Te, joilla on vaikea atooppinen ihottuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana kyselen

Vieras
Onko teillä vaikeuksia lähteä ihmisten ilmoille, kun ihottuma on (etenkin kasvoissa) pahimmillaan? Mun pitäisi alkaa hakea töitä, mutta pelkään ihan hirveästi. Tämän ihottuman takia. Ihottuma puhkeaa etenkin stressitilanteissa, ja ihmisten ilmoille ja töihin meneminen on mulle todellakin stressin paikka. Olisin naama laikuilla, pintakuivana ja turvonneena siellä todennäköisesti koko ajan. Miten te pärjäätte ihottuman kanssa? Mä en kerta kaikkiaan sitä paitsi kestä sitä, että joka toinen vastaantulija kyselee, että "MIKÄ IHME SULLON NAAMASSA!?"... joo, tiedän että näytän kamalalta ihan ilman huolestuneiden huomautuksiakin. Apua :(

Allergialääkkeet ei vie ihottumaa täysin pois ja kortisonikin vain lievittää vähän. Lisäksi kasvojen alueelle en uskalla koko ajan kortisonia käyttääkään...... ihan mahdotonta tää elämä tän ihon kanssa!!! Yöt kun kutisee, niin nukkuminenkaan ei onnistu ja teepä siinä sitten töitä univajeisena ja naama jauhelihana.

Mulla ei luultavasti ole ihan noin paha ihottuma kuin sulla, mutta kerron silti omat vinkkini. Sain kasvojen alueen ihottuman kuntoon Elidel-nimisellä voiteella. Siinä on vaikuttava aine muistaakseni pimekrolimuusi. Sitten oli joku toinen voide, missä oli vaikuttavana aineena takrolimuusi, mutta se ei ollut mulle yhtä hyvä kuin tuo Elidel. Se on pirun kallista, mutta ainakin itse olen valmis investoimaan, kun toimii niin hyvin. Ja tosiaan en raaskisi rasvata koko kroppaa tuolla, mutta laitan sitä kasvoihin.

Mulla oli samantyylistä ongelmaa, että esiintymistilanteet kammottivat, jos oli pahat ihottumat naamassa, mutta ei sentään noin paha, etten olisi julkisille paikoille halunnut ollenkaan mennä.

Oletko kokeillut rasvojen syömisen lisäämistä? Tarkoitan nyt siis nimenomaan hyviä rasvahappoja. Esim. helokkiöljy + kalaöljy? Meillä on lapsen atooppinen iho rauhoittunut syömällä päivittäin 1rkl kylmäpuristettua luomurypsiöljyä ja Lysi kalaöljyä.

mulla oli sama ongelma, kunnes vihdoin tana syksyna uskoin aitiani ja kokeilin oljykapseleita. 3 viikon syomisen jalkeen iho oli jo lahes normaali, tai ainakin parempi kuin 23 vuoteen.

En mä välil selviäkkään. En suostu lähteen ihmisten ilmoille. Mul erityisesti silmät kuivuu ja alkaa punottaa ja turpoo. Ja iho lähtee. Samoin suun ympärys. Sattumalta löyty apu uuden lääkärin kautta, niinkin yksinkertanen kun oftan dexa-chlora. Ja siis mulla on tosi vaikee atooppinen ekseema kuulemma, monet lääkärit sanoneet etteivät oo nähneet yhtä pahaa. Tosi rohkasevaa! :D Mut siis kun sain tota ainetta, niin se autto saman tien.

Ennen tota lääkettä oli välil tosi vaikeeta. Mut ei kotiinsakaan voi lukkiutua ikuisiks ajoiks. Opin jättää jotkut kommentit huomiotta, oli opittava. Mut must pahint on se säälimine, en mä mitää säälii tarvi vaik mul on ihottuma.

Toivottavasti oli edes jotain hyötyy mun sekavasti tekstistä. Pointtina oli et yritä pärjätä, tsemppiä sulle! :)

[QUOTE="hmmm";24885971]mulla oli sama ongelma, kunnes vihdoin tana syksyna uskoin aitiani ja kokeilin oljykapseleita. 3 viikon syomisen jalkeen iho oli jo lahes normaali, tai ainakin parempi kuin 23 vuoteen.[/QUOTE]

Mitä öljykapseleita? Onko siis ihan sama mitä öljyä syö vai mikä olis parasta??

Hei Jipsu, kerrotko lisää? Mikä se semmoinen oftan dexa-chlora on? Mulle on myös lääkärit sanoneet, että ei ole yhtä pahaa ihottumaa sattunut vastaan. Pahimpina kausina oon ollut ihotautiosastolla, jossa mulle on tehty kylpyjä ja rasvattu millon milläkin ja olen syönyt antibioottia ja kortisonia suun kautta...

