Te jotka ette pidä jouluruuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä syötte jouluna?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä syötte jouluna?

Vieras
Joka joulu olen laittanut lopulta roskiin porkkana-, lanttu-, perunalaatikot, rosollit ja sillit. Meillä ei kukaan, siis en itsekään, niistä kerta kaikkiaan pidä.

Aiomme paistaa kalkkunan ja tehdä sille maukkaan kastikkeen, lisäksi uuni- tai juustokermaperunoita, uunikasviksia ja salaatteja. Alkuruokana nautimme mahdollisesti marinoituja kasviksia ja savukaloja (lohi, pallas).

Miten te muut, joihin eivät perinteiset laatikot uppoa? Mitä syötte jouluaterialla? Kyselen ihan saadakseni joitain hyviä ideoita :)

Kinkku meillä menee näin perinteisistä jouluruuista.

Viime jouluna oli pöydässä kinkun lisäksi uunilohta, pariisinperunoita, makaroonilaatikkoa, vihersalaattia, perunasalaattia, punajuurisalaattia ja rosollia.
Aika tavallisia ruokia, mutta en viitsi tehdä roskiin mitään perinteisempiä, kun niitä kukaan syö.

Samoilla linjoilla kuin tekin. Kalkkunaa, vihanneksia, perunaa, karpalokastiketta, kurpitsapiiras, tänä jouluna varmaan kokeilen pekaanipähkinästä piirasta tai jotain muuta uutta. Paistan muutaman mausteisemman kranssileivän. Joka joulu pöytään tulee joku uusi herkku ja kalkkunan täyte vaihtuu, ei pääse kyllästymään :)

Mut löytyy myös ne perinteiset kinkut ja laatikot, miehen ja mun vanhemmat pitää puolensa ja kantaa omansa pöytään :laugh:

Tälle joululle pyydettiin että tekisin myös täytekakun, joten varmaan sitten sitäkin.

Makaronilaatikkoa olen juurikin miettinyt vaihtoehtona noille perinteisille laatikoille, mutta onko se sitten liian arkista... Olisiko kellään heittää siitä jokin juhlavampi gurmeeversio? ;)

Hei, kiitos! Itse tehdyt mausteiset leivät kuulostavat tosi hyvältä idealta! Että jostain tulisi sellaista joulun makua kuitenkin pöytään. Pitääpä googlata tuota!

Meillä on pöydässä kaikki ne perinteiset, ja niitä muut (aikuiset) syö. Ite syön joulupöydästä kalkkunaa, kasviksia, salaattia, coctail-piirakoita... siinäpä ne melkein taitaa olla.

Mä en oikein aina ymmärrä näitä keskusteluja... :)
Te, jotka ette laatikoista pidä, syöttekö muuten perunaa, lanttua tai porkkanaa? Perunalaatikkohan on kuin parempi muusi, porkkanat ja lantut myös, mietin vaan että mikä niissä laatikoissa tökkii niin monia? teen kyllä laatikot ihan itse (poislukien perunan, jota emme pahemmin syö), jolloin ne on parempia, eikä meidän pöydässä ole koskaan mitään mistä ei tykättäis. Kasvisgratiinit, salaatit, marinoidut sient/oliivit, savukalat, graavit, äyriäiset, vaihtoehtojahan on miljoona. Ei kai kenenkään ole pakko silliä vetää jos ei siitä tykkää? Rosollia meillä ei ole, punajuuret, sipulit ja suolakurkut on kaikki erikseen smetanan lisukkeena.

Kinkku meillä kyllä on, ja porkkanalaatikko (koska teen maailman parasta porkkanalaatikkoa ;) ). Ja varmaan lasimestarin sillikin lasketaan perinteisiin jouluruokiin.

Muuten on ainakin punajuuri-vuohenjuustolaatikkoa, kermakasviksia (kuten kermaperunat, mutta kasviksia), mummon salaattia (lehtisalaatti, tomaatti, kurkku, keitetty kananmuna, kermavaahto, etikka, sokeri), savulohta ja/tai graavilohta, hirven paistia.
Lisäksi mätiä ja smetanaa, rypäleitä, juustoja.

