Te, joilla on kaksoisnimi (oman sukunimen lisäksi miehen sukunimi)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väliviiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väliviiva

Vieras
Miten tämä homma menee, jos otan miehen sukunimen oman sukunimeni perään, otetaan nyt vaikka esimerkiksi suomen yleisimmät sukunimet, että jos olisin sen jälkeen Virtanen-Korhonen, niin onko minun aina ja kaikkialla käytettävä tuota Virtanen-Korhonen yhdistelmää, vai voinko käyttää vain toista sukunimeä muualla kuin virallisissa papereissa?

Toivottavasti ymmärsitte sekavan selityksen :D

Meillä on miehellä tuo yhdysnimi. Käyttää pelkkää "poikanimeä" monissa yhteyksissä, esim. työasioissa (oli samassa työpaikassa jo ennen naimisiinmenoa ), naamakirjassa ja yleensä puhelimessa.

Ok. Olen vääntänyt ja kääntänyt tätä asiaa joka suuntaan. En tahtoisi yksin miehen sukunimeä, koska oma sukunimeni on niin harvinainen että tahtoisin sen pitää, ja lisäksi miehelläni on ruotsinkielinen sukunimi, joka tuntuu aivan liian vieraalta.

Mutta en tahtoisi pitää kokonaan omaakaan sukunimeä, tuntuisi hullulta olla naimisissa ja kummallakin olisi silti ihan eri nimet. Varsinkin sitten kun lapsia on niin olisi outoa kun ei olisi samaa sukunimeä.

Kaksoisnimi on tuntunut parhaalta vaihtoehdolta, mutta mietin että meneekö nimi sitten ihan hullunkuriseksi, kun on ensin suomenkielinen nimi ja perässä ruotsinkielinen, molemmat vielä aika pitkiä nimiä. Mitä mieltä olette?

Aikanaan ole asiaa yrittänyt monelta kannalta pähkäillä ja päätynyt miehen melko harvinaiseen sukunimeen. Minun mielestäni useimmat yhdistelmänimet on teennäisiä myös silloin kun se on tyyliin Virtanen-Korhonen. Lisäksi nykyinen sukunimi on pitkä enkä loppujen lopuksi halunnut sitä pidentää lyhyehköllä tyttönimelläni. Sitä vaihtoehtoa ei kumpikaan halunnut että mies olisi ottanut minun sukunimeni tai edes yhdistelmänimeä. Mutta tänä on vain minun mielipiteeni asiaan.

Kyllä mä tunnen tapauksia, joilla virallisissa papereissa on kaksoisnimi ja käyttävät pelkästään sitä toista. Mutta sitten pitää olla tarkkana, nimittäin yhdelle mun tuntemista kävi niin, että hän varasi lentoliput tottuneesti vain tällä käyttämällään sukunimellä. No, siinä sitten tulikin kentällä ongelmia kun passissa olikin "eri" nimi eli kaksiosainen sukunimi...

Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Kuulostaako nimet yhdessä kuitenkin ihan hyviltä? Ettei ole tyyliin Pöntinen-Ahlberg :D

Nimet ovat hyvin saman kuuloisia, 3 ensimmäistä kirjainta ovat samoja, sillä erolla että minun nimeni ensimmäinen kirjain on P ja miehen nimen taas se toinen B :D En tiedä sitten onko se hyvä vai huono...

Alkuperäinen kirjoittaja jeje:
Kyllä mä tunnen tapauksia, joilla virallisissa papereissa on kaksoisnimi ja käyttävät pelkästään sitä toista. Mutta sitten pitää olla tarkkana, nimittäin yhdelle mun tuntemista kävi niin, että hän varasi lentoliput tottuneesti vain tällä käyttämällään sukunimellä. No, siinä sitten tulikin kentällä ongelmia kun passissa olikin "eri" nimi eli kaksiosainen sukunimi...

