Te, joilla ei ole ollut keskenmenoa, pakko kysyä tämmöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiia

Vieras
Ja tämä ei ole sitten mitään veettuilua, ihan vaan mielenkiinnosta. Pidättekö itseänne jotenkin parempana ihmisenä, kuin sitä joka on saanut keskenmenon kerran tai useammin? Tästä oli puhetta, kun eräs tuttava ihan päin naamaa vaan totesi olevansa parempi kuin minä jolla ollut kaksi km:a. Ja asia lähti siitä, kun mainitsin hänelle, että eikö ole kovin aikasta kun tavaroita ym hankki. Oli siis heti plussatestin jälkeen mennyt autokauppaan valitseen isomman auton, ostaan vaunut, sängyn, vaatetta ym.
Ja kun sanoin, että itse en ole uskaltanut vielä niin aikasin tollasia hankintoja tehdä niin tosiaan sanoi, että minä en keskenmenoa saa, en oo niin heikko kun sinä. Ja siinä tuli sitten kaikkea muutakin vähemmän mukavaa tekstiä, totesin vaan että on aina saanut haluamansa eikä hänelle satu koskaan mitään ikävää. Ja loppuun vielä sanoi, että eiköhän mullekin nyt ainakin yksi km tule jos vielä lapsia tehdään. Siis oikeestiko joku voi pitää itseään toista parempana? Ja mun vika se on sitten ollut, kun km olen saanut. Mitenhän ihmeessä meille on suotu silti kaksi aivan ihanaa lasta, varmaan virhe tullut jossain hänen mielestään. En siis tajua, että joku oikeasti ajattelee noin!

En pidä - miksi pitäisin, mun mielestä mulla on ollut vaan uskomattoman hyvä tuuri.

Mä uskon että km johtuu siitä, että elimistö huomaa että ko sikiö/vauva ei pystyisi elämään kohdun ulkopuolella. Vaikka km on vaikea ja raskas kokemus, uskon silti että täysiaikainen raskaus ja vauvan menetys 1 päivä - 1 kk sen jälkeen on jotenkin pahempi. Toisaalta ei oo omaa kokemusta, et paha sanoa.

No tuollaisen ihmisen kanssa en olisi missään tekemisissä! Mulla ei ole ollut keskenmenoa, mutta en silti koe olevani mitenkään vahvempi/parempi kuin esim. siskoni, joka on km:n joutunut kestämään. Ehkä tuo tuttavasi on sinulle jostain muusta niin kateellinen, että haluaa vaan jollakin tavalla loukata.

Yksi lapsi ja ei yhtään keskenmenoa minulla, mutta EN todellakaan pidä itseäni sen parempana ja jos joskus vielä tulen raskaaksi niin takuulla "pelkään" sitä keskenmenoa samanlailla kuin esikoistakin odottaessa. Olipa sinulla ap todella ilkeä ja ajttelematon kaveri. Melkein voisi jo toivoa hänelle keskenmenoa kun noin ilkeili.

Ajattelen, että minulla on ollut hyvä tuuri tuossa asiassa. Tosin en ole heti rynnännyt tekemään raskaustestiä, koska tiedän että suuri osa raskauksista päättyy itsestään heti alussa. Voihan olla, että minullakin on mennyt kesken, en vaan ole tiennyt sitä.

Uskomatonta.. kyllä se keskenmeno voi tulla kelle tahansa. Mitäs jos tuttavasi joutuisi vaikka onnettomuuteen ja saisi keskenmenon ja eipä sitä kukaan voi tarkkaan tietää oman elimistönsä toimintaa..

Mutta tuollaiset tyypit putoaa joskus - ja sen ne tekee korkealta.

Aika outo toi sun tuttus, vissiin vähän psyykkisesti sairas, kun noin sanoi sulle.

Ikävä sattumus, jos keskenmeno tulee. En pidä itseäni parempana, kuin niitä, joilla on keskenmenoja ollut, kuten en pidä itseni parempana, kuin muitakaan ihmisiä, joille on ikäviä juttuja sattunut.

Lisäys:

Aika moni varmasti pitää itseänsä parempana ihmisenä, kuin mitä tää sun kaveris on.

