Te, joilla on kokemusta kestovaipoista! auttakaa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iitu93
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä oon tehny 2kertasesta fleecestä (ihan mitävain fleeceä) kuoria joissain haaran kohdilla 3kertanen. Imuiksi laitan ihan siihe kuoren "päälle" sisään flanellista/froteesta/yms ommeltuja imuja. Joskusharvoin fleece päästää kosteutta sen verran läpi että housut tuntuvat käteen aavistuksen kosteilta, mutta ei siis missään nimessä märiltä. Kuorista saisi vielä pitävempiä kun ne pesisi huuhteluaineella koska se muodostaa fleeceen kosteutta hylkivän pinnan (tai jotain...)
Tässä kuva ompelemastani kuoresta joka kokoa nb-5/6kg.

Ja tuossa kuminauhat ommeltu reisien ympäryskohdassa ihan samaan saumaan ei siis erillistä kujaa. Ja takana on myös kuminauhaa joka estää niskapaskat :D

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja iitu93:
Onko tämä minun tekeleeni siis "käyttökelvoton"? :/
En kyllä tiedä kenelle tämän annan, kun vain tein kun halusin kokeilla jotain uutta :)
Minullahan ei mitään kokemusta, mutta minun mielestäni tälläinen paksumpi olisi aika kiva jos menee ulos kylmällä säällä?
Eli, eikö tähän tarvitsisi laittaa kuorta päälle käytössä?

jos haluat myyntiin tehdä vaippoja niin vierailepas kestovaippainfon keskustelu-osiossa ja tee aloitus aiheesta: halutaan koehenkilöitä kestovaipoille. saat käyttäjäkokemusta,vinkkejä ja muutakin varmasti paljon paremmin kuin täältä.

sitäpaitsi esim jonkun muun "keksimää" vaippamallia ei saisi myydä omanaan. ja kestovaippakäyttöön tarkoitetut ökö-tex kankaat on varmasti turvallisia ja ne ei sisällä haitallisia kemikaaleja. ihmiset jotka ostaa jonkun tekemiä kestovaippoja varmasti ovat aika tarkkoja että vauvalle ei mitä tahansa kankaita laiteta.
vakoile myös muiden kestovaippavalmistajien/kauppiaiden sivuja.. esim myllymuksut, tirsokas, igulee..
näet mitä materiaaleja muut käyttää..

Kyllä minä tuon tekijänoikeus-jutun tiedän :) En minä aikonutkaan valmistaa näitä sarjatuotentona. Ajatuksenani oli tehdä yksi kokeilu ja sen pohjalta alkaa työstää hyvää vaippamallia muuntamalla kaavaa ja materiaaleja sopiviksi :)

sisävaippaan ei kannata ulkokankaaksi laittaa fleeceä. mieluummin tee siitä imevä kokonaan. fleecestä ei ole mitään hyötyä sisävaipan ulkokankaana kun se ei ime mitään.
se ei ole silloin sisävaippa vaan taskuvaippa, jos ulkopintana on kosteussuoja.

ja siitä flanellista tulee kova koppura vähän ajan päästä, samoin gollege kovettuu. pehmeimpänä pysyvät materiaalit on joustofrotee tavallisena tai bambuisena.
myös imumaterialit käyttäytyy erilailla. hyvä imu koostuu eri kerroksista. nopeasti imevistä, kosteutta luovuttavista ja sitä hitaasti imevistä ja hitaasti luovuttavista. kovin paksua yhteenommeltua imua ei kannata tehdä kun se kuivuu ikuisuuden ja on alttiimpi bakteereille.

käyhän lueskelemassa kestovaippainfon sivuja.

vielä yhteen kysymykseen jos vastauksen saisi, niin vaikenen iäksi :P
Olen miettinyt tätä, mutta viimein kehtaan kysyä: voiko ihoa vasten tulevaksi kankaaksi laittaa froteeta? siis sellaista mitä esim. käsipyyhkeissä ja pyyheliinoissa on? Onko liian karheaa? :D

Alkuperäinen kirjoittaja iitu93:
vielä yhteen kysymykseen jos vastauksen saisi, niin vaikenen iäksi :P
Olen miettinyt tätä, mutta viimein kehtaan kysyä: voiko ihoa vasten tulevaksi kankaaksi laittaa froteeta? siis sellaista mitä esim. käsipyyhkeissä ja pyyheliinoissa on? Onko liian karheaa? :D

Frotee myös kovettuu ajan kanssa ja tuntuu aika pahalta.. kokeile mieluummin bambufroteeta joka pysyy pehmeämpänä.
frotee on muuten hyvä imumateriaali, varsinkin jos sitä käyttää kosteutta sitovan ja htaasti imevän matskun kanssa. esim hamppu/bambu/turve

Jos vaipat on mahdollista kuivata kuivausrummussa, ei ole liian karkeata. Ja saa ne käsinkin nutuutettua pehmeiksi. Toki nämä ovat makuasioita, mutta itse tykkään kyllä flanellipintaisistakin vaipoista, flanelli pehmenee helposti pesun jälkeen kun vähän pyörittelee.

Laita mieluummin froteet imuiksi :).

Yhteistyössä