Te. joilla teinejä talossa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
pelkäättekö heidän sekaantuvan huumeisiin, rikoksiin, alkoholin suurkulutukseen jne. ? Vai onko nuori ehtinyt jo tehdä tyhmyyksiä ja millaisia? Itselläni 14v. poika ja minua jotenkin ahdistaa, että alkaako tuo kohta ryyppäämään tai pahinta, käyttämään huumeita :( On siis ihan hyvä suht kiltti, mutta murkkuikä nostaa jo kovasti päätään :/

ei ole vielä,mutta jo nyt ahdistaa kun esikoinen on 7v!Täälläpäin tehtiin suuri huumevarikko ja nuorten keskuudesta löytyi paljon huumeita :/ Huumeita oli myyty jopa koulussa.

Mulla on 16 ja kohta 18 v. Molemmat on maistaneet alkoholia. Vanhemmalta on alkanut tuo murkkuikä jo mennä ohi ja on ollut järkevämpi kuin nuorempi. Toki on maistellut ja ollut huppelissakin. On ollut kotibileissä ja kyllähän se tiedetään että siellä otetaan. Nuorempi tuotiin kerran poliisiautolla kotiin. Olivat kavereiden kanssa ottaneet juomia ja poliisit tulleet paikalle, muut kaverit pötki pakoon ja tyttöni jäi selvitteleen juttua. Alaikäinen kun oli, toivat kotiin. On joskus senkin jälkeen ottanut, tiedän ja on sanonutkin rehellisesti. Ei kuitenkaan polta kumpikaan ja uskon että eivät huumeisiin sotkeudu. Nuorempi välillä lintsailee koulusta. Toivon etttä ikä alkaa tehdä tehtävänsä ja järkevöityy pikkuhiljaa.

Kaksi murkkua, toinen täyttää 18v tänä vuonna ja jotaki pientä ollu... alkoa kokeillu, mut pääsääntöisesti ei isompaa ongelmaa. Rangaistuksena kotiarestia saanu jos kiinni jääny ja ne on "lusinu" syyllisyyden tuntoisesti ja katuvana.
Toinen täyttää 16v kohta karsea murkkuikä pamahti kasiluokalla, koulu lähti alamäkeen, lintsausta, röökin polttoa yms. vähän aikaa sitte karkas kotoa ja oli kateissa viikon. Löyty huonossa kunnossa ja paljastu pidempään jatkunut huumeiden ja alkon käyttö. Tämä vaikka on pysyny suunnilleen kotiintuloajoissa ei aiempia yöpoissaoloja, mut ne vaan kerkee.
Samalla selvis että koulussa moni polttelee kannabista jopa välitunneilla.... Nyt on huostaaotettuna mun pyynnöstä paikassa jossa on tiukat säännöt ja kuntoutusohjelma. Mutta on muutama kuukausi menny aika kurjissa merkeissä. Tosin näyttää, et alkaa kuntoutuu mun nuori.

veikkaan että tuohon sun ahdistukseen helpottaisi se, että et aseta ehdottomia rajoja lapsille. Kun nuorella ei ole tiukkoja rajoja, niin se kokeilunhalukaan ei ole niin suuri. Meillä kun olin pieni oltiin hyvin sallivaisia. Olen kielenpäällä alkoholia maistanut 14 vuotiaana, siihen se on jäänyt. 18 v sitten oon vasta oikestaan alkanut juoda. Sallivaisilla säännöillä en siis tarkota sitä että vanhemmat on hakenu juomia ja kannustanut siihen. Ei myöskään ole raivottu ja huudettu ja riehuttu jos olen ehdottanut että saanko maistaa tai haistaa.

Ja päihteistä puhuminen kannattaa. Ja kannattaa antaa maistaa noin. En todellakaan siis tarkota että kulaus pitää ottaa! Uteliaisuus niin usein vie vallan ja sitten poliisit tuo lasta kotiin.

Näin siis meillä, ja hyvin on toiminut.

