Te joilla 2 tai useampi lapsi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.

Vieras
Minulla on 3-vuotias lapsi ja odoton nyt toista. Mietiskelin tässä, että minkälaisia harrastuksia/aktiviteettejä tuollaisen ikäeron omaavan parivaljakon kanssa voi tehdä? Yhden vauvan kanssahan sitä voi liikkua hyvinkin.. Esikoisen kanssa en tosin paljoa mitään tehny ja olinkin aika masentunut vauva-ajan ja tuosta syystä mm. mietin jo tulevaa. Entä miten isomman virikkeellisyys? Käykö muilla kerhoissa tms.?

Ja toinen kysymys: monelta päivältä viikossa äitiyspäivärahaa maksetaan? Kelan sivulta sain käsityksen, että viideltä päivältä, mutta jostain on pinttynyt käsitys, että kuudelta.

Kun meille syntyi toinen, menin niin paljon lasten kanssa kuin suinkin. Esikoinen oli silloin 2,5v. Oltiin puistoissa (vauva nukkui vaunuissa) ja perhekerhossa. Tehtiin vaikka mitä. Valitettavasti vauvalla ei ollut niin rauhallista aikaa kuin esikoisella, kun hän oli vauva, mutta hän tottui menoon ja meininkiin ja nykyään kaksi vuotiaana kysyy koko ajan, että mentäisiinkö johonkin.

Uimahallissa kävin esikoisen kanssa ihan kahdestaan kerran viikossa, se oli meidän laatuaikaa. Lisäksi otin esikoisen mukaan kauppareissuille, mentiin muka kahdestaan aina. :)

Meillä kolme pientä lasta. Perhekerhoissa käydään 1-2xvko. Esikoinen 4v käy seurakunnan päiväkerhossa kerran viikkoa. Kaupoissa ja asioillan käydään normaaliin tapaan. Hidastahan se vähän on liikkua ja joskus työlästäkin, kun eivät kovin rauhallisia ole. Menot eivät ole muuttuneet lasten lisääntyessä, vaikka ennen tämän kolmannen syntymään en uskonut selviäväni kauppareissuista kaikkien kanssa. Lapset eivät niin hurjasti virikkeitä tarvi kuitenkaan. Joskus on hyvä olla vähän tylsääkin.

[QUOTE="niin";22651247]Meillä kolme pientä lasta. Perhekerhoissa käydään 1-2xvko. Esikoinen 4v käy seurakunnan päiväkerhossa kerran viikkoa. Kaupoissa ja asioillan käydään normaaliin tapaan. Hidastahan se vähän on liikkua ja joskus työlästäkin, kun eivät kovin rauhallisia ole. Menot eivät ole muuttuneet lasten lisääntyessä, vaikka ennen tämän kolmannen syntymään en uskonut selviäväni kauppareissuista kaikkien kanssa. Lapset eivät niin hurjasti virikkeitä tarvi kuitenkaan. Joskus on hyvä olla vähän tylsääkin.[/QUOTE]

Minkälainen tuo kunnan perhekerho on? Onko se siis sellainen, että vanhempi on koko ajan läsnä vahtimassa lastaan ja ohjaajat vain ohjaavat tuokioita? Entä jos ryhmään menee, onko siellä sitten käytävä joka viikko koko kauden ajan?

ap

Meillä on puolet pienempi ikäero lapsilla, mutta silti olen käynyt heidän kanssaan melkeinpä 4 kertaa viikossa avoimessa päiväkodissa (heti kun vauva vaan oli ulkoilukunnossa) ja perhekahviloissa että muksut (alkuun erityisesti esikoinen) saavat tekemistä ja itse saa vähän aikuiskontakteja :)

meillä 3 lasta ja kaikilla 3v ikäero toisiinsa. Ovat nyt 6v, 3v ja 5kk. Kun keskimmäinen oli vauva ja esikoinen 3v niin me käytiin kaks kertaa viikossa avoimessa päiväkodissa, sen lisäksi perhekerhossa ja poika kävi myös muskarissa. Nyt esikoinen on eskarissa ja saa sieltä tarvittavat virikkeet, 3vuotias käy kaks kertaa viikossa seurakunna päiväkerhossa ja mä oon kotona vauvan kanssa. On ollu tarkoitus käydä avoimessa päiväkodissa ja perhekerhossa mutten kertakaikkiaan ehdi noiden eskari/kerhokuljetusten sekä arjen juttujen lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Iskä hajalla;22651477:
Mikä on perhekahvila? On vähä aikuiskontaktit kortilla täälä korves kolomen lapsen kans.

MML ylläpitää perhekahvilatoimintaa, niitä järkätään ihan vapaaehtoisten voimin monessa paikassa, meidänkin pikkukunnassa toimii kolme, yksi vasta aloittanut tänä syksynä.
Perhekahvilat - MLL

Meidän ekalla ja tokalla on ikäeroa 3v10kk. Esikoinen kävi seurakunnan päiväkerhossa, itse kävin pari kertaa viikossa jumpassa, jossa oli lastenhoito järjestetty ja lisäksi kuskasin esikoista kerran viikossa tanssitunnille. Lisäksi tietty normaalit ulkoilut, kauppareissut jne... Aika ei käynyt pitkäksi ja usein tuntui, että arki oli helpompaa kahden kuin yhden kanssa. Johtui varmaan juurikin siitä, että tekemistä riitti paljon enemmän kuin yhden kanssa.

Pitääkö kuulua kirkkoon, jotta lapsen voi viedä srk:n kerhoon? Kuinka uskontopainotteista siellä on? Tai enemmänkin ahdistaa se jos pyrkivät ohessa aktivoimaan vanhempia kirkon toimintaan.

Lastemme ikäero on kolme vuotta.
Touhusin enemmän näiden kahden kanssa, kun esikoinen kaipasi virikkeitä. Tämä teki hyvää minullekin.
Sattumalta tuttavapiirissämme oli/ on paljon lapsia samanlaisella ikäerolla, joten viriketoimintaa tuli näistä vierailuistakin.

Yhteistyössä