Te jotka ette voineet jäädä kht-tuelle rahallisesti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tää itseasiassa kiinnostaa muakin :)

Siis kun niin moni vetoaa siihen että on asuntolainaa...toisaalta aina taas hehkutetaan sitä jotta miten on järkevämpää ottaa laina ja muuttaa omaan kun maksaa samansuuruista (yleensä vieläpä mainostetaan että isompaa) vuokraa.

Ja mulle siis on se ja sama kuka hoitaa muksunsa ja missä mutta tämä seikka kiinnostaa.

No meillä olis ollu tulot yht. noin tonnin luokkaa. Jos siis olisin jäänyt kht-tuelle. Mies opiskelee vielä. Meillä on auto, joka on pakollinen -ja se syö paljon rahaa. Kuukausittain meillä menee 800-900e pelkkiin laskuihin ja siihen pitää vielä ruuat ostaa päälle. Ei oltais mitenkään pärjätty jos olisin jäänyt kht-tuelle.

Muakin kiinnostaa... Meillä on okt ja lainaa ja mies on putkimies, eli normi-duunari. 2 lasta, joista toinen jo koulussa ja toisen kanssa (1,5v) olen kotona. Ja hyvin tullaan toimeen. Ja on kaksi autoakin.

olisin saanut "pakollisen minimin" eli 296 vai mitä se olikaan kuussa, plus lapsilisät normaalisti 2 lapsesta. menopuolella sitten asuminen 350kk (plus sähköt ym.), ruoka, lasten vaatteet ym.
kaupunkilisää ei ole, asumistukea en olisi saanut...

Alkuperäinen kirjoittaja p:
No meillä olis ollu tulot yht. noin tonnin luokkaa. Jos siis olisin jäänyt kht-tuelle. Mies opiskelee vielä. Meillä on auto, joka on pakollinen -ja se syö paljon rahaa. Kuukausittain meillä menee 800-900e pelkkiin laskuihin ja siihen pitää vielä ruuat ostaa päälle. Ei oltais mitenkään pärjätty jos olisin jäänyt kht-tuelle.

mutta oli teillä pakko olla jotain muitakin "ylimääräisiä" kuluja kuin auto! siis kun ja jos tulot olis ollu tuota luokkaa niin olisitte sit saanu toimeentulotukea lisäksi. ja ihan kokemuksella sanon et silläkin tuella maksaa auton ylläpidon!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olisin saanut "pakollisen minimin" eli 296 vai mitä se olikaan kuussa, plus lapsilisät normaalisti 2 lapsesta. menopuolella sitten asuminen 350kk (plus sähköt ym.), ruoka, lasten vaatteet ym.

Eikö ole miestä? Tai jos ei niin etkö saanut elareita?

miks et saisi asumistukea??

No tuota... Mä olin 1,5 vuotta kotihoidontuella, tein keikkatyötä viikonloppusin ja kaikki oli hyvin ja niin pitkin jatkua. Kunnes yks kaunis päivä keikkatyöt loppui kuin seinään ja mies lomautettiin samalla viikolla. Niin mikä se kysymys taas olikaan?
Miksiköhän mä palasin sitte kokoaikaisesti työelämään, eikä myyty lapsilta kotia ja menty sossun luukulle?

Vastaanpa vielä itsekin. Ap siis. Meillä 2 lasta, netto n. 2000 euroa ja asumiseen menee n. 740 euroa. Mukavasti pärjäillään, mutta isoille rahoille ei olla koskaan totuttukaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hipsu:
No tuota... Mä olin 1,5 vuotta kotihoidontuella, tein keikkatyötä viikonloppusin ja kaikki oli hyvin ja niin pitkin jatkua. Kunnes yks kaunis päivä keikkatyöt loppui kuin seinään ja mies lomautettiin samalla viikolla. Niin mikä se kysymys taas olikaan?
Miksiköhän mä palasin sitte kokoaikaisesti työelämään, eikä myyty lapsilta kotia ja menty sossun luukulle?

Mut eikös teillä sit mies jäänyt kotiin lasten kanssa? Eihän sillä merkitystä ole, kumpi puolisko siellä töissä on ja kumpi kotona.

Jos mies lomautettiin niin eikö mies voinut hoitaa lapsia? Eikä tämä ole vinoilua vaan ihan puhdas ihmettelevä kysymys.

