Te joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin mitkä ohjeet olette saaneet lääkkeen ottamisesta?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Kun mä sain lääkityksen muutama vuosi sitten niin apteekissa annettiin ohjeeksi, että thyroxin pitää ottaa aamulla puoli tuntia ennen kuin syö mitään.

Eräälle tutulle ei ole sanottu mitään tuollaasesta ja hän syökin heti lääkkeen ottamisen jälkeen ja arvot kuulemma on ok.

Yliopiston apteekin sivuulta löytyi tämä teksti:
Tabletit niellään runsaan nesteen kera, mieluimmin ennen aamiaista.

Tuotteet - Yliopiston Apteekki)

Elikkä mitä teille on annettu ohjeiksi ja mitä ohjeita tiedätte muiden saaneen?

Siis joo aamulla jos ennen kymmentä ottaa niin tyhjään mahaan ja lääkkeenoton jälkeen puoltuntia syömättä. Jos esim. iltapäivällä ottaa (kuten minä raskauspahoinvoinnin aikana) niin kaks tuntia täytyny olla ennen lääkkeen ottoa syömättä ja puol tuntia lääkkeen oton jälkeen.

En mä ole tollaista muistanut että ennen aamupalaa pitäis ottaa. Mä yleensä otan aamupalan yhteydessä, eli samalla kun syön. En muista mitä on sanottu kun lääkitys ollut yli 10 vuotta. Arvot ollut ihan ok.

Mä syön lääkkeet kun muistan. Arkisin en syö yleensä aamiaista, eli silloin otan lääkeen tyhjään mahaan. Tai kyllähän mä kahvikupin ainan juon... Usein lääke tulee otettua vasta iltapäivällä tai illalla ja monta kertaa ruuan kanssa samaan aikaan.

Mulle ei annettu mitään ohjetta, mutta myöhemmin itse kyselin kun kuulin jostain. Vastaus oli että voi ottaa ennen aamupalaa, mutta ei niin hirveä isoa merkitystä miten ottaa.

Et aamulla kun herään pilleri naamaan ja veden kera. Sit puolen tunnin päästä voi syödä. Rauta- ja vitamiinilääkkeet otetaan sit illalla, muuten pilleri ei imeydy kunnolla.

[QUOTE="minä";21973996]millaset arvot (TSH ja t4v) teillä on ollut kun saitta lääkitykset ja millasia oireita?[/QUOTE]

Minulla kun vajos todettiin syksyllä -08 oli tsh 5,38 ja t4v muistaakseni 10. Oireita oli vaikka muille jakaa, palelua, hiusten lähtöä, painon nousua (ja siis lähinnä ettei se tippunut tein mitä tahansa) ym. Alettiin annostuksella 25microa/pv. Toisen raskauden jälkeen arvot meni ihan pilviin tsh 18 ja t4v 11 annosta nostettiin 50microon/pv sitten 75microon, arvot lähtivät paranemaan kesällä oli tsh 4,38 ja t4v 16 annosta nostettiin kuiteskin vielä niin että kolmena päivänä viikossa 50microa ja neljänä päivänä 0,1mg. Arvot edelleen paranemaan päin, nyt viimetteeksi otetuissa kokeissa tsh 2,99 ja t4v 19 ja edellisellä annostuksella jatketaan etiäpäi.

[QUOTE="minä";21974119]miksköhän minä en saanut lääkitystä kun TSH 5.25 ja T4v 13.4 ??

naama turvoksissa, verenkierto raajoissa olematon,palelee,väsyttää.. huoh.[/QUOTE]

Mee yksityiselle niin katsovat tulehdusarvot ja t3:sen.

Jos arvot on hyvät, vaikka ei söiskään niiden ohjeiden mukaisesti. Niin tapaa ei tarvi muuttaa vaan jatkaa samalla tapaa kuin ennenkin. Jos taas arvot on huonot eikä pysy reilassa, niin sit vasta käsketään muuttaa lääkkeenotto tapaa.

[QUOTE="vieras";21974147]Mee yksityiselle niin katsovat tulehdusarvot ja t3:sen.[/QUOTE]

Miksi ajattelit, että nämä kannattaisi katsoa? ja eivätkö ala julkisella puolella ottamaan näitä?

[QUOTE="minä";21974196]Miksi ajattelit, että nämä kannattaisi katsoa? ja eivätkö ala julkisella puolella ottamaan näitä?[/QUOTE]

lisään, että eikös nuo mun arvot viittaa vajaatoimintaan ja toi t3v taidetaan tarkastaa liikatoimintaepäilyissä? vai mietitkö jotain kilpirauhasen tulehduksen mahdollisuutta?

[QUOTE="minä";21974196]Miksi ajattelit, että nämä kannattaisi katsoa? ja eivätkö ala julkisella puolella ottamaan näitä?[/QUOTE]

No noihan tutkitaan melkein aina kun kilpirauhasarvoissa on häikkää esim. onko vajaatoiminta, liikatoiminta, kilpirauhaskasvain, kilpirauhasen tulehdus yms.. Julkisella puolella otetaan kyl arvot mut ensin pitäis saada sieltä kunnalliselta aika keskussairaalan endokrinologille, mikä on hidas prosessi. Yksityisellä noi kokeet saa heti.

[QUOTE="minä";21974258]lisään, että eikös nuo mun arvot viittaa vajaatoimintaan ja toi t3v taidetaan tarkastaa liikatoimintaepäilyissä? vai mietitkö jotain kilpirauhasen tulehduksen mahdollisuutta?[/QUOTE]

Multa otettiin t3:nen ja mul on vajaatoiminta. T3:sessa näkyy myös muutoksia mikäli tauti on jo pitkällä.

Mä en muista, että lääkäri olisi antanut muuta ohjetta, kuin että aamulla otetaan. Myöhemmin olen kuullut, että kannattaisi ottaa 30 min ennen aamiaista.

Joskus otan ajoissa, joskua aamupalan yhteydessä ja arvot oikein hyvät, vaikka kilpirauhanen on poistettu syävän takia kokonaan. Omaa tyroksiini tuotantoa ei siis ole.

jaa-a.. kaitpa mulle on sattunut sitten huonoja lääkäreitä. Aina ottavat vaan TSH:n ja t4v:n.

Mitähän tässä tekisi, eipä kyllä ole varaa mihkään yksityiselle lähteä.

Miltä nuo mun arvot TSH 5.25 ja t4v 13.4 vaikuttaa teidän mielestä?

[QUOTE="minä";21974335]jaa-a.. kaitpa mulle on sattunut sitten huonoja lääkäreitä. Aina ottavat vaan TSH:n ja t4v:n.

Mitähän tässä tekisi, eipä kyllä ole varaa mihkään yksityiselle lähteä.

Miltä nuo mun arvot TSH 5.25 ja t4v 13.4 vaikuttaa teidän mielestä?[/QUOTE]

No lievä vajaatoimintahan toi. Ei noi kunnalliset ymmärrä oikein kilpirauhasvaivojen päälle. Ei mulkaa kunnallisella otettu kuin tulehdusarvot ja TSH ja T4-v. Menin sit yksityiselle endokrinologille joka määräs mulle T3:n. Mun arvot oli TSH 10.10, T4-v 14.10, t3 4 ja tulehdusarvot 20.10.

Mul oli siis kilpirauhasentulehdus joka oli jo muuttunut vajaatoiminnaksi, eli molemmat yhtä aikaa. Sain kortisonit ja thyroxinin lääkitykseksi. Yksityislääkäri käynti kustansi 88€.

Yhteistyössä