänestä ei siis ollut lastenhoitoavuksi.

Nukuttiin perhepedissä, imetin vauvaa samalla kun silittelin esikoista/köllöttelin hänen vieressään. Siihen esikoinen sitten nukahti, vauvakin joskus, ja jos vauvaa ei väsyttänyt niin otin hänet sitten mukaani olkkariin. Aika ajoin laitoin vauvan ekana unille, esikoinen katsoi sillä aikaa vaikka piirrettyä, ja sitten kun vauva nukkui niin pelattiin esikoisen kanssa lautapeliä, luin hänelle sadun, sitten iltapesut ja nukkumaan.

Hienosti kaikki sujui, en voi väittää että olisi ollut edes erityisen rankkaa...raskausaikana varauduin pahimpaan, pessimisti kun olen, ja yllätyinkin ihan positiivisesti. Ensimmäiset 2-3 viikkoa kuopuksen syntymän jälkeen oli rankkoja, kun kroppa oli vielä synnytyksestä uupunut eikä mies voinut pitää isyyslomaa. Sen jälkeen arki alkoi nopeasti rullaamaan. Tietysti joskus otti päähän, kun mies ei ollut koskaan kotona, mutta meille muodostui lasten kanssa oma rytmi ja omat rutiinit. Olikin sitten kova opetteleminen ns. normaalielämään, kun mies sai opintonsa päätökseen ja alkoi olla joskus myös kotona.

Mä en kans ollut yh, mutta reissutyöläisen vaimo. Meillä vauva köllisteli kantolinassa kun käytin esikoisen pesulla ja laitoin nukkumaan. Mä opetin vartavasten ennen vauvan syntymää isompaa nukahtamaan itsekseen, koska jos vauva olisi ollut kovin vaativa tapaus niin olisi ollut paljon hankalampaa saada toinen unille.

jäin yksin kun esikoinen oli 3v ja pienempi 5kk. Nukutin ensin niin, että istuin esikoisen sängyn vieressä ja kuopus oli tissillä. Myöhemmin siirryttiin kaikki perhepetiin, helpotti kummasti.

vaikeimpia oli kauppareissut koska esikoisella oli paha uhma ja karkaili kaupassa. ja pakkohan siellä oli käydä kuitenkin

Yhteistyössä