Ei, vaan kysymys oli että mitkä teidän tulot ja menot oli kun ei kht-tuelle voinut jäädä?

Me tullaan kanssa hyvin toimeen kun olen kotona. Mies saa parin viikon välein, n. 1700e. Lainoihin menee n. 1000e kuussa+ tämän talon ylläpitäminen ei ole kovinkaan halpaa. Kaksi autoa käytössä. Lapselle saamme paljon käytettyä vaatetta ja käytämme kestoja. Ja muutenkin pyrimme muita kuluja pitämään pieninä. Mutta syömme silti ravintoloissa aika usein ja panostamme muutenkin terveelliseen ruokaan ja tuoreisiin raaka aineisiin ruoan laitossa (luomua ym. muuta)

Opiskelen vielä tämän päälle ja koulunkäyntini ei ole halpaa hommaa..

Alkuperäinen kirjoittaja maisa:
Alkuperäinen kirjoittaja p:

mutta oli teillä pakko olla jotain muitakin "ylimääräisiä" kuluja kuin auto! siis kun ja jos tulot olis ollu tuota luokkaa niin olisitte sit saanu toimeentulotukea lisäksi. ja ihan kokemuksella sanon et silläkin tuella maksaa auton ylläpidon!

No diesel-autossa on aika isot verot. Parin kuukauden välein menee auton vakuutuksiin ja veroihin joku 300e + löpöt päälle. Ja auton omistavana varmaan tiedät, että kuluvia osia pitää tämän tästä vaihtaa. Siis renkaita, jarrulevyjä, aurauskulmia säätää ym. Asumistukea saadaan vieläkin vaikka töissä olen, mutta jos en olis menny töihin niin oltais saatu vajaa satku vaan enemmän. En mä keksi että meillä mitään muita isoja menoja olis ku auto. Mutta kun lasketaan vielä kaiken maailman vakuutusmaksut ja kelalle maksettavat osuudet (takaisin perintää asumistuesta) niin johan siitä tulee.

En mä tajua miksi pitäisi alkaa siihen toimeentulotuenhakurumbaan jos voi mennä töihinkin ja rahoittaa sillä elämisensä?

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Tulojen vertailu ei auta jos ei tiedä menoista mitään. Esimerkiksi asuinpaikalla on ratkaiseva merkitys menoihin.

Selventäisitkö?

Jos luetellaan vaan lukuja niin ei se oikeasti mitään kerro niistä mahdollisuuksista, mitä tässä haettiin. Perhe saa taatusti halvemmalla asunnon pikkupitäjästä kuin pääkaupunkiseudulta.

Jos mies lomautettiin niin eikö mies voinut hoitaa lapsia? Eikä tämä ole vinoilua vaan ihan puhdas ihmettelevä kysymys.

Mun tuloilla ei yksin pärjätä. Se ei kata menoja. Toki mies lapsia hoitaa ja hoidi kunnes sai uuden työpaikan, jossa tosin 1000? pienempi palkka kuin ennen. Ei herroiksi eletä vaikka töissä käydäänkin, mun tuloilla ei yksin oltais eletty ollenkaan. Näin on nää kylmät tosiaasiat. Paska äiti siis ole, masentunut ja ahdistunut... en nuku, ikävä lasta on niin järjetön. Tuskaa tää on joka päivä. Mut minkäs teet. Olis helpompi ola vähän köyhempi niin olis tukien piirissä edes ja voinut siks valita toisin.

Tulojen vertailu ei auta jos ei tiedä menoista mitään. Esimerkiksi asuinpaikalla on ratkaiseva merkitys menoihin.

Selventäisitkö?

Jos luetellaan vaan lukuja niin ei se oikeasti mitään kerro niistä mahdollisuuksista, mitä tässä haettiin. Perhe saa taatusti halvemmalla asunnon pikkupitäjästä kuin pääkaupunkiseudulta.

nii. ja pk-seudulla myös julkisilla liikkuu edukkaammasti mitä pikkupitäjissä. pitäjissä täytyy lähes poikkeuksetta olla auto, ellei asu ihan keskustassa, ja se on tietysti kalliimpi ratkaisu ku 40e kk kortti julkisiin.

Yhteistyössä