Te jotka ette ole puuttuneet vauvan yösyömiseen, kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29158759:
Onko täällä ketään joka ei ole rajoittanut vauvan yösyömistä? Kiinnostaisi tietää minkä ikäisenä on lapsi nukkunut yöt putkeen ilman maitoa?

En ole puuttunut. Ja en tiedä oliko lapsella vain hyvät unenlahjat, mutta sellaisena 5kk vanhana nukkui yöt kokonaan.

• Tykkää
Reactions: Vätti Räsynyt
Sehän oli lopussa niin satunnaista, että vaikea sanoa tarkkaa aikaa. Kyllähän pikkulapset usein yöllä heräilee, vaikka olisikin syötöistä vieroitettu ja meidän taaperolle rinta oli helpoin lohdutus- ja uudelleennukutuskeino. Eli melkein loppuun asti satunnaisesti lapsi halusi rintaa yöllä, mutta merkittäviä määriä ei varmasti syönyt. 1,5-vuotiaasta asti olin satunnaisesti öitäkin poissa, lapsi pärjäsi ihan hyvin ilman maitoa silloin, mutta silti kun olin vieressä nukkumassa, niin rintaa halusi. Imetys loppui kokonaan lapsen ollessa 2 v 3 kk, muutama viimeinen kuukausi taisi mennä ilman yöimetyksiä.

Toinen lopetti joskus 8 kk iässä, nukkui 12 tuntia putkeen. Toinen kävi tissillä vielä reilun vuoden iässä öisin. Vapaassa käytössä pidin tissit, ei se niin paljoa nukkumista haitannut.

Poika oli 4 viikkoinen, kun nukkui viikon ajan yöt kokonaan. Tosin nyt 5 viikon iässä on kolmena yönä herännyt kerran yössä syömään (joka toinen yö nukkuu, joka toinen yö ei), eli hakee vielä rytmiään. Nyt tankkaa muutoinkin tiheämpään maitoa kaikki illat.

Tytöt ovat kyllä heränneet yöllä syömään sinne 8 kk ikään saakka, ellei pidempäänkin. Esikoiselle alettiin tarjoamaan vettä maidon tilalle ja muistaakseni kyllä noiden pienempienkin tyttöjen yösyömisiin on tuossa iässä ns. puututtu.

Esikoisen syömiseen ei puututtu. Lopetti itse noin 10kk iässä, kun nukkui läpi yön. Kuopus taas tankkasi vielä useampaan kertaan yli 1-vuotiaana, ja hänelle pidettiin unikoulu.

Molempien lapsien yöimetys loppui muistaakseni joskus 8-9 kk iässä, imetys kokonaan 1 v iässä ja silti heräilivät pitkään tämän jälkeen (pissalle). Esikoinen alkoi nukkua yöt heräämättä ehkä vajaa 3-vuotiaana, mutta senkin jälkeen heräsi, jos kävi yövahinko. Kuopus nyt melkein 2,5 v ja edelleen herää potalle kerran yössä. Että ehkä sitten joskus saan nukkua yöt läpeensä...

En rajoittanut tai puuttunut. 8kk oli poika kun yösyömiset lopetti ihan itse ja sen jälkeen vaihtelevasti on nukkunut öitään. 10-12h yöunet nukkuu, mutta voi vaatia huomiota useita kertoja yössä esim. kun hampaita tulossa tai kipeänä tai muuten vaan pitää päästä keskeen nukkumaan.

Yhteistyössä