Mä en oikein aina ymmärrä näitä keskusteluja... :)
Te, jotka ette laatikoista pidä, syöttekö muuten perunaa, lanttua tai porkkanaa? Perunalaatikkohan on kuin parempi muusi, porkkanat ja lantut myös, mietin vaan että mikä niissä laatikoissa tökkii niin monia?

Jouluinen imelletty perunalaatikko ei todellakaan ole "kuin parempi muusi". Se on sairaan makeaa (imellettyä). Muutenkin nämä kaikki joulun laatikot ovat mun makuun liian makeita. Jos niistä on pakko jotain valita, syön lanttulaatikkoa, joka on vähiten imelä. Porkkanakin on keitettynä/laatikossa aika makea kasvis.

Sama tulos on ollut vaikka on ostettu kaupasta valmista, olen syönyt laatikoita kylässä/ravintolassa, tai yrittänyt tehdä itse...

Mutta makuasioita, tiedän että useimmat näistä laatikoista pitävät. Ei ole tarkoituksenani sitä arvostella, vaan etsiä vaihtoehtoja.

Sitä mä en ymmärrä, että kun monet ei tosiaan niin hirveesti tykkää jouluruuista, niin miksi niitä on pakko tehdä. Mä en ainakaan viitsi tehdä mitään sellaista ruokaa, josta emme oikeesti tykkää. Varsinkaan joulua en viittis pilata semmosella, vaan, koska pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25080776:
Sitä mä en ymmärrä, että kun monet ei tosiaan niin hirveesti tykkää jouluruuista, niin miksi niitä on pakko tehdä. Mä en ainakaan viitsi tehdä mitään sellaista ruokaa, josta emme oikeesti tykkää. Varsinkaan joulua en viittis pilata semmosella, vaan, koska pitää.

Mä kanssa ihmettelen samaa. Miksi ihmeessä pitää itseään kiusata vain koska on ollut tapana syödä vain niitä tiettyjä ruokia.

Itse haluan juhlistaa joulua ja tehdä juhlaillallinen sellaisista ruoista mistä me pidämme, emme niistä mitä isovanhempamme ovat pitäneet herkkuna. Suunnitelmissa on melko simppeli 3 ruokalajin menu.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä syötte jouluna?;25080696:
Makaronilaatikkoa olen juurikin miettinyt vaihtoehtona noille perinteisille laatikoille, mutta onko se sitten liian arkista... Olisiko kellään heittää siitä jokin juhlavampi gurmeeversio? ;)

Liha-makaronilaatikon sijaan lihaton, makeahko versio

Mulle ei maistu mikään perinteinen jouluruoka, silti aina vatsa pyöreänä on saanut olla... Vanhempieni luona tarjolla on myös makaronilaatikkoa ja/tai maksalaatikkoa, jotka ovat herkkuani. Anoppilassakin on yleensä maksalaatikkoa ja keitettyjä perunoita sekä lihapullakastiketta.

Joka vuosi yritän edes vähän maistaa vähintään yhtä noista perus joululaatikoista, mutta ei auta, aina ne vaan maistuu yhtä pahalle :(

Laatikoista olen ihastunut bataattilaatikkoon. Imelletty perunalaatikkokin löysi viimein tiensä ruokapöytäämme. Meille nuo laatikot ovat enemmän arkiruokaa, kuten riisipuurokin kun mummo vielä eläessään tahtoi sitä tämän tästä. Joten jouluun kerätään enemmän jotain mitä ei ihan perusarkena viitsi laittaa.

Ja kinkku hyllytettiin kun sitä tarjotaan pari kk ennen joulua joka ravintolassa, pikkujoulussa ym. että tulee jo korvista ulos kun oma kinkku pitäisi paistaa.

Yhteistyössä