Pääsyy siihen, ettei matkusteta, on raha. Vaikka on kaksi työssäkäyvää ihmistä ja yksi lapsi, niin siltikään sitä rahaa ei vaan jää säästöön. Ja silloin kun jää, käytämme sen johonkin tarpeellisempaan kuin matkusteluun.
Mua kyllä kiinnostais matkailu, mutta rajoitetusti. En halua matkustaa minnekään aurinkorannoille enkä päiväntasaajan tienoille, koska mun mielestäni Suomessakin on kesällä liian kuumaa. En myöskään haluaisi lentää pitkiä lentoja. Joten mun vaihtoehdot olisi varmaankin Euroopassa. Islanti kiinnostais ihan hirveästi, samoin Keski-Euroopan vanhat kaupungit.
Mutta: vaikkei meillä ole kuin se yksi lapsi, niin silti koen pelottavana lähteä reissuun hänen kanssaan. Pystytäänkö me nauttimaan reissusta, jos suurin osa reissusta on sitä, että etsitään lapsille sopivia kohteita? Kun olis kiva koluta niitä museoita ja nähtävyyksiäkin. Enkä voisi jättää lasta viikoksi kotiinkaan. Kotimaassa ollaan tehty päivän reissuja (Ikaalinen, Tamepre, Helsinki...), mutta ei olla täälläkään yövytty missään. Sen vois kyllä ottaa ohjelmaan ensi kesänä... Lappi on kanssa sellainen, joka kiehtoo mua hurjasti ja haluaisin päästä siellä käymään.
Parin vuoden kuluttua meillä on tiedossa reissu ison rapakon toiselle puolelle. Onneksi lapsi on silloin vähän vanhempi, että jaksaa paremmin pitkän lennon. Ja silloin olisi sitten tarkoitus viettää aikaa siellä pari kolme viikkoa.