Te, jotka elätte tosi säästeliäästi...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
kertokaa miten sen teette!!??? Minä mietin, että meidän perheessä menee rahaa aivan liikaa ja nyt on suunnitteilla muutto omakotitaloon. Jostakin on tingittävä, kun lainanmaksut alkavat. Kaikki vinkit säästeliäisyyteen otetaan vastaan =)
 
"Minttu"
Ihan ensiksi pidät kirjaa KAIKISTA menoista ja siitähän se näkee, mihin ne rahat menee. Helppo tapa säästää on ruoka, jos siihen menee liikaa. Kerran/kaksi viikossa esim. puuropäivä tuo yllättävää säästöä.
 
Jaa, parahin neuvoni taitaa olla että ostan vain kun tarvitsen.

Hypistelen toki kaupassa (nytkin esimerkiksi kaikenlaista ihanaa joulukoristetta ja tunnelmavaloa) mutta jätän ne sinne. Totean että onhan meillä jo..........


Jos mun talvitakkini on ehjä- pidän sitä tämänkin talven eikä mun ole pakko ostaa uutta muodin vuoksi, pätee muihinkin vaatteisiin.
DVD ja CD valikoimaa en kasvata ylenpalttisesti, niitäkin ostan vain kun löydän hyvän alesta.

Nämä nyt tuli esimerkkeinä äkkiseltään mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
no sun pitää tehdä kirjanpito siitä mihin rahaa menee. sitten sen perusteella voit alkaa karsimaan menoja. ja miettimään mistä voi säästää. yleisimmin huomaa, että voi säästää ruoka ja vaatekuluissa. tupakassa ja viinaksissa, jos sellaisia käyttää.
 
"minä"
Ruoka on yksi hyvä säästö muoto. Vertaile kaupassa kilo-/kappalehintoja. Osta edullisempaa tuotemerkkiä. Esim. jos ostat viiliä S-marketista, osta sitä rainbow merkkistä, älä valion tai arlan. Juokse tarjousten perässä. Tee ostokset Lidlissä, mikäli mahdollista. Vaatteiden ja muiden tavaroiden osalta osta aina alennuksesta. Lapsille tietysti täytyy ostaa vaatteita joka vuosi, mutta mieti itse tarvitsetko sinä ja puolisosi todella uusia vaatteita, jos vanhat ovat vielä ehjät ja käyttökelpoiset. Itselläni on esim. vuonna 2006 ostettu talvitakki, enkä aio vieläkään uutta ostaa. Välikausitakki taitaa olla vuodelta 2003, mutta se on laadukas ja ajaton trenssi, niin mihinkä se muodista menisi. Kun ostat, osta laatua, mutta hyvillä alennuksilla. :)
 
..
Ja mun takki on vuodelta 1999. Mutta ei säästön vuoksi, vaan sen, että olen huono ostamaan.
Mutta minä en yksinkertaisesti mene kauppaan. Ruokaa ostan ja sen laadusta en tingi. Mutta reissu Lindexiin tuo aina rahanmenoa, vaikka ei tarttis mitään.
 
"xyz"
Pikkasen kuulostaa pahalta että suunnittelette muuttoa omakotitaloon, mutta menoista on pitää lainanmaksun takia tinkiä. Ongelmia tulossa? Tutustu hyvä ihminen rahankäyttötapaanne ensin ennenkuin nostatte asumiskustannuksia, näette onko varaa oikeasti vai ei.
 
Jos suinkin kykenette niin pistäkää auto seisontaan ja käyttöön vain jos teille tulee reissua jonnekin kauemmas (juna tulee hujauksessa kalliimmaksi). Vakuutusmaksut ja bensat nipistää kevyesti satasen kuukauden menoja pienemmäksi jo pienelläkin autonkäytöllä. Jos mahdollista niin kulkekaa julkisilla. (Jos heittäytyminen "autottomaksi" pelottaa niin kokeilkaa 1kk onko se sittenkään niin vaikeaa)
Tietty toi ei oo mahdollista jos asutte kovin eristyksissä.
 
[QUOTE="xyz";25058815]Pikkasen kuulostaa pahalta että suunnittelette muuttoa omakotitaloon, mutta menoista on pitää lainanmaksun takia tinkiä. Ongelmia tulossa? Tutustu hyvä ihminen rahankäyttötapaanne ensin ennenkuin nostatte asumiskustannuksia, näette onko varaa oikeasti vai ei.[/QUOTE]

Tässä kohden sanoisin, että nimenomaan pitää tarkkailla mihin kaikkeen turhaan sitä rahaa menee, missään ruokamenoissa en kyllä tinkisi hiukkaakaan.
 
"vieras"
Käytetään Lidliä. Ei käydä kampaajalla yms. hoidoissa. Ei tilata lehtiä. Ei matkustella. Vanhemmat kulkee rökäle vatteissa. Vaatteita on muutenkin vähän. Esim. mulla on yksi takki ja parit kengät. Juu ja töissä käyn täydet tunnit ja olen tehnyt lisätöitäkin esim. lomilla. Ukko on sairastunut ja yksin elätän 5 henkistä perhettä.
 
pihi perheenäiti
Lopeta lehtitilaukset ja kirjojen ostaminen ja siirry kirjaston käyttäjäksi. Kilpailuta vakuutukset ja sähkö. Kerää pullot ulkoillessasi talteen; toiselle arvoton on rahaa ja ulkoilu kannattaa näin monessa mielessä.
Käytä kirpputoreja ja tutki, saako tarvitsemasi hyväkuntoisena käytettynä ennen uuden ostoa. Onko ylimääräisiä jäsenyyksiä, joiden jäsenmaksut voisi säästää? Käytätkö omia kauppakasseja vai ostatko aina muovipusseja? Ostatko iltapäivälehtiä? Pieniä juttuja, joista kertyy isoja summia pidemmän päälle.
 