Mulla tuli keskenmeno viikolla 17, ja kaverini totesi että "se on sitä luonnonvalintaa, eläinkunnassakin epäkelpojen yksilöiden lisääntyminen ei onnistu".

Entinen kaveri, siis...

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no en ajattele noin et oisin parempi.
mut en kyl menis muita varottelee ja ihmettelee vauvahössötyksissäkään vaikka oiskin aikasta mielestäni.

En mä mitenkään varotellut, kunhan esitin vaan kysymyksen, ajattelin siis ääneen. En mielestäni todennut mitenkään, että ootpas nyt hölmö kun teet näin ja näin.

Hän varmaan loukkaantui varoituksistasi ja ettet uskaltanut iloita vielä varhaisessa vaiheessa hänen puolestaan. Ymmärrettävästi hän koki keskenmenon ajattelun omalla kohdallaan ahdistavana ja suhtautui siksi näin yliampuen. Antaa ilon tulla ja surut ajallaan, vaunut voi palauttaa varmaan jos tarvii, mutta ehkäpä ei tarvitsekaan. :-) En usko että kukaan tosisaan uskoo olevansa parempi, vahvempi tai muutakaan, jos ei ole kokenut keskenmenoa. Kaikilla odotus sujuu hetki kerrallaan varovaisen toiveikkaasti ja myös pelot ovat varmaan kaikilla olemassa menetyksestä jne.

Mä tiedän yhden tyypin joka ei sitä ihan noin suorasti sano ääneen, mutta on aika samoilla linjoilla. Siis että HÄNELLE ei voi tulla keskenmenoa mutta esim mulle tietenkin voi tulla. Hän on myös sitä mieltä, että hän on parempi ku minä koska hänen lapsensa syntyivät avioliittoon (vaikkakin erittäin huonoon sellaiseen, loppunut jo) ja sanonut monta kertaa ääneen miten ei koskaan alentuisi tekemään töitä niin huonolla palkalla ku minä :) Että meillä on tosi kivaa. Valitettavasti en voi katkaista välejä tähän ihmiseen vaikka joskus tekisi mieli.

No höpö höpö...Aikaisemmin kun ei ollut keskenmenoa, kaksi helppoa ja onnistunutta raskautta vain, ajatus keskenmenosta ei ollut mielessä. Sitä ajatteli kuin autokolarista, ei se mulle käy. Mutta ei sen takia että olisin jotenkin parempi tai muut huonompia. Sitä ei vaan osannut ajatella.
Nyt km:n jälkeen sen tietää mahdolliseksi mutta ei se vieläkään mun elämääni lamaa. Edelleen se on kuin autokolari, se tulee jos se tulee.

No onpa tosi kiva kaveri sulla.Keskenmeno voi sattua kelle vaan.Itselle ei niin ole käynyt.
Mä pidän itteäni jotenkin huonona koska emme saa toista lasta aikaan :ashamed:
Että mä olen jotenkin viallinen vaikkei vikaa olekkaan.

Halaus sinne :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Mulla tuli keskenmeno viikolla 17, ja kaverini totesi että "se on sitä luonnonvalintaa, eläinkunnassakin epäkelpojen yksilöiden lisääntyminen ei onnistu".

Entinen kaveri, siis...

Toi on ihan totta, mutta ei kai sitä pakko ole ääneen sanoa.

No en todellakaan ajattele olevani parempi kuin ne, jotka ovat saaneet keskenmenon!!! Paremminkin ajattelen, että olen ollut onnekkaassa asemassa, kun minun ei ole niin järkyttävää tapahtumaa tarvinnut kokea.

Alkuperäinen kirjoittaja fakta:

Entinen kaveri, siis...

Toi on ihan totta, mutta ei kai sitä pakko ole ääneen sanoa.

Mua tää ainakin auttoi keskenmenossa. Ajatus siitä että se lapsi ei vaan voinut elää, joku muu päätti toisin jossain. Että mun tekemisillä tai tekemättömyydellä ei ollut merkitystä.

Entinen kaveri, siis...

Ehkä hän ajatteli, että asian "järkiperäistäminen" auttaisi sua. Ei tainnut tietää, että raskaushormonit vie kylmän järjen mukanaan.

Yhteistyössä