Kyllä huolestuttaa, mulla 14 v talossa. Mutta yritän nyt mahdollisimman paljon olla pojan kanssa, kun vielä äiti kelpaa, käytän treeneissä ja vietän aikaa, jos se sitten auttaisi jatkossa.

Poika ei ole vielä kokeillut alkoholia tai tupakkaa, vaikka murkkuikä on jo ainakin fyysisesti alkanut.

[QUOTE="muori";23280244]Kaksi murkkua, toinen täyttää 18v tänä vuonna ja jotaki pientä ollu... alkoa kokeillu, mut pääsääntöisesti ei isompaa ongelmaa. Rangaistuksena kotiarestia saanu jos kiinni jääny ja ne on "lusinu" syyllisyyden tuntoisesti ja katuvana.
Toinen täyttää 16v kohta karsea murkkuikä pamahti kasiluokalla, koulu lähti alamäkeen, lintsausta, röökin polttoa yms. vähän aikaa sitte karkas kotoa ja oli kateissa viikon. Löyty huonossa kunnossa ja paljastu pidempään jatkunut huumeiden ja alkon käyttö. Tämä vaikka on pysyny suunnilleen kotiintuloajoissa ei aiempia yöpoissaoloja, mut ne vaan kerkee.
Samalla selvis että koulussa moni polttelee kannabista jopa välitunneilla.... Nyt on huostaaotettuna mun pyynnöstä paikassa jossa on tiukat säännöt ja kuntoutusohjelma. Mutta on muutama kuukausi menny aika kurjissa merkeissä. Tosin näyttää, et alkaa kuntoutuu mun nuori.[/QUOTE]

täh. onko 18v murrosikäinen? minä luulin että 12-15v ja siitä eteenpäin vaan nuori. ja 18v on jo aikuinen...

Alkuperäinen kirjoittaja täh;23280303:
täh. onko 18v murrosikäinen? minä luulin että 12-15v ja siitä eteenpäin vaan nuori. ja 18v on jo aikuinen...

12v ei ole murrosikäinen vielä vaan lapsi :) ja jos oikein keskityt ja luet tarkkaan mun jutun niin mun lapsi on 17v eli alaikäinen ja murrosikäinen.

Mulla teinit kohta 18v, syksyllä 17v ja kesällä 15v. Ovat tunnollisia ja kunnollisia. Silti kaksi vanhinta tupakoi ( mistä en yhtään tykkää) vanhin juo kohtuudella, keskimmäinen vähän ja harvoin, nuorin ei vielä.
Parasta on se, että ovat rehellisiä, kertovat missä ovat ja koska tulevat. Vanhin kertoo, jos menee juhlimaan. Ulkona ollessaan puhelimiin ON vastattava ja sen tekevätkin.
Huolissaan kannattaa olla, mutta järkevästi. Nuorille kannattaa näyttää että välittää. Ja myös sanoa, jos jostain ei tykkää. Eikä saa olla liian sinisilmäinen. meillä homma toimii, koska kissa on nostettu pöydälle, säännöt on sovittu ja eritoten, koska luottavat minuun. Pahinta olisi jos jotain sattuisi, eivätkä uskaltaisi pyytää apuun vanhempia.

[QUOTE="muori";23280272]Luulen nikille sanoisin, että puhut kakkaa :) Rajat on juuri ne mikä lapsi ja nuori tarvitsee. Vanha psykiatrisen puolen viisaus on että rajat on rakkautta.[/QUOTE]

Kyllä minä peesaan tätä luulen -nimimerkkiä. Itsellä ollut juuri samanlainen kasvatus, eikä ole tähänkään päivään mennessä tullut sitä houkutusta vetää perskännejä. Siiderin saatan silloin tällöin saunassa juoda, mutta en muuta. Joten hyvin on tuo ns. vapaampi kasvatus toiminut ! :)

Kyllä minä peesaan tätä luulen -nimimerkkiä. Itsellä ollut juuri samanlainen kasvatus, eikä ole tähänkään päivään mennessä tullut sitä houkutusta vetää perskännejä. Siiderin saatan silloin tällöin saunassa juoda, mutta en muuta. Joten hyvin on tuo ns. vapaampi kasvatus toiminut ! :)

Minä taas kannatan rajoja. Itselläni ollut vapaa kasvatus ja teininä olin täysin hunningolla, mm. ekat kännit 13-vuotiaana. Omilla lapsillani on tiukat rajat. Meillä nyt 14v. poika, joka onneksi on kilpaurheilija eli en pelkää hänen puolestaan.

