Te joilla on todettu endometrioosi, tänne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

endo

Vieras
Epäilen siis itselläni endoa. Minulla on aina ollut kovat kuukautiskivut, noin joka kolmas kuukausi niin pahat, että kp1 aamupäivä menee oksennellessa mutta toisinaan (tosin harvoin) ei koko aikana tarvitse ottaa yhden yhtä särkylääkettä. Yleensä kuitenkin selviän 1-2 särkylääkkeen voimalla koko vuotoajan.

Viimeisen muutaman kuukauden aikana on esiintynyt jonkin asteista yhdyntäkipua. Ikäänkuin penis koskisi seinämää ja se tuntuu alaselässä. Etenkin lähetyssaarnaaja on sellainen asento jossa tuntuu, mutta ratsastaessa ei tunnu mitään. Kipu ei kuitenkaan ole niin pahaa, ettäkö täytyisi lopettaa, mutta ei se miellyttävältäkään tunnu.

Toisinaan esiintyy jonkin asteista ripulia ja huonovointisuutta kierron aikana.

Olen useasti googlannut endon oireita. Minulla on joitain niistä, mutta listassa on monia, joita minulla ei ole.

Onko näiden oireiden perusteella aihetta huoleen? Millaisia oireita teillä on? Kenen puoleen kääntyä (Helsingissä), jos epäilee endoa ja mitä tutkimuksia vaatia, jotta saisi asiasta varmuuden? Minkä hintainen tämä tutkimus on?

Kiitos jo etukäteen, mikäli joku jaksaisi vasta! :)

Mulla tehtiin ultra ja sisätutkimus sairaalanpuolella. multa löytyi pesäkkietä peräsuolen ja kohdun välialueilta..
Mulla oli pulikiertoa kivuliasta aikaa..Onko sulla jo lapsia? suunnittelilla tai toiveissa? Kannattaa ottaa teidän neuvolassa puheeksi, pääsee tutkimuksiin. Mulla itselläni on kaksi lasta jotka ovat kuulema "ihmeitä" lääkärin mukaan. 3. toivottiin 2 vuotta yritystä 2 keskenmenoa nyt yritystä kohta 4 vuotta takana

Endometrioosiyhdistyksen nettikeskustelussa (ja sivustolla muuallakin) on paljon asiaa aiheesta. Vaatii rekisteröitymisen, että pääsee lukemaan, mutta omaa nimeä ei tarvitse missään kohtaa "paljastaa".
Ihan tavallinen gynen sisätutkimus ja ultraus on ne perustutkimukset. Jos pitää tähystää, niin julkisella puolella tehdään.
Lääkärien endo-asiantuntemuksessa on paljonkin eroja. Nykyisin kyllä paremmin kuin ennen.

Mulla oli pahat oireet, ennen kuin leikattiin, lähinnä ruuansulatusongelmia, kun endoa suolistossa. Oireet olivat niin epätyypillisiä, että suolistosyöpää epäiltiin...

Ei ole lapsia vielä,olen 20. Lapsia olisi tarkoitus yrittää parin vuoden päästä. Olen aina ollut todella lapsirakas ja isku olisi sanoinkuvaamattoman paha,jos saisin tietää etten voi raskautua (millään keinolla). Otanko tässäkin tapauksessa yhteyttä neuvolaan vai esim. terv. asemalle?

Mä soitin ekaksi meidän neuvolaan ja sieltä tilattiin lääkärile aika joka teki lähetteen sitten saikulle jossa erikoislääkäri tutki...se ei kaikilla ultrassa näy. . Mulla itelläni on suht paha endo ja se näky selvästi ultrallakin. Mulla on edessä leikkaus, lääkärin mukaan kaikki pitäs poistaa pois mutta mutta mä arvon ja tuskailen kun oisin sen 3. lapsen kovasti halunnut...tsemppiä sulle ja rupea vain ajoissa selvittelmään asioita :)

Yhteistyössä