Te joilla Santander-autolaina, auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja neuvoja!
  • Ensimmäinen viesti
"Mies"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26096106:
Ja 50te autoa en hankkisi edes kirveellä uhattuna. Auton kaltaisen kulutushyödykkeen arvo kun laskee sen 10-15% per annum, niin mitä järkeä?
Toisaalta tämäkin asia on subjektiivinen vahvalla relaatiolla käytettävissä oleviin varantoihin. Olen ostanut 2000-luvulla nyt 13 uutta autoa eli käyttänyt noin puoli miljoonaa euroa autoihin pelkästään tällä vuosituhannella. Kuulostaa pahalta, mutta toisaalta pitää muistaa, että ajan aina uudella ja turvallisella autolla.

Kun auto vaihtuu max. vuoden välein ja sille lasketaan vaikkapa 20% vuosittainen arvonalenema, saadaan autoon käytetty rahamäärä tälle ajalle. Eli 500te*0,2=100te. Eli olen käyttänyt tämän summan autoihin noin 11 vuoden aikana. Näin ollen vuosittainen hankintakulu on ollut 9000 euroa ja sillo jos laskee keskimäärisen vuosikoron vaikkapa 5% ollaan 9500 vuosikustannuksessa ja tämä siis kuukaudessa noin 790 euroa.

Onko tuo kallista vai ei, on jokaisen oman taloudellisen harkinnan varassa. Minä olen nauttinut uusista autoista tuolla laskennallisella summalla jo melko pitkään. Käytännön kuukausittainen menoerä hankinnan osalta on itse asiassa pienempi eli maksan tällä hetkellä kahdesta uudesta autosta (vaimon ja oma) 600 euron kuukausierää.

[QUOTE="Mies";26096194]Toisaalta tämäkin asia on subjektiivinen vahvalla relaatiolla käytettävissä oleviin varantoihin. Olen ostanut 2000-luvulla nyt 13 uutta autoa eli käyttänyt noin puoli miljoonaa euroa autoihin pelkästään tällä vuosituhannella. Kuulostaa pahalta, mutta toisaalta pitää muistaa, että ajan aina uudella ja turvallisella autolla.

Kun auto vaihtuu max. vuoden välein ja sille lasketaan vaikkapa 20% vuosittainen arvonalenema, saadaan autoon käytetty rahamäärä tälle ajalle. Eli 500te*0,2=100te. Eli olen käyttänyt tämän summan autoihin noin 11 vuoden aikana. Näin ollen vuosittainen hankintakulu on ollut 9000 euroa ja sillo jos laskee keskimäärisen vuosikoron vaikkapa 5% ollaan 9500 vuosikustannuksessa ja tämä siis kuukaudessa noin 790 euroa.

Onko tuo kallista vai ei, on jokaisen oman taloudellisen harkinnan varassa. Minä olen nauttinut uusista autoista tuolla laskennallisella summalla jo melko pitkään. Käytännön kuukausittainen menoerä hankinnan osalta on itse asiassa pienempi eli maksan tällä hetkellä kahdesta uudesta autosta (vaimon ja oma) 600 euron kuukausierää.[/QUOTE]

Tietysti on niin, että kallis on kallista ainoastaan sille, jolla ei siihen ole varaa. Itse en ole koskaan hankkinut uutta autoa, enkä tod.näk. tule sellaista koskaan hankkimaankaan. Minulle auto edustaa pelkkää siirtymävälinettä paikasta toiseen ja luopuisinkin siitä erittäin mielelläni kokonaan, mutta vaimon mielestä se on nii-in tarpeellinen. Lähinnä sillä kuljetetaan ostoskasseja marketin ja kodin välillä.

Pienen särön tähän rationaliteettiin aiheuttaa se, että moottoripyöriä olen omistanut elämäni aikana useita kymmeniä. Sekä uusia että vanhoja. Osa erittäinkin vanhoja. :)

kenneth
Ostin veneen 38 jalkaa n.250.000 Sain tietää viiko luovutuksesta että veneeseen oli tehty ilkivaltaa.2 viikkoa luovutuksesta vene upposi ,syy kyseinen osa joka kertaalleen oli irrotettu (ilkivalta) irtosi keskellä ulappaa.Vakuutus yhtiön mielestä korvaus on pois suljettu koska syy ei ole vahinko ,valmistaja tai myyjä ei korvaa koska syy ei ole valmistus virhe .Joten nyt mnun velkanai on oikeuskäsittelyjen jälkeen n 500.000 eur. Santander vaatii rahat minulta Joten KIITOS antander elämäni pilaamisesta.

