Te joilla todettu possunuha...??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silti Onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Silti Onnellinen

Vieras
Kauanko kuume on kestänyt? Meillä tyttö oli kaksi päivää melkein 40 asteen kuumeessa ja toisena päivänä käytiin lääkärissä kun ei kuumelääke auttanut. Ei testattu varsinaisesti possunuhaa mutta crp otettiin ja se ei koholla niin lääkäri teki diagnoosin possunuhasta johon kirjoitti tamiflu-kuurin. Eilen aamulla kuumetta oli vielä 40 mutta kun ekan annoksen otti tamifluta, kuume laski eikä tullut kuin illalla 37,5 lämpöä.
Nyt mietinkin että olikohan tauti edes possunuhaa kun vain pari päivää kuume kesti?? Nyt toki on hieman yskivä ja räkäinen..

Voi olla että se meni jo, monilla varmasti menee "huomaamatta" tavallisen flunssan oireilla.
Huom jos 20-30% väestöstä saa sikakentsun ja 1-2% näistä vaatii sairaslahoitoa,
suurimmala osalla se menee helposti ohi.
Sisko sai diagnoosin, oli 3pv kuumetta ja kurkku kipeä, siinä se.

Meillä myös diagnosoitiin possunuha samoilla perusteilla. Oireina juuri korkea kuume, yskä (ei nuhaa) ja mulla lisäksi pääkipu+lihaskipu. Korkeaa kuumetta ei pojalla kestänyt kuin kaksi päivää, sen jälkeen lämpöilyä. Mulla korkea kuume kesti yhden päivän ja sitten kaksi päivää lämpöilyä.

Siskollani myös sama juttu. Eli ei sen kuumeen tartte viikkotolkulla kestää ollakseen possutautia.

Meillä yhdellä lapsella korkeaa kuumetta 2 päivää, toisella lapsella 3 päivää ja kolmannella aika näyttää koska kuume laskee. Tamiflu-kuuri varmaan myös auttanut noiden oireisiin.

Muuten sellaista lievää lämpöilyä (37.3 max), kurkkukipua, yskää, lihassärkyä, päänsärkyä, pahoinvointia.

Alkuperäinen kirjoittaja Silti Onnellinen:
Kauanko kuume on kestänyt? Meillä tyttö oli kaksi päivää melkein 40 asteen kuumeessa ja toisena päivänä käytiin lääkärissä kun ei kuumelääke auttanut. Ei testattu varsinaisesti possunuhaa mutta crp otettiin ja se ei koholla niin lääkäri teki diagnoosin possunuhasta johon kirjoitti tamiflu-kuurin. Eilen aamulla kuumetta oli vielä 40 mutta kun ekan annoksen otti tamifluta, kuume laski eikä tullut kuin illalla 37,5 lämpöä.
Nyt mietinkin että olikohan tauti edes possunuhaa kun vain pari päivää kuume kesti?? Nyt toki on hieman yskivä ja räkäinen..

Sehän on vain arvelua oliko kyseessä possutauti vai esim. tavan influenssa jota nyt liikkeellä myös. Minua toisaalta huvittaa että tehdään diagnooseja vain oireitten perusteella koska varmaa vastausta ei saa kuin testillä. Esim. lääkärikään ei pysty varmaa diagnoosia antamaan oireitten perusteella ilman testausta.
Kaverini oli todella huonolla hapella lapsineen viikon.Kuume useita päiviä 40astetta ja äärimmäisen kova yskä, kurkkukipu ja lihaskipu valtava kertomansa mukaan. Lääkärillä juoksivat myötäänsä ja epäiltiin vaikka mitä ja vahvimpana epäilynä possutauti. Testit tehtiin ja se ei sitä ollut kuitenkaan, vaikka oireilu siihen viittasi. Normi virus-influenssa oli kyseessä kuitenkin.

Mulla nousi eilen tunnissa kuume 38,6 asteeseen kovien kolotusten ja lihaskipujen saattelemana. Nyt on sellainen yskä, että syvään hengittäminen ja yskäisykin sattuu. Nenä ei ole lainkaan tukossa, sen sijaan maha on sekaisin. Päätä särkee, mutta siihenhän voi ihan väsymyskin vaikuttaa kun ei paljoa nukuttanu viime yönä. Varmaan sit ihan turha lähteä valittamaan, jos kerta tekevät kuitenkin oireperustalta ilman testejä kuitenkin diagnoosin? Meinaan meillä on myös lapset kohta 10kk ja vähän reilu 3v ja heidän puolesta nyt vähän harmittaa, jos ovat seuraavaksi sairaana. Itsekin eilen kuumeen noustessa olin tosi kipeä.

Yhteistyössä