Te, joilla on rahallisesti tiukkaa, miksette tee näin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pankkiiri ankka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pankkiiri ankka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muuten kuulostaakin ihan hyvältä, mutta esim tammikuussa tuli hieman yllätysmenoja -lääkärikäynteihin ja apteekkiin meni noin 250?, niin ja nuo siis tytön lääkärikäynneistä
+ sitten miehelle menny kuukauden sisällä hammaslääkäriin ja terveyskeskuslääkäriin reilut 100? ja noita menoja ei oikein vuotta aiemmin tiedä.

Yllättäviä menoja vartenhan sinne tilille just pitäiskin omien tulojen mukaan pistää se muutama kymppi ylimääräistä.

No säästötilejä kyllä on, mut niihin kosketaan vasta kun oikeasti tarve, ja aika kauan saa kymppii-kahta pistää tilille että sinne esim tuon 300? kertyy.

No jos yllättävää tulee eri lähteissä sieltä täältä ympäri vuotta niin eiköhän se kerro että kulutus on liian isoa kokonaisuudessaan. Siitä selviää vain säästämällä enemmän kuin 20e kuussa talteen?

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Alkuperäinen kirjoittaja Kultapossu:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ymmärrätkö sinä edes mitä tarkoittaa olla kaikista pienituloisin?? Eli opiskelija/työtön?? Kun joka kuukauden budjetti on reippaasti miinuksella vaikka karsis ihan joka ikisen ylimääräisen menon pois ja vähän pakollisiakin?? Siitä ei todellakaan säästetä senttiäkään, kun viimeinen viikko enen rahojen tulemista pitää pärjätä 20-40e...

Ymmärrän. Minä olen ollut opiskelija 10 vuotta, ja työtön muutamia vuosia. Opiskelujen takia mulla oli myös opintolainaa tukien lisäksi, jonka maksoin nyt työlämässä muutamassa vuodessa pois. Opiskelujen aikana kävin myös kesätöissä ja tein hommia viikonloppuisin saadakseni talouteen vähän liikkumavaraa. Silloin budjetti ei ole reippaasti miinuksella, eikä kaikkia menojakaan tarvitse karsia.

Taloudenhallinta on ihan oma valinta. Jos aikoo istua perseellään ja pärjätä pelkällä opintotuella ja asumislisällä, niin itseään saa syyttää jos tekee tiukkaa.

Et tunnu kuitenkaan ihan ymmärtävän. Luuletko että kesä- ja vkltöitä löytyy jokaiselle opiskelijalle? Kyllä meidänkin tuttavapiirissä jokainen opiskelija on hakenut lukuisiin eri kesätyöpaikkoihin ja joskus onnistaa, joskus ei. Kaikista ihmisistä ei ihan oikeasti ole puhelinmyyjän hommiin niin ne viikonlopputyötkin voivat olla aika tiukassa. Puhumattakaan sitten siitä, jos on jo vaikka perhettä. Osa-aikaisen homman takia ei kyllä kannata lasta hoidossa juoksuttaa, miinuksille jää tuurilla ja on pirun stressaavaa koko perheelle.

Soskun tuella ei tosiaan voi säästää ellei tunge jotain seteleitä patjan väliin jne. Joku opintotuki taas on niin naurettavan pieni, että se ei ihan oikeasti edes riitä elämiseen, saati sitten koulumateriaaliin tai välttämättömiin vaatteisiin. Vanhemmathan ne yleensä auttaa opiskelijoita, mutta kaikilla ei ole niitä vakavaraisia auttavia vanhempiakaan. Nykyään lainankin ottaminen on vähän niin ja näin, kun töitä ei irtoa millään vaikka olisi tutkintokin.

Varmasti on ihmisiä, jotka tuhlaa ihan liikaa. Meilläkin voisi kukkaroa vielä kiristää, mutta saadaan apua tytön menoihin isovanhemmilta, niin ei aleta ihan kaurapuurolinjalle. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikille ihmisille oikeasti löytyisi rahaa ja hommia ja että jokaisen menon voisi etukäteen suunnitella. Vaikka kuinka koittaisit jemmata jotain niille ylimääräisillekin menoille, niin kyllä niitäkin voi tulla useampi peräkanaa. On todella lyhytnäköistä jankuttaa siitä, että muiden vaikeudet on aina vaan heidän oma vikansa, kyllä minusta vähävaraiset saavat ihan rauhassa valittaa kun menee oikein tiukalle. Täällähän ihmiset nurisee kun joku pakkaa kaupassa ostoksensa liian hitaasti tai vilkaisee jotenkin väärin. En ymmärrä sitä, että aina pitäisi olla kiitollinen siitäkin vähästä mitä on, eikä ikinä saisi purkaa ärtymystään.

