Te joilla ei vietetä joulua

vanhanaikainen
Olen niin vanhanaikainen, etten ymmärrä, miksi joku suomalainen ei viettäisi joulua. (vähän asian sivusta)
Sen ymmärrän, että joku hindu ei sitä ehkä vietä...tosin en tiedä viettääkö! :D
Mutta ei kellekään suomalaiselle voi olla joulu niin vieras käsite, ettei YMMÄRTÄISI sitä viettää. Ellei ole elänyt pussissa.
Se mitä tulee tähän uskonnollisuuteen...itse henk. koht. juhlin joulua Jeesuksen syntymäjuhlana, mutta kai sitä nyt voisi juhlia edes joulupukin ja tonttujen tähden? :D
No, eihän se pakko ole toki.

Mutta en vain ymmärrä... :saint:
 
vieras
No onhan noita maahisia, keijuja, ahteja ja tonttuja ollut aina ihmisten elämää rikastuttamassa, kerrot vaan, että ne kuuluu jouluun ja onpas kiva kun pimeessä Suomessakin tapahtuu edes jotain! Tarviiko niitä selittää? Tai sitten sanot, että Joulupukki sun muut on vanha tapa, tavallaan teatteria jota leikitään jouluna. Jotkut lapset uskoo siihen ihan tosissaan hetken ja jotkut ei. Joulukalenteri laskee päiviä jouluaattoon, jolloin ajatellaan Jeesuslapsen syntyneen. Siihenkin jotkut uskoo, jotkut ei.
 
Me vietetään joulua ihan vaan siksi koska se on mukava juhla :) ei kukaan meistä ajattele sitä mitenkään jeesukseen liittyvänä. meille se on vain perheen yhteinen hetki, pidetään hauskaa, syödään hyvää ruokaa ja annetaan toisillemme lahjoja :) ja nautitaan siitä, että on keranki koko päivä aikaa ihan vaan omalle perheelle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mejan:
Me vietetään joulua ihan vaan siksi koska se on mukava juhla :) ei kukaan meistä ajattele sitä mitenkään jeesukseen liittyvänä. meille se on vain perheen yhteinen hetki, pidetään hauskaa, syödään hyvää ruokaa ja annetaan toisillemme lahjoja :) ja nautitaan siitä, että on keranki koko päivä aikaa ihan vaan omalle perheelle!
Meillä on myös näin. Meidän jouluun ei liity mitään uskonnollista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No onhan noita maahisia, keijuja, ahteja ja tonttuja ollut aina ihmisten elämää rikastuttamassa, kerrot vaan, että ne kuuluu jouluun ja onpas kiva kun pimeessä Suomessakin tapahtuu edes jotain! Tarviiko niitä selittää? Tai sitten sanot, että Joulupukki sun muut on vanha tapa, tavallaan teatteria jota leikitään jouluna. Jotkut lapset uskoo siihen ihan tosissaan hetken ja jotkut ei. Joulukalenteri laskee päiviä jouluaattoon, jolloin ajatellaan Jeesuslapsen syntyneen. Siihenkin jotkut uskoo, jotkut ei.
Meillä ainakin tyttö kovasti kyselee mikä on joulu ja mitä tontut on yms. Joten kyllä mielestäni jotain selityksiä on pakko antaa. Onneksi ei kamalasti ole vielä kysellyt Jeesuksesta.
Ei mulla ole ongelmia selitysten kanssa B) Kiinnostaa vaan tietää miten muissa perheissä näihin asioihin suhtaudutaan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Meillä on ollut tonttu- ja pukkivapaa joulu aina, eikä myöskään selkeästi uskonnollisia elementtejä. En muista, että olisi ollut mitään hankalia selitystuokioita aiheesta lapsille. =)
kyllä mä aina tonttuja, valoja ja kynttilöitä ripottelen pitkin kämppää, mutta kaikki enkelit yms seimijeesukset jää kyllä kauppoihin.. juuri siksi koska meille joulu ei ole uskonnollinen juhla. :) eikä tällaisella ateistiperheellä ole sellaiseen tarvettakaan.
 
Meillä vietetään joulua, mutta ei uskonnollisissa merkeissä.

Ei meidän 5v ole kyllä kysynyt mitään tontuista tai pukista. Nyt tänä vuonna on alkanut selittämään, että joulupukki osaa taikoa :D ja että pukki taikoo hänelle hänen haluamansa lahjat. Hän on nähnyt omassa huoneessaan tontun jälkiäkin :LOL: Loistavaa mielikuvitusta tuo taikominen.

En minä siis ole joutunut mistään mitään sen kummemmin selittämään, sillä neiti keksii ihan itse selitykset. Loput on kuullut varmaankin päiväkodista.

En kyllä edes osaisi selittää tontuista mitään muuta, kuin että ovat tonttuja ja pukin apulaisia. Ja pukista osaan kertoa sen, että se hengailee korvatunturilla :D

Tonttuja löytyy meiltäkin jouluna, mutta enkeleitä ei.

