Mun vanhemmat erosi, kun olin about 1-vuotias. En itse muista erotilanteesta mitään ja ehkä hyvä niin. Sittenmmin perheessä onkin ollutkaiken näköistä muuta draamaa
Mutta vanhempien eroa tässä käsitellään, joten sanon oman mielipiteeni asiasta: Useinhan erot on vaikeita ja riitaisia, mun mielestä aikuisen ihmisen tulisi olla tarpeeksi kypsä ajatellakseen omaa napaansa pidemmälle ja jättää ne riidat pois lasten korvilta.
Lapset kyllä vaistoaa sen, että kaikki ei ole hyvin ja joissain tilanteissa ero on lasten kannaltakin paras ratkaisu. Mutta vaikka isä olisi ollut kuinka paska hyvänsä, mutta kuitenkin hyvä isä lapsilleen, on väärin äidiltä lähteä viemään isältä isän oikeuksia lapsiinsa. Tässäkin suhteessa voi katsoa omaa napaa pidemmälle. Eri asia, jos isä on oikeasti vahingoksi lapsilleen.
Myöskin se, että lapset jotuvat äidin ja isän eron jälkeen riitojen välikäsiksi, on väärin. Ja ehkä nämä tilanteet on niitä, jotka eniten lapsissa traumoja aiheuttaa. Ei kenenkään kuulu kuunnella solvauksia omasta äidistä tai isästä, ei lapsena eikä aikuisena.
Jos ero voidaan hoitaa riidatta, tai edes riitelemättä lasten nähden ja kuullen, se tuskin luo kovin pahoja traumoja kellekkään. Tietenkin jokainen on yksilönsä.