"Niinpä"
No keneltä se laina sitten tulisi sinun mielestä periä? Vai oletko sitä mieltä että rahoitusyhtiön tulisi antaa velka sinulle anteeksi, ja ottaa itse takkiin neljännesmilli? Ja miten niin rahoitusyhtiö on elämäsi pilannut, eikai se ole vastuussa veneelle tehdystä ilkivallasta. Ehkä kannattaisi tarkastaa tuon hintaisen ostoksen taustat kunnolla ennen ostamista, varsinkin jos sen tekee velkarahalla. Hohhoijaa, ota nyt ihan itse vastuu ostoksistasi.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26096048:
Tämän pitäisi olla päivänselvää kaikille. Eivät ne santanderit saa sitä rahaa markkinoilta takuulla yhtään edullisemmin kuin pankitkaan. Pahimmassa tapauksessa nämä rahoitusyhtiöt kierrättävät pankeilta lainaamaan rahaa lisäten ulosmyytävään tuotteeseen oman riskinsä kattavan preemion (mikäli siis myöntävät lainaa pankkeja löyhemmin ehdoin, niin luottotappioiden määrä on vääjäämättä suurempi).
Ihan tiedoksi - Santander on ihan helvetin iso pankki.

Autonvaihtaja
13 000 euron laina Santanderilta käytettyä autoa varten 3 vuoden takaisinmaksuajalla tietää yhtiön laskurin mukaan 13 %:n todellista vuosikorkoa. Onko se halpa vai ei...

vierailija
Jotenkin ei oikein hahmotu näiden santanderien ja muiden vastaavien lainojen funktio. Miksei sitä lainaa kannata hakea ihan sieltä omasta pankista? Korkokin olisi takuulla kohtuullisempi. Mikäli pankki ei lainaa myönnä, sillä on takuulla perusteensa tälle. Itselleen ei kannata valehdella; ei se lainan takaisinmaksaminen sille santanderille ole yhtään sen helpompaa kuin etukäteissäästäminen, joka on ilmeisestikin ollut mahdotonta, jos kerran autoa varten joutuu lainaa ottamaan.
On jo melko vanha keskustelu, mutta tilanne ei kyllä ole muuttunut mihinkään viimeisten vuosien aikana. Viimeksi tämän vuoden alussa tein vertailun, ja pankista ei saa autoa varten lainaa, joka olisi edullisempi kuin esim santander tai jokin muu ajoneuvon osamaksuun suunniteltu laina. Tilanne voi toki muuttua, jos esimerkiksi on vakuuksia, kuten pitkälle maksettu talo tai muuta omaisuutta, mutta tämä tuskin on tilanne valtaosan alle nelikymppisen kohdalla.

Lisäksi säästäminen ei välttämättä ole vaihtoehto jos tarvitset auton heti, etkä esimerkiksi vasta viiden vuoden päästä.

vierailijavaan
Eikö tuo ole aika kallista rahaa?
Ei välttämättä. Meillä kokonaiskorko reilun prosentin luokkaa ja Delta autosta ostettiin vuoden vanha auto. Sijoituksilla olen tehnyt n. 10% vuosituottoa joten en pitänyt järkevänä käyttää sijoituksia autonostoon...

Ostan varmaan jatkossakin auton aina rahoituksella jos saan hyvin korkotarjouksen vaikka olisikin varaa ostaa käteisellä.

vierailija
Heh, nuo "takuut" näyttävät siirtyneen Urpilaisen Jutan puheista muidenkin kielenkäyttöön... :)

Mutta muotoillaas kysymys uudelleen. Miksi ylipäätään ottaa minkäänlaista lainaa (vakuudellista tai vakuudetonta), jonka hoitaminen tulee joka tapauksessa olemaan mahdotonta? Jos etukäteissäästäminen ei ole onnistunut, niin miten se korollisen lainan maksaminen sitten onnistuu? No, täällähän puhuttiinkin jo niistä lyhennysvapaista kuukausista, mutta tuskin niitäkään määräänsä enempää saa.
Koska kyseessä oli yllättävä meno, johon ei voi odottamattomasta statuksestaan johtuen säästää etukäteen ja ainakin itse tahdon pitää tililläni rahat ns. puskurina muita yllättäviä tilanteita varten. Lainat tasapainottavat taloutta yllättävissä käänteissä :)

Yhteistyössä