[QUOTE="vieras";25058838]Käytetään Lidliä. Ei käydä kampaajalla yms. hoidoissa. Ei tilata lehtiä. Ei matkustella. Vanhemmat kulkee rökäle vatteissa. Vaatteita on muutenkin vähän. Esim. mulla on yksi takki ja parit kengät. Juu ja töissä käyn täydet tunnit ja olen tehnyt lisätöitäkin esim. lomilla. Ukko on sairastunut ja yksin elätän 5 henkistä perhettä.[/QUOTE]jos olet tuo ap, niin ei kannata muuttaa sitten omakotitaloon
 
"piiku"
[QUOTE="minä";25058816]Ruokaostoksissa voi silti säästää todella paljon, vaikka ei ns. laadusta tinkisi pätkääkään. Itse asiassa, meillä ruuan laatu nousi, kun aloin säästämään ruuassa. Aikaisemmin tein esim. kaikki keitot pakastevihanneksista, mutta nykyään ns. perunoista, porkkanoista ja sipuleista. Laadukkaampaa ja halvempaa. :)[/QUOTE]

Jaa-a, mistä lähtien pakastevihannekset on ollut kovin kalliita? meilläpäin ainakin on usein tarjouksia joissa 1€ saa 4-5 pussia vihanneksia/keittojuureksia. Toki jos pystyy säilyttämään suuri määriä perunaa ja porkkanaa, voi halvemmaksi tulla tuoreet mutta en usko että säätö on kovinkaan suuri. Ja pakastushan ei tuntuvasti alenna tuotteiden laatua.
 
Mulla on tässä menossa oma "säästökuuri". Tee ensin budjetti vuodeksi. Siis kaikki laskut mitä menee milloinkin. Sitten karsi mahdollisimman minimiin ne, joissa monta erää. Isompia vakuutusmaksuja en ole vielä pystynyt maksamaan kerralla, mutta pieniä kyllä. Meilä meni rahat sllaiseen turhaan, siis osamaksuihin, lehtiin, kaikenlaiseen ostamiseen.

Älä osta mitään osamaksulla, älä visalla paitsi siten että maksat sen heti poiskin. Itse välttäisin myös nettiostoksia. Tosin munkin on pakko välillä sieltä ostaa kun asumme täällä maalla ja vain yks kauppa mistä saa vaatteita. Lopetin kuitenkin kahden nettifirman asiakkuuteni ettei tuu ees kuvastoja.

Ruokaostoksiani seuraan nyt. En silti aio elää pelkällä perunalla ja porkkanalla, herkutellenkin, mut ostan silti yleensä aina turhaa 10% edestäkin.

Omakotitalossa laittakaa "hoitovastikkeeseen" varalle semmoinen 50-100 e kuussa remonttitarpeita varten.
 
"minä"
[QUOTE="piiku";25058858]Jaa-a, mistä lähtien pakastevihannekset on ollut kovin kalliita? meilläpäin ainakin on usein tarjouksia joissa 1€ saa 4-5 pussia vihanneksia/keittojuureksia. Toki jos pystyy säilyttämään suuri määriä perunaa ja porkkanaa, voi halvemmaksi tulla tuoreet mutta en usko että säätö on kovinkaan suuri. Ja pakastushan ei tuntuvasti alenna tuotteiden laatua.[/QUOTE]

No en ole kyllä minä tuollaisiin tarjouksiin vielä törmännyt. :) Tiedän, että pakkanen säilöö hyvin vitamiinit, mutta kyllä maussa itse huomaan selvästi eron pakasteen ja tuoreen välillä. Siinä se laatuero.
 
"vieras"
[QUOTE="joo";25058891]onks kelläään pässillä tullu mieleen, että ne valion kotimaiset tuotteet on vähän ekologisempi valinta ku esim. rainbow????????[/QUOTE]

ekologisuus ja säästäväisyys ei vaan valitettavasti kulje käsi kädessä.
 
Tää on totta. Itsekin pyrin ostamaan kotimaista, mutta esim. Nyt hoitovapaalla valitsen rehellisesti just sen mikä on halvinta useimmastakin tuotteesta (lihassa vain suomalaista) Enkä koe siitä edes huonoa omaatuntoa.
 
[QUOTE="joo";25058891]onks kelläään pässillä tullu mieleen, että ne valion kotimaiset tuotteet on vähän ekologisempi valinta ku esim. rainbow????????[/QUOTE]

Ehkäpäon,mutta tiukassa rahatilanteessa on pakko ajatella just sitä hintaa.b
 
no..
[QUOTE="piiku";25058858]Jaa-a, mistä lähtien pakastevihannekset on ollut kovin kalliita? meilläpäin ainakin on usein tarjouksia joissa 1€ saa 4-5 pussia vihanneksia/keittojuureksia. Toki jos pystyy säilyttämään suuri määriä perunaa ja porkkanaa, voi halvemmaksi tulla tuoreet mutta en usko että säätö on kovinkaan suuri. Ja pakastushan ei tuntuvasti alenna tuotteiden laatua.[/QUOTE]

Ei ehkä laatua mutta makua ja ennenkaikkea rakennetta senkin edestä.
 

Yhteistyössä