Te joille työnantaja maksanut / maksaa äitiyslomalta palkkaa ekat 3kk tjtn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhikki

Aktiivinen jäsen
27.12.2004
2 662
0
36
...siis teille kysymys:

Millaisen päätöksen olette saaneet sitten Kelalta äitiysrahoja koskien?

Ihmettelin kun minulla TES:in mukaan työnantaja maksaa ekat 3kk palkkaa, ja asiasta on ollut puhe palkanlaskijankin kanssa (samalla kun pyysin et toimittavat palkkatiedot Kelaan)... mutta nyt kun sain virallisen päätöksen Kelalta niin siinä vaan luetellaan ihan normisti et heti ekasta äitiyslomapäivästä alkaen sen ja sen verran tukia tulossa, maksupäivät jne.

Eli niissä papereissa ei ole mainintaa et työnantaja maksaisikaan ekat kuut.

Miten siis teillä muilla on asia papereissa näkynyt vai onko mitenkään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kela maksaa työntantajalle pv-rahat niiltä 3 kk ajalta ja sä saat palkan.

Näin mäkin sen ajattelin, mut ihmettelin kun niissä papereissa on ihan perussummat, maksupäivät ja mun tilitiedot - eli ei työnantajasta puhuta sanallakaan.

Mut ehkä se menee sit niin tai tosiaan noin et saan sen erotuksen.

Pääasia kun jotain rahaa saa jostain :whistle:

Joo siis Kela maksaa eka tykkärille sen verran kun näkee tarpeelliseksi ja loput rapsahtaa sun tilille. Esin mulla päiväraha oli 80e josta kela makso työnantajalle 75 ja loput 5e mulle

Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:

Näin mäkin sen ajattelin, mut ihmettelin kun niissä papereissa on ihan perussummat, maksupäivät ja mun tilitiedot - eli ei työnantajasta puhuta sanallakaan.

Mun paperit meni Kelalle siihen niin pitkään kun sain palkaa, joten kannattaa tarkistaa ettei oo tullu virhettä, voi olla et menee eritavalla eripaikoissa, mut siit vast sotku tulee jos saat vahingoss molemmat tililles ja niiden perintä jne..

Alkuperäinen kirjoittaja alokas:
Joo siis Kela maksaa eka tykkärille sen verran kun näkee tarpeelliseksi ja loput rapsahtaa sun tilille. Esin mulla päiväraha oli 80e josta kela makso työnantajalle 75 ja loput 5e mulle

Ei voi saada palkaa ja päivärahaa samaan aikaan vain toista..

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:

Kylläpäs, jos palkka on pienempi kuin päiväraha. Kela maksaa erotuksen päivärahan saajalle.

Siitä on niin pitkä aika mutta mulla työnantaja maksoi täyden palkan ekat 3kk ja se tuli työnantajalta, kela maksoi sitten sinne. Sitten kun äitiysloma loppui niin vanhempainvapaan päivärahat tuli kelalta. En vaan muista mitä siinä päätöksessä luki.

Sairauspäivärahoissa varsinkin jos vakuutusyhtiö maksaa on monesti niin että sä saat työnantajalta palkan ja vakuutusyhtiö maksaa sen palkan työnantajalle + loput sulle jos päiväraha on isompi kuin palkka

Alkuperäinen kirjoittaja Tiheän palstailun kausi:

Kylläpäs, jos palkka on pienempi kuin päiväraha. Kela maksaa erotuksen päivärahan saajalle.

näin juuri

Mun paperit meni Kelalle siihen niin pitkään kun sain palkaa, joten kannattaa tarkistaa ettei oo tullu virhettä, voi olla et menee eritavalla eripaikoissa, mut siit vast sotku tulee jos saat vahingoss molemmat tililles ja niiden perintä jne..

Mullakin oli paperit sisällä Kelalla niin kauan kunnes lokakuun palkka oli maksettu (äippäloma alkoi 7.11.), ja sitten tosiaan äskettäin tuli ne päätökset.