Jeesuksesta tuo lapsi ei ole varmaan ikinä edes kuullut ja jumalakin on lapselle tuttu vain siten, että jumala kuoli tammikuussa. Jumala oli nimittäin meidän lemmikkieläimemme nimi, joka menehtyi vuoden alussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mejan:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Meillä on ollut tonttu- ja pukkivapaa joulu aina, eikä myöskään selkeästi uskonnollisia elementtejä. En muista, että olisi ollut mitään hankalia selitystuokioita aiheesta lapsille. =)
kyllä mä aina tonttuja, valoja ja kynttilöitä ripottelen pitkin kämppää, mutta kaikki enkelit yms seimijeesukset jää kyllä kauppoihin.. juuri siksi koska meille joulu ei ole uskonnollinen juhla. :) eikä tällaisella ateistiperheellä ole sellaiseen tarvettakaan.
Varmaan meilläkin olisi tonttuja, siis koristeina, jos olisin yhtään koristeluihminen, mutta kun en ole. Lapset ovat joskus tehneet tonttuja koulussa tai kerhossa ja toki niitä on ollut esillä. Joulupukki tai tonttuja ei meillä ole koskaan lahjoja jakamassa käynyt. Eli siinä mielessä on tonttu- ja pukkivapaata. =)
 
Uskotko sinä niila vaalenapunaisiin elefantteihin?

Mikäli et, niin sinun logiikkasi mukaan olet kapinamielinen.

Uskohan on ihan vain uskomista asiaan. Omat aivoni eivät voi millään käsittää sitä jumalahömpötystä, sillä siinä on minun mielestäni niin paljon epäkohtia ja aukkoja. Millä minä voisin uskoa asiaa, jota en ole kokenut ja jota pidän täysin naurettavana?

Usko on asia, johon ei voi ketään pakottaa, ei edes itse itseään. Useinhan uskoon "tullaan" jonkin kokemuksen kautta. Mutta entäpä jos se kokemus puuttuu? Minua ei ole jumalan käsi sen enempää, kuin kenenkään muunkaan käsi koskettanut tms. En ole jumalaa nähnyt, en tuntenut fyysisesti, enkä henkisesti. Jumala on minulle sama asia, kuin sinulle vaaleanpunaiset elefantit. Et niitä näe ja ne tuntuvat naurettavilta ja tiedät etteivät ne todellakaan ole totta.

Mielestäni ei tarvitse olla kapinamielinen ihminen ollakseen uskomatta jumalaan. Varmasti ateisteistä ainakin osa uskoo johonkin. Se jokin nyt vain ei satu olemaan jumala. Minä uskon itseeni. Uskon että itse voin vaikuttaa suunnattomasti elämääni, enkä usko että jokin ulkopuolinen "tyyppi" sitä ohjailee. En osaa sanoilla selventää mitä uskon, mutta uskon. Vaikkakaan en jumalaan tms. mihin muut uskovat. minulla siis on oma uskoni, jota muilla ei ole.
 
vierailija
Uskotko sinä niila vaalenapunaisiin elefantteihin?

Mikäli et, niin sinun logiikkasi mukaan olet kapinamielinen.

Uskohan on ihan vain uskomista asiaan. Omat aivoni eivät voi millään käsittää sitä jumalahömpötystä, sillä siinä on minun mielestäni niin paljon epäkohtia ja aukkoja. Millä minä voisin uskoa asiaa, jota en ole kokenut ja jota pidän täysin naurettavana?

Usko on asia, johon ei voi ketään pakottaa, ei edes itse itseään. Useinhan uskoon "tullaan" jonkin kokemuksen kautta. Mutta entäpä jos se kokemus puuttuu? Minua ei ole jumalan käsi sen enempää, kuin kenenkään muunkaan käsi koskettanut tms. En ole jumalaa nähnyt, en tuntenut fyysisesti, enkä henkisesti. Jumala on minulle sama asia, kuin sinulle vaaleanpunaiset elefantit. Et niitä näe ja ne tuntuvat naurettavilta ja tiedät etteivät ne todellakaan ole totta.

Mielestäni ei tarvitse olla kapinamielinen ihminen ollakseen uskomatta jumalaan. Varmasti ateisteistä ainakin osa uskoo johonkin. Se jokin nyt vain ei satu olemaan jumala. Minä uskon itseeni. Uskon että itse voin vaikuttaa suunnattomasti elämääni, enkä usko että jokin ulkopuolinen "tyyppi" sitä ohjailee. En osaa sanoilla selventää mitä uskon, mutta uskon. Vaikkakaan en jumalaan tms. mihin muut uskovat. minulla siis on oma uskoni, jota muilla ei ole.
Elefantti ymmärtää isompia asioita kuin ihminen
 

Yhteistyössä