Te joilla ei ole asuntolainaa ettekä maksa vuokraa!

  • Viestiketjun aloittaja Mitähän tekis
  • Ensimmäinen viesti
Mitähän tekis
Onko teitä?
Itsellä lainaa 105 000 e ja lainanlyhennyt 750 e kk.Asuntolaina ollut 8 vuotta.Välillä ollut tiukempaa kun työtilanteet muuttuu aina.
Nyt mies sai töitä,ja tienaa n.800 e enemmän kuussa.Tämä on jo jippii-asia,mutta entäs tämä:
Meillä olisi nyt mahdollisuus myydä talomme ja maksaa asuntolaina kokonaan pois! Miehen vanhemmat antavat ennakkoperintönä oman talonsa ja muuttavat itse vanhuuden vaivojen vuoksi eivitaloon.

Toki verot pitää maksella,niitä tulee alle 10 000 e.

Kuullostaa itsestä mahdottoman hyvältä,ei tarvitsisi maksaa lainaa enää eikä vuokraa,voisi panostaa lasten harastuksiin oikein tosissaan!
Toki tämä oman talon myynti hiukan rassaa,kun on ´kotinaan´ pitänyt..

Miltähän se oikeasti tuntuu kun ei kuukausittain tarvitsekaan lyhentää lainaa?Mies vaan tokaisi että eihän sitä niin osaa elää,kuitenkin hairahdutaan ottamaan sitten autolaina : D
 
Meillä loppui asuntolaina viitisen vuotta sitten. Aluksi tuntui siltä, että ei ikinä enää euroakaan lainaa, mutta olemme me sittemmin ottaneet kaksi kertaa kulutusluoton autojen päivittämiseen ja vaunun ostoon. Juuri reilu viikko sitten loppui sekin laina, nyt tuntuu kyllä kivalta :) Eikä ole näköpiirissä tarvetta enää ottaa lainaa.
 
Herra Majuri
Alkuperäinen kirjoittaja Mitähän tekis:
Onko teitä?
Itsellä lainaa 105 000 e ja lainanlyhennyt 750 e kk.Asuntolaina ollut 8 vuotta.Välillä ollut tiukempaa kun työtilanteet muuttuu aina.
Nyt mies sai töitä,ja tienaa n.800 e enemmän kuussa.Tämä on jo jippii-asia,mutta entäs tämä:
Meillä olisi nyt mahdollisuus myydä talomme ja maksaa asuntolaina kokonaan pois! Miehen vanhemmat antavat ennakkoperintönä oman talonsa ja muuttavat itse vanhuuden vaivojen vuoksi eivitaloon.

Toki verot pitää maksella,niitä tulee alle 10 000 e.

Kuullostaa itsestä mahdottoman hyvältä,ei tarvitsisi maksaa lainaa enää eikä vuokraa,voisi panostaa lasten harastuksiin oikein tosissaan!
Toki tämä oman talon myynti hiukan rassaa,kun on ´kotinaan´ pitänyt..

Miltähän se oikeasti tuntuu kun ei kuukausittain tarvitsekaan lyhentää lainaa?Mies vaan tokaisi että eihän sitä niin osaa elää,kuitenkin hairahdutaan ottamaan sitten autolaina : D


Myykää se taloista, jossa on epämieluisampaa asua
 
Meillä on velaton ja vuokraton tilanne. Yhtiövastiketta tosin maksetaan pari sataa kuussa.

Lainan lyhentämisen sijaan voi innostua vaikka säästämisestä. Lainaahan ei ole pakko ottaa mihinkään jos voi odottaa ja säästää saman summan kasaan. Ja onhan se mukavan turvallinen olo kun tileillä on aina kunnon summat odottamassa niitä yllättäviä tilanteita, tai vaikkapa vuorotteluvapaata varten.
 