Ja Eee, oon joskus kokeillut tuota Elideliä, ei mulla auttanut ollenkaan :( Apolaria olen kokeillut, se on semmoinen joku steroidijuttu, se auttoi tosi hyvin. Mut sitäkään ei sais kauheesti käyttää ku on melkonen myrkky.

Kiitos vastauksista, kaikki!

Samoin mullekkin on tehty hoitoja toisen jälkeen. Ärsytykseen asti oon ravannu lääkärillä, julkisella ja yksityisellä, yleislääkärillä ja ihotautilääkärillä. Ja tää joka kirjotti mulle tätä oftania oli ihan yleislääkäri. Ja tää oli erityisesti mun mielest silmävoide, mut autto myös muualle naamaan, mulla ainakin. Kutina loppu sillä sekunnilla kun laitoin sitä rasvaa, ja ulkonäkö muuttu paris päiväs. Rasva ittessää taitaa ol aika perustuote, mut tosi pieni putkilo eikä säily kun vajaan kuukauden jääkaapissa.

Muualle iholle en oo lötäny mitää ihmeellist apuu, diprosalic liuos auttaa vähäsen, mut sekin on kuitenki täyttä myrkkyä ettei uskal paljoo laittaa.

Low vitamin D in children linked to eczema severity!
Low vitamin D in children linked to eczema severity | Vitamin D Council Blog

D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (auringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Lapsille hiukan vähemmän.

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä. Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.

D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin.
Aamutohtori: Aamutohtorin aiheena d-vitamiini | Tv | Areena | yle.fi

Atooppisen ihottuman ruokavalio, joka toimii!

Viljojen haitat!
Viljaa vai ei viljaa!

hei,
minun tytölläni on myös atoopinen ihottuma ja silmäluomisssa kaikkein pahin. olen kaikki maailman rasvat käyttänyt ja protpicin myös. protpic kyllä toimii hyvin, mutta en halua sitä käyttää koska siitä ei vielä varmaa tietoa jälkivaikutuksista. mutta nyt olen saanut avun A-cremesta jota saa netistä tilattua sekä luontaistuotekaupasta. siis paras tähän mennessä. nyt en ole tarvinnut 3 vkoon protpicia ja olen onnellinen. syötän kyllä sitte kaikkia mahollista lapselle, öljyä, d-vitamiinia, sinkkiä, aloeveraa hörpyn. mutta suosittelen, kannattee kokeilla, olin ite ihan lopussa tuon suhteen.

Huomautellaanko sulle oikeasti? Tai kysellään? Mulla oli nuorempana muutaman vuoden kasvot iho tosi pahassa kunnossa, verillä ja kasvot saattoivat olla kauttaaltaan täynnä isoa hilselaattaa, iho tavallaan kuoriutui aina välillä kerralla pois.

En muista koskaan kenenkään kommentoineen mitään, paitsi muutaman muun atoopikon jotka "tunnistivat tuskan".

Eli reippaasti vaan ihmisten ilmoille, eivät ihmiset niin hirveästi ajattele ja suurin osa osaa olla sanomatta ääneen. Niille lopuille voi kertoa, että atopia ja se ärtyy varsinkin talvella.

Jaksamista kuitenkin, tiedän tunteesi ja kävin ihan samat fiillikset, univajeen ja kaikki läpi. Toivottavasti saat ihosi paremmaksi.

Itsellänikin on ollut monta vuotta paha atooppinen ihottuma. Vuosia olen käynit ihotauti lääkäreillä jarasvannut ihoa kaikenlaisilla voiteilla.
Välillä iho on ollut todella hyvä ja välillä todella huono. Nyt on yaas todella huono vaihe päällä ja varsinkin käsissä kyynärtaipeissa iho on tosi huonona. Siitä tursuaa keltaista nestettä ja on samaan aikaan aivan rutikuiva.

Olisiko jollakin hyviä neuvoja/rasvoja, jotka tuohon sopisivat?

Mulla ei ole atooppinen iho vaivannut sitten lapsuuden, mutta nyt viime syksynä iski kummasti ja todella pahasti. Terveyskeskuksen lääkäreillä olen ravannut ja saanut varmaan 10 eri voidetta, jotka eivät kyllä ole auttaneet muut kuin kortisoni. Lääkäri mainitsi jonkin voiteen, mikä on kortisonin kaltainen, mutta ei ohenna ihoa. Ei kuitenkaan määrännyt vaan jäi odottelemaan ihotautilääkärin konsultaatiota, joka on ilmeisesti unohtunut kun pari kuukautta kulunut. Syön säännöllisesti helokkiöljyä ja minulla on monta eri perusvoidetta käytössä, joita vaihtelen. Kortisonia en uskalla enää käyttää. Syön allergialääkkeitä ja öisin ataraxia, mutta huomaan silti raapivani. Olen jopa sitonut käteni yöksi kiinni, mutta sitten ei uni tule ollenkaan kun kutisee niin pirusti.