Minä taas kannatan rajoja. Itselläni ollut vapaa kasvatus ja teininä olin täysin hunningolla, mm. ekat kännit 13-vuotiaana. Omilla lapsillani on tiukat rajat. Meillä nyt 14v. poika, joka onneksi on kilpaurheilija eli en pelkää hänen puolestaan.

Minäkin aloin ryyppäämään perjantaisin 13 vuotiaana pari vuotta nuoremman kaverini kanssa. En silti ollut hunningolla, koska siitä mitään haittaakaan ollut. Kaikki muutkin nuoret ryyppäsi ja ne jotka ei kaupungilla kulkeneet ryyppäämässä, saivat siitä kuulla koulussa.
Tupakkaa aloin polttamaan viitisen vuotta tuota ennen samaisen kaverin kanssa, silti meistä kumpikaan ei tupakkaa enää polta. Joten ei nuoret liekaa tarvi vaan vapaata kasvatusta ja kenties valistusta, koska nykyään ne on jo tuon ikäisenä harrastaneet seksiä pari kolme vuotta, joka taas itsellä ei olis tullut mieleenkään noin nuorena.

Minäkin aloin ryyppäämään perjantaisin 13 vuotiaana pari vuotta nuoremman kaverini kanssa. En silti ollut hunningolla, koska siitä mitään haittaakaan ollut. Kaikki muutkin nuoret ryyppäsi ja ne jotka ei kaupungilla kulkeneet ryyppäämässä, saivat siitä kuulla koulussa.
Tupakkaa aloin polttamaan viitisen vuotta tuota ennen samaisen kaverin kanssa, silti meistä kumpikaan ei tupakkaa enää polta. Joten ei nuoret liekaa tarvi vaan vapaata kasvatusta ja kenties valistusta, koska nykyään ne on jo tuon ikäisenä harrastaneet seksiä pari kolme vuotta, joka taas itsellä ei olis tullut mieleenkään noin nuorena.

Ei hyvää päivää, ryyppäsin 13vuotiaana eikä siitä mitään haittaa ollut :O taidat provota :kieh:

[QUOTE="vieras";23280429]Ei hyvää päivää, ryyppäsin 13vuotiaana eikä siitä mitään haittaa ollut :O taidat provota :kieh:[/QUOTE]

Kuinniin? Väitätkö että olisin jollain tapaa viallinen?
Elämä on, perhe on ja hyvä työ on eikä mikään paikka reistaile

Ja minä kannatan rajoja. Itse aloin juoda 15-vuotiaana, 70-luvulla vapaan kasvatuksen aikaan. Ihme, että selvisin hengissä ja täysjärkisenä aikuisuuteen. Mulla ei ollut mitään rajoja, vanhemmat ei koskaan kyselleet, missä olin ja mitä tein. Kai ne luotti, että hyvin mulla menee, kun koulu sujui loistavasti. Omilla lapsillani on rajat enkä hyväksy alaikäisten lasten päihteiden käyttöä. Kolme vanhinta on jo täysi-ikäisiä ja todella kunnollisia kansalaisia. 14-vuotiaan kanssa saadaan olla tarkkoja, kun tyttö on vähän toista maata kuin nuo isommat. Yhdessä katsottiin tytön kanssa Reindeerspotting ja kyllä se hänet vakavaksi veti (ja tiedän ikärajan, luotin omaan harkintakykyyni).

Peesailen myös.

