Te, joiden vauvat pulauttelevat paljon, AUTTAKAA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milli

Vieras
Vajaan 3 kk ikäinen vauvani on pulautellut aina paljon, paino on kuitenkin noussut hyvin. Nyt tuntuu, että pulauttelua on vaan enemmän. Muuten jaksaa kuitenkin seurustella jne.

Minua huolettaa, että miten vauva saa d-vitamiininsa, koska pulauttelua on milloin sattuu, ennen syöntiäkin ja nukkumasta nousun jälkeen. Usein syönnin jälkeen lasta ei ehdi edes nostaa ylös röyhtäisyä varten, kun pulauttaa tai kun saan ylös, niin maitoa tulee valumalla ulos niin että sekä minun että vauvan vaatteet ovat maidossa. Harvoin maito kuitenkaan paineella ulos tulee.

Olen antanut d-vitamiineja sekä ennen syöntiä että hyvän tovin syönnin jälkeen, sekä paljaaltaan suuhun että pienen maitotilkan kanssa lusikalla ja niin, että annan 1-2 tippaa kerralla päivän mittaan. Silti pulauttelua on niin että joinakin päivinä voin sanoa, että varmuudella vain 1-2 tippaa on pysynyt sisällä.

Mitä keinoja teillä on käytössä tällaisessa tilanteessa ja miten pulauttelua saisi yhtään hillittyä? Vauva syö päivällä 1-2 tunnin välein, kun hereillä. Joka kerta pulauttelu ei ole yhtä runsasta. Uskallanko antaa tipan tai pari d-vitamiinia pulauttelujen jälkeen "siltä varalta", että tipat eivät ole ehtineet vaikuttaa?

KIITOS!

Meillä terkka sanoi tuon pulauttelun johtuvan löysästä mahaportista ja neuvoi antamaan disflatyliä, kun se pilkkoo kuplia mahassa ja näin pulauttelut vähenee. Nehän siis johtuu siitä, että vatsaan mennyt ilma tulee takaisin ja työntää edellä olevan maidon pois. Tuo Disflatylin maksimi annostus vähensi meillä puklut pois lähes kokonaan. Ja d-vitamiini kannattaa antaa syötön alussa, vaikka puklun määrä näyttää isolta, niin ei sieltä kuitenkaan niitä ensimmäisenä nautittuja maitoja pois tule. Eli syötät ensin vähän ja annat sitten vitamiinit ja jatkatte sen jälkeen uudestaan.

Ilmeisesti annat korviketta, koska annat vain pari tippaa. Siinähän on jo d-vitaminia, eli ei sitä kannata varuiksi antaa. Jos osa tipoista tuleekin heti ulos, niin ei se niin vaarallista ole. Ite en muistanut antaa tippoja läheskään joka päivä...silti lapset ihan terveitä ja hyvin kasvaneita.

meillä kaksi nuorinta pulautteli paljon (nuorinta ei edes juuri uskallettu pitää mahallaan), mutta paino nousi hyvin ja minulla riitti ä-maitoa. siksi en edes ottanut nuorimmalle Prepulsid reseptiä vaan sanoin että menee ohi kun siirtyy kiinteille ja niin kävi. Löysä mahaportti joka korjaantui, se kai oli diagnoosi.

Alkuperäinen kirjoittaja em:
Ilmeisesti annat korviketta, koska annat vain pari tippaa. Siinähän on jo d-vitaminia, eli ei sitä kannata varuiksi antaa. Jos osa tipoista tuleekin heti ulos, niin ei se niin vaarallista ole. Ite en muistanut antaa tippoja läheskään joka päivä...silti lapset ihan terveitä ja hyvin kasvaneita.

Siis annan sen 5 tippaa päivässä jaettuna niin, että annan 1-2 tippaa kerrallaan. Sen takia, että edes osa tiposta sattuisi pysymään sisällä. Mutta kun ei siitäkään aina oikein apua ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja em:

Siis annan sen 5 tippaa päivässä jaettuna niin, että annan 1-2 tippaa kerrallaan. Sen takia, että edes osa tiposta sattuisi pysymään sisällä. Mutta kun ei siitäkään aina oikein apua ole.

Ok. Mutta en silti olisi niin kovin huolissani. Kyllä niistä osa varmaan menee ja itse tosissan en läheskään aina muistanut tippoja antaa. Pulauttelu voi johtua monesta syystä, mutta ei se aina ole merkki yhtään mistään. mun tyttö kanssa pulautteli aika paljon. Ainakin meillä auttoi vähän se että piti imetyksen jälkeen pystyasennossa eikä röyhtäyttänyt ihan heti. Eli ensin vaan kanniskeli niin että maito ehti vähän laskeutua, sitten röyhtäytti. Silloin ei aina edes pulauttanut ja usein vähemmän jos antoi vähän odottaa.

Tuskin d-vitamiinista on haittaakaan, jos annat 1-2 ylimääräistä tippaa, silloin kun epäilet että vauva on pulauttanut tipat pois. Yliannostuksen rajat on muistaakseni todella suuria, enemmänkin on ollut tutkimuksia että nykyiset annostukset olisi liian pieniä. Myös puutostauteja ei pääse syntymään, vaikka tipat ei joka päivä menisikään "mahaan asti".

Itse koittaisin varmaan antaa tipat aina ruokailun ja pulautuksen jälkeen, eli jos vauva syö ja pulauttaa pian sen jälkeen niin tipat vasta sitten. Muistelisin että oma lapseni pulautteli lähes joka ruokailun jälkeen, ilmeisesti söi aina pikkasen "liikaa".

Voisiko olla kyse refluksista? Siihen on lääkkeet, apteekista saa ilman reseptiä Gavisconia ainakin, sitä oma poikani 3kk eteenpäin on käyttänyt, välillä tarvinnut "vahvempaakin" kuuria

Tuota refluksia oon itekin miettinyt. Kuitenkin kun neuvolan mittauksissa hyvin on kasvanut, niin ei kuulemma tarvi sen enemmän asiaan puuttua. Huolettaa vaan tosiaan tuo, että miten saan d-vit. pysymään sisällä. Vaikka tuskin tällä vielä mitään vaikutusta kasvuun ja kehitykseen on vaikka ei vitamiiniansa ohjeiden mukaista määrää saisikaan?

Yhteistyössä