Ap
Tuon perintötalon arvo on melkein 200 000 e.
En pystyisi sitä appivanhemmille tekemään,nimenomaan haluavat että talo pysyy suvussa. Muuten varmasti möisivätkin itse,nyt eivät tästä ´kaupasta´juurikaan kostu.
Nykyinen talo on vanha,joten periaatteessa tästä mielellään lähtee.
Appivanhempin talo on eri kunnassa,ja siellä on superhyvät pienet koulut.

Olisi niin penteleen kivaa olla vapaa tästä lainasta!!!Minä lähtisin vaikka heti,mies hiukan empii.
 
voi kun oliskin toi tilanne, että ei tarvis maksella asuntolainaa (tai vuokraa)... vois tosiaan pistää säästöön, vois remontoida, vois matkustella, vois vois vois vaikka hankkia sen paremman auton!!!
JOs se tuleva talo ei miellytä, niin remontoikaa se oman näköiseksenne.
Musta toi on upea mahdollisuus!
 
Ap
Ninnanna:ja lapsilla on oikeasti kallis harrastus (ratsastus),oma hvonenkin löytyy.Tähän olisi ihanaa panostaa enemmän.
Ulkomailla ei olla käyty koskaaan. Voisi olla sekin sitten mahdollista.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja rovva:
voi kun oliskin toi tilanne, että ei tarvis maksella asuntolainaa (tai vuokraa)... vois tosiaan pistää säästöön, vois remontoida, vois matkustella, vois vois vois vaikka hankkia sen paremman auton!!!
JOs se tuleva talo ei miellytä, niin remontoikaa se oman näköiseksenne.
Musta toi on upea mahdollisuus!
samaa mieltä.. *kateellisena* :)
 
Ap
Kiitos rovva! Olen samaa mieltä,kyllä asuntolainan kanssa eläminen o hankalaa tässä työllisyystilanteessa,mieskin sai vasta määräaikaisen työsuhteen,minä lopetin juuri opiskelun eikä vielä ole töissä tarjolla.
Näytän tämä ketjun miehelleni,eiköhän asia sillä varmistu : )

Tapetit menee kyllä vaihtoon,on niin vaalea talo että haluaisin jotain piristystä ; )
 
Kaisa
ootko kattinu ohjelmaa pientä pintaremonttia, miten pienellä vaivalla ja rahalla talo saa täysin uuden ilmeen. Meil talo kohta maksettu, mut on otettu 25000 remonttilaina jota sit taas maksellaan.. mut toisaalta ihana ku sit jää se ns. talolaina pois ja taas on kuussa 400? enemmän käyttöpääimaa
 
Ap
Joo perintövero menee siihen vajaaseen kymppitonniin,appiukko ne tarkasteli.Ilmeisesti se maksetaan sitten seuraavana vuonna? Pitkän pennin voisi säästää siihen,ja sitten myydä vaikka toinen auto pois jos ei kerkeä säästää.
Paljon asioita pitää selvittää vielä.Ensi ksään asti on aikaa : )
 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
perinnöstä tulee perintövero.. et kannattaa selvitellä miten viisainta
siis jos ei muita rintaperillisiä ni teette ns. kauppakirjat.. se on sit teidän välinen asia paljonko siitä loppupeleissä maksatte ja minkäverran isovanhemmat sit taas siitä maksaa veroja.
Jos isovanhemmat ostaa uuden asunnon ni kannattaa valita se summa siten, et heki saavat maksettua uuden asuntonsa (jos ei ihan hirmusia maksa), et ette välttämättä pääse ihan + - tilanteeseen
 
Ap
Voi että,nyt kyllä innostuin ihan todenteolla!!
On tietysti olemassa riski että asuntolainaa jää vielä kun oma talo pitää myydä suht nopsaan,mutta jokatapauksessa max.15 000 e vaan jää.
 