Itse olen opintotuella. Ensimmäisten opintojen myötä on vielä 6000 euroa opintolainaa maksettavana. Nyt opiskelen toista tutkintoa, koska töitä ei löydy. Miten niin lainan oton suhteen on niin ja näin? Kyllä moni muukin lainaa ottaa elääkseen.

mukavaa sit maksaa niitä lainoja takaaisin vielä vanhuksena. onneksi mun opintolainat loppuvat ensi vuoteen menenssä. ihn olla velaton sitten.

Ei kai kukaan maksa opintolainoja takaisin vanhuksena jos kerran työllistyy.
Itse olen selvinnyt opintolainasta (yhteensä 8000e) ja melkein 50 000e pankin kulutusluottolainasta velattomaksi alle 30 vuotiaana. 15 vuotiaasta asti olen asunut omillani, ja tehnyt pirusti töitä sen eteen että on ollut varaa maksaa laskut ja eläminen. Jossain vaiheessa pari vuotta elämästäni elin todella kädestä suuhun ja esimerkiksi ruokaan ja ylimääräiseen jäi kuussa alle 100euroa. Mutta siitäkin selvisin syömällä todella halpoja ruokia, sienestämällä ja marjastamalla itse. Ottamalla vastaan sukulaisilta ja tuttavilta ylimääräisiä omenoita, perunoita etc.

ei elämää aina voi suunnitella: itse olen ylläriraskaana, tarpeeksi pitkällä ettei keskeytystä voinut edes ajatella, huonolla ajoituksella eli jään minimi-äippärahalle kiitos juurikin sen että pillerit pettivät enkä osannut suunnitella...tai miten ottaa huomioon kun lapselle puhkesikin astma (infektiokierteineen) tai että tänävuonna tosiaan sähkölämmitykseen on mennyt enemmän rahaa kuin aikaisempina vuosina jne. eli ollaan ihan normiperhe jolla ei ole liikaa rahaa ollut ikinä mutta nyt joudutaan oikeasti miettimään mistä rahaa seur.kerran saadaan ja mihin sitä käytetään, ja meillä sentään onnekkaina kummallakin työpaikka ja vakaa elämä...

Alkuperäinen kirjoittaja tarkan markan pirkko:
Mä teen joka kuukausi niin, että tilipäivänä olen kerännyt kaikki laskut yhteen nippuun ja maksan ne kaikki välittömästi pois. Sen jälkeen jäljellä olevan rahan on riitettävä koko kuukauden ajan seuraavaan tiliin asti. Mitään laskua en jätä maksamatta, koska ne on aina huolehdittava ensin pois ja sillä selvä.

Näin meilläkin, miehen ja minun tilit tulee ri aikaa ja maksan kummankin palkasta eri menot, joka kuukausi. Hoidan siis palkasta menot pois, myös ne säästöön menevät ja sitten sillä eletään mikä jää jäljelle. Ja hyvin on selvitty.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja maailmaan mahtuu:
Alkuperäinen kirjoittaja tarkan markan pirkko:
Mä teen joka kuukausi niin, että tilipäivänä olen kerännyt kaikki laskut yhteen nippuun ja maksan ne kaikki välittömästi pois. Sen jälkeen jäljellä olevan rahan on riitettävä koko kuukauden ajan seuraavaan tiliin asti. Mitään laskua en jätä maksamatta, koska ne on aina huolehdittava ensin pois ja sillä selvä.

Meillä kanssa tehdään näin.

Mutta eihän asiat aina mene niin kuin suunnitteli. Minä sairastuin kuopuksen synnytyksen jälkeen (sektiossa komplikaatioita) ja sen jälkeen aukesivat raha-hanat kun on ollut pakko koittaa saada itseään kuntoon. 3000? hätävarasäästöt hupenivat samantein lääkkeisiin ja hoitokuluihin. Toki osan on saannut takaisin, mutta ei samantien. Siksi olemme joutuneet muutamia laskuja "venyttämään" hieman. Kuitenkin niin että olemme olleet yhteydessä laskuttajaan ja sopineet asiasta, näin ei mene viivästyskorkojakaan. Elämä voi yllättää siksi ei kannata ihan kamalasti aina pröystäillä silläkään että kuinka hyvin osaa talouttaan pitää. Minä ainakin olen tuon nyt oppinut. En olisi ikinä uskonut että näin tiukille joudutaan, aina ollaan varman päälle yritetty elää-