Välillä on parempi, mutta välillä on aivan kamala. Ei kehtaa kotoa lähteä, ei pysty mitenkään meikkaamaan piiloon, naamaan sattuu. Sosiaaliset suhteen on kärsineet, en ole töissä, pahimmassa tapauksessa en halua edes kaupassa käydä, koska huomaa ihmisten tuijottavan ja välillä tulee kyselemään "Mitäs sulla on tos naamassa?" Ihan kun en tietäisi.
Ihottumani ei edes ole pelkästään naamassa vaan koko vartalolla jonkin verran, joka on saanut itsetuntoni laskemaan ihan nolliin ja seksielämänikin on kärsinyt, vaikka mieheni kyllä ymmärtää. Aikaisemmin olin hyvin rohkea ja itsevarma, mutta kun loppua tälle ei näy olen hyvin lannistunut.

Parin päivän päästä aika yksityiselle ihotautilääkärille ja toivon enemmän kuin mitään, että tämä piina loppuisi tai edes helpottuisi.

Olen miettinyt valohoitoja? Niistä on ilmeisesti apua, jos mikään ei tunnu auttavan? Onko kokemuksia?

Mulla ei ole atooppinen iho vaivannut sitten lapsuuden, mutta nyt viime syksynä iski kummasti ja todella pahasti. Terveyskeskuksen lääkäreillä olen ravannut ja saanut varmaan 10 eri voidetta, jotka eivät kyllä ole auttaneet muut kuin kortisoni. Lääkäri mainitsi jonkin voiteen, mikä on kortisonin kaltainen, mutta ei ohenna ihoa. Ei kuitenkaan määrännyt vaan jäi odottelemaan ihotautilääkärin konsultaatiota, joka on ilmeisesti unohtunut kun pari kuukautta kulunut. Syön säännöllisesti helokkiöljyä ja minulla on monta eri perusvoidetta käytössä, joita vaihtelen. Kortisonia en uskalla enää käyttää. Syön allergialääkkeitä ja öisin ataraxia, mutta huomaan silti raapivani. Olen jopa sitonut käteni yöksi kiinni, mutta sitten ei uni tule ollenkaan kun kutisee niin pirusti.

Välillä on parempi, mutta välillä on aivan kamala. Ei kehtaa kotoa lähteä, ei pysty mitenkään meikkaamaan piiloon, naamaan sattuu. Sosiaaliset suhteen on kärsineet, en ole töissä, pahimmassa tapauksessa en halua edes kaupassa käydä, koska huomaa ihmisten tuijottavan ja välillä tulee kyselemään "Mitäs sulla on tos naamassa?" Ihan kun en tietäisi.
Ihottumani ei edes ole pelkästään naamassa vaan koko vartalolla jonkin verran, joka on saanut itsetuntoni laskemaan ihan nolliin ja seksielämänikin on kärsinyt, vaikka mieheni kyllä ymmärtää. Aikaisemmin olin hyvin rohkea ja itsevarma, mutta kun loppua tälle ei näy olen hyvin lannistunut.

Parin päivän päästä aika yksityiselle ihotautilääkärille ja toivon enemmän kuin mitään, että tämä piina loppuisi tai edes helpottuisi.

Olen miettinyt valohoitoja? Niistä on ilmeisesti apua, jos mikään ei tunnu auttavan? Onko kokemuksia?

Lääkäri tarkoitti ilmeisesti takrolimuusia tai pimekrolimuusia. Niitä voi määrätä vain lääkäri, joka on ihosairauksien hoitoon perehtynyt (voi olla tk-lääkäri, mutta kokemusta pitää olla). Soitapa sinne terkkariin. Konsultaatiovastaus on voinut hyvinkin tulla, tai toinen vaihtoehto on, että ihotaudit on kääntäneet konsultaatiopyynnön lähetteeksi ja olet jonossa. Samalla tulis varmistettua se että onko se pyyntö tehty. Valohoitokin voi auttaa. Joillakin yksityisillä onnistuu tosi kätevästi -ensin pitää käydä lääkärillä mikä tietysti maksaa, mutta niistä valohoitokerroista ei menekään kuin muutama kymppi ja voi päästä illallakin hyvin joustavasti, kun taas sairaalasta antavat ajan joka on yleensä keskellä päivää ja vaihto hankalaa.. Tämä onnistui ainakin joku vuosi sitten lapselle, aina kannattaa kysyä. Tsemppiä sinulle! Itselläni "vain" hankala käsi-ihottuma..