Tämä olisi minulle ihanteellisin vaihtoehto, kaksoisnimi, mutta käyttäisin kaksoisnimeä vain virallisissa yhteyksissä ja muuten jompaa kumpaa...
En sitten kyllä tiedä kumpaa käyttäisin mutta kai se ajan kanssa selviäisi :D

mun anopilla on kaksiosainen nimi, toinen on 10 kirjaiminen ja toinen 9 kirjaiminen, ja molemmat loppuu nen, ja hän käyttää tuota hirvitystä ihan jokapuolella.... minusta ihan järkkyä...

oma ruotsinkielinen kolme kirjaiminen sukunimi on niin harvinainen ja ei sitä kukaan edes silloin oikein lausunut kun oli pelkästään se:) No nyt kun juuri lapsien takia halusin ottaa myös miehen sukunimen niin kukaan ei enää osaa sitä mun yhdistelmää ekalla tai edes tokalla kerralla lausua;) Mut joo siis mun nykyinen kaksosainen sukunimi on 3-6 kirjainta eli ei mahdottoman pitkä koska muuten olisin pitänyt oman sukunimen:) Mut on se kiva et on lapsien kanssa edes osittain sama sukunimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mun:
oma ruotsinkielinen kolme kirjaiminen sukunimi on niin harvinainen ja ei sitä kukaan edes silloin oikein lausunut kun oli pelkästään se:) No nyt kun juuri lapsien takia halusin ottaa myös miehen sukunimen niin kukaan ei enää osaa sitä mun yhdistelmää ekalla tai edes tokalla kerralla lausua;) Mut joo siis mun nykyinen kaksosainen sukunimi on 3-6 kirjainta eli ei mahdottoman pitkä koska muuten olisin pitänyt oman sukunimen:) Mut on se kiva et on lapsien kanssa edes osittain sama sukunimi.

ja siis käytän mun nykyistä sukunimeä koska sehän se nyt on:)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Kuulostaako nimet yhdessä kuitenkin ihan hyviltä? Ettei ole tyyliin Pöntinen-Ahlberg :D

Nimet ovat hyvin saman kuuloisia, 3 ensimmäistä kirjainta ovat samoja, sillä erolla että minun nimeni ensimmäinen kirjain on P ja miehen nimen taas se toinen B :D En tiedä sitten onko se hyvä vai huono...

No kyllä joku tyyliin Pulkkinen-Berghäll vähän hassulta kuulostaa :) Useimmat kaksoisnimiset joiden kanssa olen puhunut, ovat katuneet kaksoisnimen ottamista...

Mä voin sanoa että otin kaksoisnimen puoliksi piruuttani ja puoliksi oman identiteettini takia. Olisi ollut outoa vaihtaa sukunimi kokonaan ja siksi halusin pitää myös oman osani ja toisaalta halusin että perheellä oli tietty yhteisyys ja siksi otin myös miehen nimen.
Mun sukunimi kuulostaa varmaan tosi typerältä ei nyt sentään ole mikään ämmänkoski- von fiefel, mutta juuri sellainen korhonen-virtanen, ja nimet ei edes soinnu noin hyvin yhteen. Mutta en tosiaan mieti sitä mitä joku muu sattuu nimestäni ajattelemaan, vaan ylpeänä kannan itse valitsemaani nimeä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä voin sanoa että otin kaksoisnimen puoliksi piruuttani ja puoliksi oman identiteettini takia. Olisi ollut outoa vaihtaa sukunimi kokonaan ja siksi halusin pitää myös oman osani ja toisaalta halusin että perheellä oli tietty yhteisyys ja siksi otin myös miehen nimen.
Mun sukunimi kuulostaa varmaan tosi typerältä ei nyt sentään ole mikään ämmänkoski- von fiefel, mutta juuri sellainen korhonen-virtanen, ja nimet ei edes soinnu noin hyvin yhteen. Mutta en tosiaan mieti sitä mitä joku muu sattuu nimestäni ajattelemaan, vaan ylpeänä kannan itse valitsemaani nimeä.

Hienoa, noin minunkin pitäisi osata ajatella! :)
Juuri tuon takia haluaisin kaksoisnimen, että sitten kun se perhe on niin olisi se yhteisyys. Ja kun en omasta nimestäni tahdo luopua.

Yhteistyössä