endometrioosi ja uusi hoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ciana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ciana

Jäsen
04.03.2008
39
0
6
Tei, joilla on/on ollut endometrioosi....onko teillä endo ensin hoidettu ja sitten IVF tai ICSi tai voiko endon aikana käydä lapsettomuushoitoja läpi?
Hoitavatko lapsettomuuslääkäritkin endometrioosia, esim. Väestöliitossa?
Epäillen itselläni olevan endoa, uusi ISCI hoito piti olla marraskuussa, mutta nyt ajattelen, että kannataako edes aloittaa pistämistä jm, kun endoa ei oo hoidettu.....?

Julksella meinattiin että ainakin inssejä kokeillaan ensin ennenkun aletaan muuta tekeen, vaikka endo on jo niinkin paha että näkyny ultrassakin. Vasta jos endooma kasvaa liian isoks (4-4,5cm?) niin leikataan. Oon kuullu että noita ivf-hoitoja on tehty vaikka pesäke ollu 7-8 centtiäkin :o Leikkauksesta voi ilmeisesti olla haittaakin eikä niitä siks tehdä kovin pian jollei tilanne oo tosi paha ja liikaa arvella haittaavan hoitoo.
Leikkauksen jälkeen ei kai ihan heti voi hoitoja tehdä.
Mutta voihan sitä muullakin tavoin yrittää hoitaa kun leikkaamalla, esim. muutaman kuukauden hormonikuurilla.

Itse olen aatellu että ensin koitan päästä laparosopiaan, jotta "kevyemmätkin" hoidot vois toimia..muuten niistä on tuskin mitään hyötyä. Mutta onhan noi ivf ym. käsittääkseni tehokkaita endossakin.

Meillä ainakin lähdetään insseihin ja tarvittaessa ivf/icsi hoitoihin, vaikka endo onkin todettu. Niin kauan kun sen kanssa pystyy elämään (kun munatorvet on auki), niin yritetään ensin hoidoilla. Sit jos ei auta, niin mahdollisesti endo operoidaan ja katsotaan sitten uudelleen.

Yhteistyössä