Minusta tälläiset sairastumis yms tapaukset ovat kyllä asia erikseen. Sellainen sairastuminen jossa tarvii kuntoutusta pistää yleensä talouden kun talouden hiukan kuralle, ihan samaa kuinka hyvin ne raha-asiat on aikaisemmin hoitanut.
Mutta jos jää sellaisen kierteiseen, että ihan normaalielämässä ovat aina rahat loppu, kuukaudesta toiseen, laskut maksamatta ja ruokarahaa muutama euro, niin sitten kannattaa kyllä järkeistää taloudenpitonsa.
Niinpä!! kun varsinkin opiskelija (saa puolet vähemmän kuin työtön, ilman lapsikorotuksia!!) siitä 220e opintotuesta paljoa säästellä..

Hyvä "Pankkiiri ANKKA", olen ehdottomasti sitä mieltä että kiipeäisit sieltä säiliösi katolta katsomaan maailmaa ympärilläsi :headwall:
Kirjoituksesi oli ehkä PROVO?
Ei kukaan voi olla huomaamatta pahoinvointia tämänkin palstan käyttäjien kesken :ashamed:
Itseäni hirvittää tilanteet joihin esim. työttömät ja lomautetut ovat perheineen joutuneet. Moni tälläkin hetkellä ihan oikeasti miettii miten pärjätä loppuviikon, ensi viikon...jne...
Rehellisesti sanottuna V*****aa ja hävettää että joku moista täällä kirjoittelee!!!

Mistä mekään mitään säästetään?
Miehelle tulee joka kuukausi 23e lääkärissä käynti maksut + 30e matkoihin (linja-autolla ).
Minulle tulee sama summa 3kk välein maksettevaksi.
Lasta kun käytämme maksamme n.50e matkoihin, käynnit on ilmaisia! Nekin 3kk välein!
Miehellä mene 10 eri lääkettä päivisin. Minulla menee 2 lääkettä päivisin sekä pistoksena joka toinen kk saatavaa lääkettä (80e/v ).
Sitten jos tulee yllättäviä sairaalareissuja, niin matkoihin menee aikuiselta se 30e ja lapsen kanssa matkatessa tuo 50e.
Joo, matkoistahan saadaan osa kelan kautta takaisin, joten jää maksettavaksi vaan n.9e/ suunta, tosin kela maksaa sen sitten kun jaksaa.
Tai entäs se kerta kun miehen piti maksaa tuo Helsingin kirurgisessa käynti (elinsiirtopotilas kun on ). Hintaa en enää muista, mutta 800km on välillä, että sopii laskea siitä. Ja tästä emme kelan korvausta tyhminä saaneet, kun mies majottui vanhemmilleni pariksi päivää ennen ja jälkeen käyntien, huonojen kulkuyhteyksien takia.
Kirpparilta tai kavereilta/sukulaisilta mekin vaatteet saadaan. Ei ole varaa parturiin/kampaamoon. Ei omaan autoonkaan!
Kyllä ne kaikki tulot mitkä tulee menee ihan elämiseen! Maksuja mitä meillä on sairaalalaskujen (menevät suoraan perintään ) ja lääkkeiden lisäksi: Vuokra ja sähkö! Ei mitään muuta! Netti nyt unohtuikin!
Vai vielä tiukemmin elettävä? Meillä lapsi saa 3e kuukaudessa rahaa, jos on ylimääräistä! Saa suun makeaksi! Tämän vuoden puolella edes tuota summaa ei ole voinut antaa!
Minulla hammashoito ja fysioterapia (lääkärin määräämä ). Jääneet kesken, kun vaan ei ole varaa!!!
Lapsi pyytelee 30e että saisi maksettua tuon luokkaretki summan ennen toukokuuta... Kiva olisi lähteä vanhempiani kesällä katsomaan (800km ). Nää nyt taitaa haaveiksi jäädä!
Synttärit/kaverisynttärit/joulu/sukset/luistimet/pyörät/viikkoraha/kouluvalokuvat nää on ylellisyyttä!!!
Joo ja ei saada edes toimeentulotukea, kun siinä nyt ei kaikkea huomioida. Meille sossun kautta 2x luvattu noi sukset ja luistimet, mutta ei näy vieläkään. Kunnaltakin, mikälie liikuntatoimi haettiin näihin avustusta, mutta ei tullut.
Me kyllä syödään monipuolisesti eikä pelkkää kaurapuuroa. Tosin joskus pelkkää makaronia ja tonnikalaa, mutta useimmin meillä on muutakin. Salaattia ostetaan joskus jos näyttää valoisalta! Lihaa/kalaa/kanaa/perunaa/leipää/voita/maitoa/makaronia ja kaurapuuroa. Eli tästä tietty voitaisi säästää stömällä pelkkää kaurapuuroa, mutta kun kasvavat lapset tarvitsevat monipuolista ruokaa!
Toki tiedän että salaattiakin tarvitsisi ja hedelmiä, mutta kun siihen ei aina ole varaa...
Ja jos nyt saisin jostain ylimääräistä vaikka 300e niin en tiedä mihin tarpeelliseen sen pistäisin! Mikäs olisi ap:n ehdotus:maksanko osan perinnässä olevista laskuista? Menenkö sinne fysioterapiaan? Hammaslääkäriin? Ostaisinko lapselle sukset/luistimet/pyörän? Vai pistettäisikö säästöön?