Hei atooppiset kanssasisareni, minulla on tosi vaikea atooppinen ihottuma, olen allerginen niin monille jutuille, etten itsekään saa selvää. Ikää on jo 60 vuotta, tällähetkellä kasvoissa ja silmänympärillä on punoitusta, turvotusta, kirvelyä, kutinaa, tosi hankaleen tuntuista. Elämäni aikana olen voidellut ihoani lukemattomilla voiteilla, ollut yliopist.sairaalassa valohoidossa monet kerrat, välillä vuosia melkein terve, sitten taas iskee uudelleen. Eräs ihotautien erikoislääkäri määräsi kasvoihin Prednisolon voidetta, joka on osoittautunut parhaimmaksi voiteeksi, sitä voi laittaa myös silmäluomille, vaikka se on kortisonijohdannainen, ei tarvi pitää taukoja, vaan voi käyttää pitemmänkin aikaa. Nämä toisten kokemukset auttavat ymmärtämään, etten ole yksin vaivani kanssa, kiitos.

Mä sain avun mun silmien ihottumaan (oli siis todella pahana, vereslihalla ja turvonnu lähes kiinni) jollain ihme lääkkeellä..söin kuuriluontoisesti..en muista mikä sen nimi oli mutta sitä käytetään myös masennuksen hoitoon (luki pakkausselosteessa)..kolmiolääkekkin vielä. Lisäksi kortisoni sillon auttoi.
Lisäksi en meikkaa yhtään talvella. Jos on vähääkään meikkiä niin naama on sen jäljiltä ihan kamala.
Tänä talvena olen onneksi päässyt suht helpolla naaman kanssa, mutta monta kertaa päivässä pitää rasvata ja illalla laitan vielä vauvan hoitoöljyä, ei kutita yöllä yhtään. :)

Täällä ois myös yks, joka kärsii tästä hemmetin geeni virheestä. Mulla ei oikeastaan aikuisiällä ole vartalon alueella häirinnyt toi ihottuma, mutta kasvoissa! Voi jestas. Nytkin tuntu, että itku tulee kun tuntee tän taas pahenevan. Ja auta armias jos itkee, niin silmäluomet on aivan punaiset ja kipeät seuraavana päivänä. Ei voi nykyään oikeestaan edes meikatakaan. Mulla niiiin haluttais tietää mistä tää johtuu. Jotainhan tosta ravinnosta jää puuttumaan, kun ei tästä aina tarvi kärsiä. Onko se D vai viljat vai maito vai hä? Kertois joku... Nyt on kyllä se D vitsku ollu loppu jo yki kk, niin seki varmaan pahentaa. Olin EHKÄ huomaavinani että iho oli hieman ns kestävämpi kun juo reilusti vettä. Mistä näistä tietää... Lohduttavaa on tietää, että en ole ainoa näitten ongelmien kanssa.

Mulla oli myös atooppista ihottumaa käsivarsissa, polvissa, selässä, naamassa myös vähän ja silmäluomissa. Silmiin sain muistaakseni juuri tuota oftan dexa chloraa ja sillä lähti. muihin ihottumiin kortisonivoidetta ja valohoitoa. Monena talvena kävin valohoidoissa kunnes eräs talvi ihottumaa ei enää tullutkaan.. Nyt on vain pieni läntti kyljessä johon hydrocortison auttaa. ja rasvailen ceralanilla silloin tällöin nahkaani kun se on kuiva näin talvisin. kalaöljykapseleita otan silloin tällöin. en tiedä minne se pahin ihon oireilu hävisi, kyllä se vaan näköjään joskus helpottaa niinkuin lääkäri silloin aikoinaan sanoikin enkä sitä uskonut.Toivottavasti ei tule takaisin. Nyt on vain allergioita ja hajusteyliherkkyys riesana.

Itse koko ikäni atopiasta kärsineenä ja kaikki rasvat ja hoidot kokeilleena olen tainnut saada avun d-vitamiinista. Yksi 125ug iltaisin ja iho on parempi, kuin valohoitojen jälkeen. Ja pelkkä kevyt rasvaus perusvoiteella riittää.

Itselläni tuli atooppinen ekseema esille viime kesänä. On kaikilla tavoin hyvin perseestä eikä lähe pois. Kiitos keskusteluiden ja foorumeiden taidan vaan tappaa itteni. Aivan paskaa :D ei pää kestä XD

Yhteistyössä