Te, joilla useampi lapsi, onko teillä paljon aikaa leikkiä jne

  • Viestiketjun aloittaja miten muilla
  • Ensimmäinen viesti
miten muilla
Eli jääkö teille kotihommilta jne pakolliselta perushoidolta paljon aikaa leikkiä, lukea, pelata jne lasten kanssa päivittäin. Itsellä lapste toki vielä pieniä 1 ja 3v mutta kun tuntuu että ruuanlaitot, pyykit, pesut, pukemiset jne leijonan osan päivästä.
 
Meillä on 4 lasta. Ja tarttee tunnustaa suoraan, että en ole koskaan ollut mitenkään innokas leikkijä tai pelaaja lasten kanssa. Sen sijaan otan lapsia paljon mukaan jokapäiväisiin kodin askareisiin, siivoukseen, leipomiseen, ruuanlaittoon jne. Puuhaamme siis paljon yhdessä, vaikka en varsinaisesti leiki ja pelaa lasten kanssa. Meillä lapset leikkivät keskenään ja kavereidensa kanssa, ja yhdessä puuhataan sitten muuta. Mutta jos haluaisin, eiköhän päivittäin myös leikkiin aikaa löytyisi. Kirjoja lueskelen joskus lapsille.
 
On.
Lapset touhuilee kotihommia mun kanssani, kaikki lapset 8v 6v ja 1v6kk.
Laitetaan ruokaa ja leivotaan, ripustetaan pyykkejä ja viikataan ym ym ym.
Siivoiluun jää aikaa kyllä rutkasti, teen jotain aina kun on rako.
Lasten kanssa ulkoillaan, uidaan, käydään piknikillä, marjassa, metsiä kierrellään, kalastetaan ym ym ym.
Ja sen lisäksi pelaillaan lautapelejä tai potkitaan palloa tai vastaavaa, leikkeihin mua ei yleensä tarvita :D
 
ap
Joo, mäkin tykkään ottaa lapsia mukaan arjen touhuihin. 3v on jo "kaikessa" mukana ja viime aikoina myös 1v on kiinnostunut monessa jutussa olemaan "apurina". Luen kyllä lapsille päivittäin ja jotain aina pyrin leikkimäänkin/pelaamaan isomman kanssa. Mutta huono oma tunto vaivaa kun kai toivoisi olevan enempi aikaa leikkiä. Vaikka vanhempi on toki vanhempi, ei leikkikaveri, mutta silti...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Meillä on 4 lasta. Ja tarttee tunnustaa suoraan, että en ole koskaan ollut mitenkään innokas leikkijä tai pelaaja lasten kanssa. Sen sijaan otan lapsia paljon mukaan jokapäiväisiin kodin askareisiin, siivoukseen, leipomiseen, ruuanlaittoon jne. Puuhaamme siis paljon yhdessä, vaikka en varsinaisesti leiki ja pelaa lasten kanssa. Meillä lapset leikkivät keskenään ja kavereidensa kanssa, ja yhdessä puuhataan sitten muuta. Mutta jos haluaisin, eiköhän päivittäin myös leikkiin aikaa löytyisi. Kirjoja lueskelen joskus lapsille.
Olet kuin minä, erona että minulla vain kolme lasta.
 
mä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Meillä on 4 lasta. Ja tarttee tunnustaa suoraan, että en ole koskaan ollut mitenkään innokas leikkijä tai pelaaja lasten kanssa. Sen sijaan otan lapsia paljon mukaan jokapäiväisiin kodin askareisiin, siivoukseen, leipomiseen, ruuanlaittoon jne. Puuhaamme siis paljon yhdessä, vaikka en varsinaisesti leiki ja pelaa lasten kanssa. Meillä lapset leikkivät keskenään ja kavereidensa kanssa, ja yhdessä puuhataan sitten muuta. Mutta jos haluaisin, eiköhän päivittäin myös leikkiin aikaa löytyisi. Kirjoja lueskelen joskus lapsille.
Olet kuin minä, erona että minulla vain kolme lasta.
Sama täällä!Neljä lasta, viides tulossa. Esikoinen 7v.
 
Leikki on lasten työtä, sanotaan. :D Mutta kyllä minusta aikuisellakin pitää olla aikaa leikkiä. Kotityöt voi myös odottaa. Ainakin jotkut, joskus. :) Kotitöitä voidaan tehdä myös lasten mentyä nukkumaan.

Meillä siis kolme lasta, iältään 1, 4.5 ja 7v. Kaikilla erilaisia tarpeita ja menoja.
 
Gekkoa peesailen minäkin.
Iltasadut meillä luetaan aina, useampi joka ilta, tai jatkiksena pidempi.
Lapset osallistuvat mustikanpoimintaan, tai ainakin haahuilevat metsässä kun minä kerään.
He maalaavat omiaan, kun minä maalaan.
Silppuavat sipulia jne (2v mukana) kun teen ruokaa.
Moni ns kotiaskare on lapsista seikkailu, kun me aikuiset luemme sen kotityöksi.

Ajatelkaapa, ajattelemme, et ai kun kiva, muksut leipoo päiväkodissa, ja oo, kun mukavaa, ne värittää.. Emme jotenkin tajua, että kotonahan he tekevät samoja asioita, ne luokitellaan -ei leikiksi, vaan kotiyöksi- ja päiväkodissa samat asiat ovat mielestämme -kiva kun lapset touhuaa ja saa uusia virikkeitä... :whistle:
 
Täytyy myöntää että huonosti on aikaa. Meillä on siis "vain" kaksi lasta, mutta sitäkin enemmän töitä ja opiskelua. Varsinaisesti ei leikitä lastena kanssa, siis olla leikissä mukana, mutta yritetään jotain muuta sitten vastavaasti puuhata ja ottaa kaikkee lapset mukaan esim. ruoanlaittoon, siivoukseen...iltasadun lukee aina jompi kumpi meistä lapsille. Enemmän pitäisi kuitenkin olla läsnä ja touhuta lasten kanssa.
 
en ehdi
Alkuperäinen kirjoittaja miten muilla:
Eli jääkö teille kotihommilta jne pakolliselta perushoidolta paljon aikaa leikkiä, lukea, pelata jne lasten kanssa päivittäin. Itsellä lapste toki vielä pieniä 1 ja 3v mutta kun tuntuu että ruuanlaitot, pyykit, pesut, pukemiset jne leijonan osan päivästä.
ehdin leikkiä vaan kun oli 1 lapsi

perushoito vie kaike ajan eikä riitä kun useampi
 

Yhteistyössä