Meillä kotona ei ollut vapaa kasvatus mutta erilainen kuin monella kaverilla. En muista koskaan valehdelleeni vanhemmilleni menoistani. Kotiintuloaikaa ei ollut vaan aina sovittiin erikseen. Soitin ja kerroin rehellisesti missä olen ja kenen kanssa. Aika usein sain olla pidempääkin. Ekan kerran vedin kännit 16vuotiaana ja vanhemmat ties missä olin ja kenen kanssa. Alkon taisin siinä vaiheessa jättää kertomatta. Tiesin että voi mennä kotiin pelkäämättä (tosin todella häpeillen ja huonovointisena). Juteltiin äidin kanssa monta tuntia keskellä yötä ja alkoholi jäi pitkäks aikaa.

Mä ajattelen että olennaista oli se että meillä kotona jaettiin aina kaikki ja oltiin ehdottoman rehellisiä. Se kasvatus oli alkanut pienestä pitäen joten
vanhemmat luottivat teiniinkin.

Kuristava syleily ei välttämättä ole ainoa vaihtoehto. Vaikka ihan mallikansalaisia kasvoi mun kavereistakin.

Minä sitten työkseni hoitelen näitä "iihan ok minusta vapaalla kasvatuksella kasvoi" ihmisiä jotka täällä hehkuttaa miten kivaa on ja elämä hyvää, mutta oikeesti ovat hyvin vaurioituneita. Vapaa kasvatus antaa lapselle kuvan siitä miten vanhempi ei välitä ja siitähän siinä vapaassa kasvatuksessa on kyse - ei välitetä lapsesta riittävästi, että otettaisi vanhemman vastuu kasvatuksesta.

[QUOTE="vieras";23280637]Minä sitten työkseni hoitelen näitä "iihan ok minusta vapaalla kasvatuksella kasvoi" ihmisiä jotka täällä hehkuttaa miten kivaa on ja elämä hyvää, mutta oikeesti ovat hyvin vaurioituneita. Vapaa kasvatus antaa lapselle kuvan siitä miten vanhempi ei välitä ja siitähän siinä vapaassa kasvatuksessa on kyse - ei välitetä lapsesta riittävästi, että otettaisi vanhemman vastuu kasvatuksesta.[/QUOTE]

Jos työksesi hoidat näitä lapsia niin luulisi sinun tuntevan vapaan kasvatuksen periaatteet hieman paremmin. "ei välitetä" on muuten ihan puppua -ihan näin alkuun.

mä en välttämättä tarkottanut ihan täysiin vapaata kasvatusta. Toisaalta no, ehkä se sitä oli. Meillä kaikki on aina tiennyt että mikä oli sallittua ja mikä ei. Ei meille erikseen sääntöä kirjotettu että mitä saa tehdä. Minä ja muut lapset perheessä tiedettiin se ilmankin. Koskaan mulle ei ole tullut mieleenkään valehdella edes vanhemmille, jos paikka tai suunnitelmat on muuttunut oon soittanu kotiin ja kertonu missä mennään. Ja etenkin alkoholin suhteen kaikki vain tiesi missä mennään. Ja se että onko sallittua vai ei, auttoi se että mä oon sen maun saanut maistaa jo vanhempien lasista. Ja siis vain sillä pienellä kielenpäällisellä. Yhdet kännit oon tainnu yläasteella juoda, mutta sekin hävetti niin kun velipoika oli sen näkemässä.

Kuitenkin jokanen perhe näkee itse miten toimii. Meille ei varmasti olisi toiminu se, että säännöt olisi kirjattu johonki, olisi ollu suurempi houkutus niitä rikkomaan. Ja sehän vasta mukavaa olisi ollut

No, meikä kyllä ihmettelee tätä sinisilmäisyyttä.. Ootteko nyt ihan tosissanne,että voitte jotenkin estää mahdolliset alkoholi ja tupakka kokeilut? Mikäli nuori niitä haluaa kokeilla? Enpä usko, että niistä moni kotona kertoo vanhemmilleen. tää on niin tätä "meidän lapset ja naapurin kakarat"

Yhteistyössä