Te joiden vauvat lähteneet myöhään liikkeelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nipsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nipsu"

Vieras
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia myöhään liikkeelle lähtevistä vauvoista. Meillä siis 8,5kk tyttö, joka ei ei vielä ryömi eikä konttaa. Eikä edes nouse konttaus asentoon, väliin pyllyä nostellaan. Kääntyikin aika myöhään (6,5kk). Neuvolassa ei ole oltu huolissaan. Istuminen onnistuu hetken aikaa ilman tukea. Taakse päin mennään välillä ja kierien joskus liikutaan. Akselin ympärin päästään hyvin, väliin pyöriin kuin vipperi.
Itse meinasin huolestua tytöstä, mutta kaikkihan kehittyy omaa vauhtiaan. Meillä esikoinen jo käveli tukien tämän ikäisenä, mutta kai tämä nuorinkin ajallaan...

Esikoinen konttasi vasta 9kk iässä, 1 vuotiaana oppi jo kävelemään. :) en ollut huolissani koska poika oli luova ja käytti vaihtoehtoisia tapoja liikkumiseen, esim. kieriminen.

Meillä lähti konttaamaan 9 kk iässä, käveli 1 v 3 kk. Mielestäni ei ole mitään syytä huoleen niin kauan, kuin lapsen kehitys menee eteen- eikä taaksepäin tai pysähdy kokonaan. Varsinkaan siis kun on täysin normaalia oppia esimerkiksi kävelemään vasta muutaman kuukauden päälle vuoden ikäisenä, mielestäni monet vanhemmat ihan turhaan vertaavat omiaan "keskiarvoon". Kyllä neuvolasta puututaan jos lapsen kehitys jää selvästi jälkeen.

Tai itse asiassa saattoi olla niin, että lähti ryömimään 9 kk iässä ja konttaamaan parin viikon kuluttua siitä. Tukea vasten nousi pystyyn ekan kerran 10 kk iässä.

Meidän poika oli kanssa hida liikkeelle lähtijä. Kääntyi viikkoa vajaa 7kk, lähti konttaamaan 9kk (ei ryöminyt missään vaiheessa). Suunnilleen 1-vuotiaasta käveli tuen kanssa oikein hienosti, mutta ei vaan uskaltanut päästää tuesta irti. Yhtenä päivänä 1v3kk uskalsi, ja lähtikin melkein samaan syssyyn sitten juoksemaankin, eikä mennyt kauaa kun jo hyppi tasajalkaa ja vaikka mitä. Kyllä ne oppii.

tyttö kääntyi mahalleen jo 3kk,ryömimään alkoi hiukan vajaa 8kk,mutta konttaamaan ja itse nousemaan istumaasentoon oppi "vasta" melkein vuoden vanhana.1v2kk alkoi kävellä.

Yhteistyössä