"Mies"
Toisaalta tämäkin asia on subjektiivinen vahvalla relaatiolla käytettävissä oleviin varantoihin. Olen ostanut 2000-luvulla nyt 13 uutta autoa eli käyttänyt noin puoli miljoonaa euroa autoihin pelkästään tällä vuosituhannella. Kuulostaa pahalta, mutta toisaalta pitää muistaa, että ajan aina uudella ja turvallisella autolla.Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26096106:Ja 50te autoa en hankkisi edes kirveellä uhattuna. Auton kaltaisen kulutushyödykkeen arvo kun laskee sen 10-15% per annum, niin mitä järkeä?
Kun auto vaihtuu max. vuoden välein ja sille lasketaan vaikkapa 20% vuosittainen arvonalenema, saadaan autoon käytetty rahamäärä tälle ajalle. Eli 500te*0,2=100te. Eli olen käyttänyt tämän summan autoihin noin 11 vuoden aikana. Näin ollen vuosittainen hankintakulu on ollut 9000 euroa ja sillo jos laskee keskimäärisen vuosikoron vaikkapa 5% ollaan 9500 vuosikustannuksessa ja tämä siis kuukaudessa noin 790 euroa.
Onko tuo kallista vai ei, on jokaisen oman taloudellisen harkinnan varassa. Minä olen nauttinut uusista autoista tuolla laskennallisella summalla jo melko pitkään. Käytännön kuukausittainen menoerä hankinnan osalta on itse asiassa pienempi eli maksan tällä hetkellä kahdesta uudesta autosta (vaimon ja oma) 600 euron kuukausierää.