Tuskin päällekäisyyksiä saan - ja jos niin käy niin täytynee vaan rehdisti ajoissa ilmoitella
:whistle:

no miulla män niin että työnantaja makso koko äitiysrahakauden miulle palakkaa ja kela makso työnantajalle sitte sen omien laskelmiensa mukaisen äitiyspäivärahan. ja papereissa luki että niin ja niin monta euroa per päivä maksetaan miun työnantajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:

näin juuri

Miten jollakin voi olla palkka pienempi kuin päiväraha :o sehän on noin 75% palkasta

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
no miulla män niin että työnantaja makso koko äitiysrahakauden miulle palakkaa ja kela makso työnantajalle sitte sen omien laskelmiensa mukaisen äitiyspäivärahan. ja papereissa luki että niin ja niin monta euroa per päivä maksetaan miun työnantajalle.

Joo näin oli mulla kans

PAMilla tai ainakin tradekalla menee näin. Saat ihan normi päivärahan kelasta (tai tradekan tapauksessa sairaskassasta) Palkkis maksaa sitten erikseen sen paivärahan ja palkan välisen eron palkkapäivänä. Meillä piti siis tuo päivärahapäätöslappu laittaa sinne palkkikseen ja kirjoittaa mukaan lappu et voisitteko maksaa mulle ekat 3kk sen eroituksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
PAMilla tai ainakin tradekalla menee näin. Saat ihan normi päivärahan kelasta (tai tradekan tapauksessa sairaskassasta) Palkkis maksaa sitten erikseen sen paivärahan ja palkan välisen eron palkkapäivänä. Meillä piti siis tuo päivärahapäätöslappu laittaa sinne palkkikseen ja kirjoittaa mukaan lappu et voisitteko maksaa mulle ekat 3kk sen eroituksen.

Hmm... PAMissa olen mutta en tiedä miksi liitto liittyisi tähän mitenkään.

Enivei, taidan nyt ihmetellä ainakin sinne seuraavaan palkka- tai tukipäivään ja katsoa sitten mitä tapahtuu.

Kiitos vastauksista :)

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:

näin juuri

Miten jollakin voi olla palkka pienempi kuin päiväraha :o sehän on noin 75% palkasta

Siksi että ä-päiväraha laskettu äitiyslomaa edeltävän 6kk:n tulojen perusteella- tein tuolloin paljon ylitöitä, joten saan itse asiassa äitiyspäivärahaa saman verran kuin palkkani on, en vain 75% palkasta :) Vuonna 2006 jonka verotusta olisi muuten käytetty päivärahanlaskennassa, olin suurimman osan vuotta äitiyslomalla joten edeltävän 6 kk:n tulot olivat yli 20% suuremmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:

Hmm... PAMissa olen mutta en tiedä miksi liitto liittyisi tähän mitenkään.

Enivei, taidan nyt ihmetellä ainakin sinne seuraavaan palkka- tai tukipäivään ja katsoa sitten mitä tapahtuu.

Kiitos vastauksista :)

No ei toi PAM taida vaikuttaa asiaan kyllä mitenkään. Mun mielestä s-ryhmällä menee kans samalla lailla. Mä sinuna kyllä varoiks soittaisin vielä sinne palkkikseen ja kysyisin sieltä et kuin se menee. Ne kyllä tietää.

Ootko tietoinen et jos otat vastaan ne työnanatjan 3kk niin sä et saa jäädä kotiin äitiysloman jälkeen? Työnanataja siis takaa sillä sun töihin paluun. Otapa selvää sit tosta asiasta koska kaverille kävi niin. Siitä ei vaan puhuttu mitään sopimuksen teko hetkellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Ootko tietoinen et jos otat vastaan ne työnanatjan 3kk niin sä et saa jäädä kotiin äitiysloman jälkeen? Työnanataja siis takaa sillä sun töihin paluun. Otapa selvää sit tosta asiasta koska kaverille kävi niin. Siitä ei vaan puhuttu mitään sopimuksen teko hetkellä.

Kyllä sitä nyt hoitovapaalle saa jäädä, mutta jos ei sitten perhevapaiden jälkeen palaa töihin, niin työnantaja voi periä sen 3 kk palkan takaisin. Tosin siinä tapauksessa työnantajan kuuluisi maksaa kelan osuus työntekijälle, eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:

Siis ei TES:ssä eikä missään ole tästä mainintaa - ja uskon vahvasti että kyse on siis lähinnä siitä että viimeistään hoitovapaiden jälkeen palaa töihin.

Yhteistyössä