Te joilla noussut paljon paino alkuraskauden aikana?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla on ongelmana alhainen verensokeri ja koska taaperon kanssa on jaksettava touhuta ilman huimauksia tai muita niin pakko oli mussuttaa vähän väliä jotain tässä kolmosen odotuksen alussa.

Oma lääkärini oli kyllä sitä mieltä että antaa vaan painon nousta joten en sitten ota asiasta mitään stressiä.

Mulla nousi noin 10kg/tremesteri eli alkuraskaudessa jo useita kiloja ja yhteensä siis tuli se 30. Omaa tyhmyyttä aluksi ja laiskuutta (kun ei ole muutakaan hauskaa elämässä niin syödään nyt sitten -mentaliteetillä tuli mässytettyäl, en ole mikään raskausdiggaaja...). No sitten nousi verenpaineet jotenka kaikki liikunta piti melkein lopettaa sen takia (en tosin paljon liikkunut ennen sitäkään) ja paino vaan nousi.

No, nyt odotan toista lasta ja ensimmäisen 10 viikon aikana on painoa tullut 1,5kg. Enkä todellakaan toista virhettäni, eli olen pyrkinyt syömään terveellisesti ja suht kevyesti, painoa ei tarvitse tulla oikeastaan yhtään kun kiloja on ennestään jo. Vinkkinä muille, että ei niitä kiloja niiin helppoa ole pudottaa vaikka imettäisikin, jos niitä päästää noin paljon tulemaan.

Mä lähdin raskauteen 2vkoa fitness-kisojen jälkeen, joten painonnousu oli aika selviö. Olin kyllä silti aika järkyttynyt kun paino nousi eka tremesterillä 4kg vaikka treenasin koko ajan ja söin järkevästi. Nyt se on onneksi ollut pari viikkoa paikallaan.
Nyt tiukka kunto on historiaa ja olen pehmentynyt. Pakko tää on vaan kestää...

Viikolle 8 mennessä oli tullut 4 kiloa. Paha olo olisi muuten yllättänyt ellen olisi koko aika mussuttanut jotain. Paino nousi vaikka söin hedelmiä, salaatteja ja voileipiä. En lainkaan rasvaista tai lämmintä ruokaa kun ei maistunut. Yhteensä tuli 20 kiloa.

Viikolle 8 mennessä oli tullut 4 kiloa. Paha olo olisi muuten yllättänyt ellen olisi koko aika mussuttanut jotain. Paino nousi vaikka söin hedelmiä, salaatteja ja voileipiä. En lainkaan rasvaista tai lämmintä ruokaa kun ei maistunut. Yhteensä tuli 20 kiloa.

Mulla on tullut varmaan lähemmäs 6kg rv 15 ja juuri tuon takia kun piti koko ajan mussuttaa jotain jottei tulis pahaolo. Nyt kauhistuttaa että miten tästä eteenpäin kun se paino alkaa nousta vauvasta johtuen :O 20 kg mulla on tullut aikaisemmissa ja ne on lähteny kaikki pois extraakin.

Itsellä paino oli raskauden puoleenväliin mennessä noussut 10 kiloa, nyt kun viikkoja on n. 25 on painoa tullut vielä vähän lisää. Syön ihan normaalisti, kokonaisuudessa kevyemmin kuin ei-raskaana koska mitkään herkut eivät maistu ja annoskoot ovat pienentyneet. Rasvaista ruokaa, eineksiä yms. en syö koskaan, pääasiassa kevyitä kasvisruokia, hedelmiä ja täysjyvätuotteita. Liikun aina runsaasti ja olen fyysisessä työssä.

Itsellä painonnousuun vaikuttaa sekin, että turvotusta kertyy runsaasti, mutta paino on kyllä muutenkin noussut. Luulisin että se liittyy myös kilpirauhasen toiminnan normaaliin heikentymiseen raskausaikana, kaikilla sukulaisilla on ollut kilpirauhasongelmia joten itselläkin ne ovat odotettavissa, voisin kuvitella että se toimii itselläni raskausaikana huonommin kuin useimmilla muilla raskaanaolevilla. En ole sen kummemmin asiaa selvittänyt koska ei kuitenkaan haittaa elämää, ja ei-raskaana ei painon, turvotuksen tai väsymyksen suhteen ole ongelmia.

Kahdessa aiemmassa raskaudessa paino on noussut yhteensä 30 ja 20 kg, molemmissa ruokailutottumukset ovat olleet ihan kunnossa. En stressaa, vaikka välillä ärsyttää olla tällainen valas ja tutu varmasti naureskelevat selän takana, mutta tiedän että kun imetys on loppunut ja hormonitoiminta normalisoitunut, putoaa painokin siihen normaaliin lukemaan jossa se on ollut koko aikuisikäni, ilman että teen asialle mitään. Ja toisaalta paino ei esim. imetysaikana putoa grammaakaan vaikka en söisi mitään ja urheilisin 10 tuntia päivässä, yleensä se on jopa noussut vielä hiukan.

Molemmissa raskauksissa on alusta lähtien paino noussut n. puoli kiloa/viikko. Eli tasaisesti paljon painoa.. 22 kiloa tuli viimeisimmässä raskaudessa ja vauva on nyt 3kk ja 2 raskauskiloa enää jäljellä :) En tiedä miksi minulla nousee niin paljon paino, vaikka vedin ryhmäliikuntatunteja puoleen väliin raskautta, siltikin paino vain nousi.

Raskaudenaikainen painonnousu on aika yksilöllistä. Itsellä ei meinää millään nousta vaikka syön tosi usein, en tosin isoja annoksia pahan olon takia. Myös liha tökkii. Mutta suklaapatukoita ja leipää on mennyt paljon... Ehkä 1 kg on tullu nyt rv 16. Esikoistesta kiloja tuli vain 6 yhteensä.

Tuttavalla oli samanlainen naposteluhimo ja paino nousi 10 kg ekan 12 viikona aikana... Mutta ihan lähtöpainossa oltiin molemmat puoli vuotta synnytyksestä.

Esikoisesta tuli koko aikana 6kg ja kuopuksesta 3kg. Kiitos alusta loppuun kestäneen pahoinvoinnin, hyvä kun hengissä pysyi, noi kilot tuli vasta ihan lopussa, kun jäin töistä kesälomalle ja siitä äitiyslomalle.

Nyt odotan kolmatta ja olen vielä kakkosen kanssa kotona. Pahoinvointi ollu tosi lievää, aamuisin kyllä oksennan ja vatsan tyhjentyessä oksettaa ja saattaa tulla ylös.
Eli, nyt pysyy ruoka ja ne herkutkin paremmin sisällä. Rv jotain 12 ja en oo käyny puntarilla ekan neuvolan jälkeen, enkä ees uskalla katsoakaan kotivaakaa :D

Mulla nousi myös alussa paljon, ekaan neuvolakäyntiin mennessä (rv 7-8) on jo kilo-kaksi tullut. Useita kiloja rv 12 mennessä, sitten on tosin tasoittunut kunnes on taas joskus rv 25 jälkeen alkanut nousta enemmän. En tiedä miksi alussa nousee noin paljon, kovin kummoista pahoinvointiakaan ei ole ollut ja syömiset on menneet suht normaalisti. Mulla on molemmilla kerroilla tosin heti alusta asti ollut tosi turvonnut vatsa ja hirveä ummetus tyyliin ensimmäinen raskausoire, joten olisiko se syynä myös painonnousuun...? Molemmilla kerroilla on tullut kokonaisuudessaan n. 15kg lisää massaa.

Yhteistyössä