peeaa
niin muuttaako vanhukset omaan vai vuokra asuntoon? et jos omaan ni sit taas he joutuvat ottaan lainaa, mut toisaalta heidän ikästeen kannattaa miettiä vuokralle muuttamista, ni ei jää sit ristiksi jälkipolvelle osaketta
 
jokus
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Voi että,nyt kyllä innostuin ihan todenteolla!!
On tietysti olemassa riski että asuntolainaa jää vielä kun oma talo pitää myydä suht nopsaan,mutta jokatapauksessa max.15 000 e vaan jää.
mut ei se ole iso summa.. pari kolme vuotta, ni on maksettu pois
 
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joku:appivanhemmat ostivat jo asunnon (ts.asumisoikeusasunnon).
Rintaperillisiä on kyllä muitakin,tuleekohan ongelma? Lain kanssa siis,henkilöiden kanssa ei tule ongelmaa.
kannattaa selvittää miten pitää toimia et on viralliset paperit mm. siitä et asunto on teidän (muilla ei esim. asumis oikeutta), onko ala ikäisiä perillisiä?
Miten sit ku joskus kun isovanhemmat kuolee, ni katsotaanko sit teidän saaneet tuo asunto perintönä, voiko siitä sit tulla hankaluuksia esim. lisäveroja tai menetätte ns. "oikeuden" isovanhempien jättämään perintöön.

Ehdottomasti sit teet sen selväksi, että kun muutatte asuntoon kaikki irtaimisto mikä siellä on on teidän omaisuutta.. annat sukulaisille jne madollisuuden ennen teidän muuttoa hakea ns. omansa pois ja sanot et sen jälkeen mitä talossa on ON TEIDÄN!!
Me asumme miehen kotitilalla ja tein juuri nuin, et sanoin tietyn päivän mihin mennessä suvun käyä penkoon nurkkia, ja sen jälkeen me teemme tavaroilla mitä ite haluamme (Tietty jos oon löytäny jotain joka selvästi kuuluu jollekki sisaruksista ni olen luovuttanu pois), mut kaverilleni kävi niin et siel viel vuosienki päästä on kulkenu sisaruksia koluamasa varastoja.. tai suurinpiirtein vieny tauluja seiniltä, ku isomummu lupas tuon mulle!
Mut meil ainaki on miehen sisarukset ja vanhemmat suhtautuneet hyvin, ei ole ollu ongelmia
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mitähän tekis:
Onko teitä?
Itsellä lainaa 105 000 e ja lainanlyhennyt 750 e kk.Asuntolaina ollut 8 vuotta.Välillä ollut tiukempaa kun työtilanteet muuttuu aina.
Nyt mies sai töitä,ja tienaa n.800 e enemmän kuussa.Tämä on jo jippii-asia,mutta entäs tämä:
Meillä olisi nyt mahdollisuus myydä talomme ja maksaa asuntolaina kokonaan pois! Miehen vanhemmat antavat ennakkoperintönä oman talonsa ja muuttavat itse vanhuuden vaivojen vuoksi eivitaloon.

Toki verot pitää maksella,niitä tulee alle 10 000 e.

Kuullostaa itsestä mahdottoman hyvältä,ei tarvitsisi maksaa lainaa enää eikä vuokraa,voisi panostaa lasten harastuksiin oikein tosissaan!
Toki tämä oman talon myynti hiukan rassaa,kun on ´kotinaan´ pitänyt..

Miltähän se oikeasti tuntuu kun ei kuukausittain tarvitsekaan lyhentää lainaa?Mies vaan tokaisi että eihän sitä niin osaa elää,kuitenkin hairahdutaan ottamaan sitten autolaina : D
Millaisessa kunnossa perintötalo on... remontteihin voi helposti mennä paljon rahaa...
 
kaisa
mun ymmärryksen mukaan, jos talosta on kauppakirja ni sillon te ette saa sitä ns. perintönä vaan olette virallisesti ostaneet sen..
Mut tarkistakaa.. niin mistä? en tiiä kyl *kääk*
 

Yhteistyössä