Te joilla on/on ollut TURKISKUORIAISIA! tai tiedätte jollain niitä asustavan...

• Viestiketjun aloittaja ällöttääpi
  • Ensimmäinen viesti
"Heh"
Taitaa niitä olla ympäri Suomea. Itä-Suomessa ainakin :D Taas niitä pulpahtelee esiin, kun hiukankin aurinko porottaa seinustalle. Sen siitä saa, kun asustaa vanhassa rintamamiestalossa. Ei niistä eroon pääse, mutta pysyvät kurissa ahkeralla siivouksella. Kohta alkaa se pahin vaihe, loppukesästä taas helpottaa. Talvisin ei niitä paljon näe.

"vieras"
Kun kanta on tarpeeksi vahva, kuten vanhoissa taloissa on, niin ei siitä myrkytyksestä ole hyötyä. Niiden kanssa pitää oppia elämään. Tavaraa ei viedä asunnosta toiseen kuin tiettyjen toimenpiteiden jälkeen ja villavatteet säilytetään varovaisesti.

"Riksu"
Mun edellinen kämpä oli 20-luvulla rakennetussa kerrostalossa ja hitto kun niitä ötököitä tunki joka raosta. Olisi pitänyt myrkyttää koko talo ja ilmastointihormit ja kaikki, että olisi ollut toivoakaan päästä niistä eroon. Oman kämpän myrkyttäminen auttoi ehkä viikoksi.
Söivät pirulaiset jopa mun parhaat vesivärisiveltimet!

Uuteen asuntoon muuttaessa pelkäsin, että tuon ne mukanani, mutta nyt ollaan asuttu täällä jo useampi vuosi ja olen nähnyt vain kaksi öttiäistä. Nekin löysin hengettömänä tiiviistä muovilaatikosta, jossa säilytin lankoja vanhassa paikassa. Ja yhden aikuisen elävän kuoriaisen näin kerran ikkunalaudalla. Ikkuna oli auki, eli nähtävästi siis lentelevät etsimässä uutta majapaikkaa???

ällöttääpi
Ite asun uudehkossa kerrostalossa ja näitä on näkynyt nyt tän kevään aikana.. PARVEKKEELLA bongasin ekan? ja sitten oikeestan tajusin että onhan mun vaatteissa ollu reikiäkin.. :( Syytin kissaa.. X(

"vieras"
Jos uusi kerrostalo, niin voit isännöitsijälle ilmoittaa ja on hyväkin, koska voi olla, että niille voi tehdäkin jotakin. Oletko varma, että et tuonut niitä edellsestä asunnosta?

ällöttääpi
Melkosen varma oon, ku oon oikeesti tosi neuroottinen puhtauden suhteen ja siivoon joka pävä jonkin verran, sekä viikottain koko kämpän lattiasta kattoon ihan saunaa myöden.. Tosi epätodennäköstä siis että niitä ois entisessä kämpässä ollu..... Kauhee ötökkäkammokin mulla, ni olisin huomannu heti ja sit ois google sauhunnu jo, ninku nyt :D

Jos kuoriaisia on jo koko talossa, on tilanne aika toivoton. Vaikka koko talo myrkytettäisiin, niin on aika vaikeaa päästä käsiksi välipohjiin, seinien väleihin jne. Siellä ne munat muhivat, ja hetken päästä on taas tilanne sama.
Huipputarkka siisteys, kaikki mahdollinen säilytetään tiiviissä muovilaatikoissa/pusseissa, eikä mitään jätetä lattioille = niiden kanssa pärjää.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ällöttääpi;25777795:
Melkosen varma oon, ku oon oikeesti tosi neuroottinen puhtauden suhteen ja siivoon joka pävä jonkin verran, sekä viikottain koko kämpän lattiasta kattoon ihan saunaa myöden.. Tosi epätodennäköstä siis että niitä ois entisessä kämpässä ollu..... Kauhee ötökkäkammokin mulla, ni olisin huomannu heti ja sit ois google sauhunnu jo, ninku nyt :D
Ei vaan silloin niitä ei juuri näekään, jos koko ajan siivoaa. Mutta jos annat pölyn kerääntyä ja jätät villaa pesemättä pyykkikoriin, niin sitten tulevat näkyviin.

Saatiin omaan kotiin väliaikaisasunnosta vaatteiden mukana noi kaverit. Tilasin suht nopeesti myrkytyksen, saunotettiin kaikki tekstiilit, tehosiivous, neulontalangat jouduin hävittämään ja nyt vaatteet säilytetään muovilaatikoissa, ei ole enää näkynyt.

Olen niin ötökkäkammoinen etten osaisi elää niiden kanssa.

[QUOTE="Riksu";25777671]
Ja yhden aikuisen elävän kuoriaisen näin kerran ikkunalaudalla. Ikkuna oli auki, eli nähtävästi siis lentelevät etsimässä uutta majapaikkaa???[/QUOTE]

Joo, näinhän ne tekevät. Aikuiset lennähtää ikkunasta sisään ja etsii munimispaikkaa. Itsekin muutaman lattialta nitistänyt uudessa asunnossa kun ikkuna ollut auki.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25786701]se oma yks turkis kuoriainen lenti kerran pesukoneen lähellä ja vein sen pois kämpästä. En tapa koppiksia enkä hämiksiä![/QUOTE]

Yritän vaan häätää niitä notta ettei mun kodissa viihdy! Kuvasin yks kerta mustia muurahaisia kun kantovat ihan älyttömän isoa (niihin kokoon verratuna) ruokaa. Moni toinen muurahainen autto! Onkohan se tuolla videoissa voin laittaa juu tuubeen!

Yhteistyössä