Rollolaiselta jo kysyin, moni muukin olisi voinut vastata. Miksi ette opiskele itsellenne toista ammattia?

Joopajoo...
Mieheni työkaverin puoliso valmistui viime keväänä 7vuotta kestäneen koulutuksen jälkeen työttömäksi :headwall:

Rollolaiselta jo kysyin, moni muukin olisi voinut vastata. Miksi ette opiskele itsellenne toista ammattia?

Minä nyt vastaan Miehellä loppui juuri sairaseläke, eli menee tänään työkkäriin puhumaan koulutusvaihtoehdoista! Olis haaveena että jotain löytyis!
Ja jos kela tukis tässä! Tosin matkaa lähimpään kouluun on 80km! Eli ei oo varaa jos ei saada jotenkin noita matkoja kokonaan korvattua jostain :(
Mullakin uudelleen koulutus edessä n1v päästä! Tosin samoilla ehdoilla kuin miehellä!
Ja KYLLÄ ollaan haettu asuntoa tuolta lähempää sairaalaa/kouluja jo kaksi vuotta! Eilen taas uudistelin hakemuksia, mutta kun nuo luottotiedot...

ei se opiskelukaan takaa aina sitä työpaikkaa.
ilmaiseksi kyllä otetaan mihin vaan,mutta jos palkkaa pitää maksaa niin ei enää kelpaakaan.
työ ei oelmihikään loppunut, siitä ei van suostuta enää maksamaan mitään

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:

Minä nyt vastaan Miehellä loppui juuri sairaseläke, eli menee tänään työkkäriin puhumaan koulutusvaihtoehdoista! Olis haaveena että jotain löytyis!
Ja jos kela tukis tässä! Tosin matkaa lähimpään kouluun on 80km! Eli ei oo varaa jos ei saada jotenkin noita matkoja kokonaan korvattua jostain :(
Mullakin uudelleen koulutus edessä n1v päästä! Tosin samoilla ehdoilla kuin miehellä!
Ja KYLLÄ ollaan haettu asuntoa tuolta lähempää sairaalaa/kouluja jo kaksi vuotta! Eilen taas uudistelin hakemuksia, mutta kun nuo luottotiedot...

Todennäköisestihän jos käytte työalueen ulkopuolella (olikohan se 80 km), niin saatte sen "kulukorvauksen", olikohan se 16 euron luokkaa per opiskelupäivä. Siis jos työkkäri hyväksyy ja työttömänä olis muuten tää opiskelija. Muutenhan sitä tuetaan työttömyystuen verran + jotain päälle. Siis jos työkkäri hyväksyy tämän työnhakusuunnitelmaan.

Itselläni ei työkkäri hyväksynyt. Sain siis opintotuen sen sijaan että olisin saanut ansiosidonnaista 1700 euroa brutto. Toki harmittaa vietävästi, mutta päätin silti opiskella ja kiristää vähän rahapussin nyörejä kuin nyt elää vähän leveämmin ansiosidonnaisen turvin ja elää lopun ikääni siinä epätietoisuuden vallassa, että onko töitä vai ei. Kyseisellä alalla, mitä nyt opiskelen, ainakin pitäisi olla.

Yhteistyössä