Te joiden perheessä toisella vanhemmista on ruskeat silmät

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Nukuttu biologiantunnilla?
[QUOTE="vieras";27554429]
Meidän perheessä minulla on ruskeat silmät ja miehellä siniset, kolmella lapsellamme on siniset silmät. Itse olisin kuvitellut, että edes yksi olisi perinyt ruskeat silmät. Jännä nähdä minkä väriset silmät neljännelle ja viimeiselle lapselle tulee :) Omassa perheessäni isälläni on ruskeat silmät, äidillä siniset ja veljelläni on siniset silmät.[/QUOTE]

No, yksinkertaistetustihan AP:n silmienvärigeenit ovat periytyneet näin:

AP on saanut ruskean geenin isältään ja sinisen äidiltään, on siis RS.
AP:n miehellä on vain sinisilmäisen geenejä, koska sinisyys on väistyvä geeni, siis SS.
Niinpä AP:n ja miehen lapsilla on nämä mahdollisuudet sini- ja ruskeasilmäisyyteen:
RS, SS, SS, SS. Siis keskimäärin neljäsosan mahdollisuus ruskeasilmäisyyteen.
 
No, yksinkertaistetustihan AP:n silmienvärigeenit ovat periytyneet näin:

AP on saanut ruskean geenin isältään ja sinisen äidiltään, on siis RS.
AP:n miehellä on vain sinisilmäisen geenejä, koska sinisyys on väistyvä geeni, siis SS.
Niinpä AP:n ja miehen lapsilla on nämä mahdollisuudet sini- ja ruskeasilmäisyyteen:
RS, SS, SS, SS. Siis keskimäärin neljäsosan mahdollisuus ruskeasilmäisyyteen.
No mitenkäs meidän pojalla sitten on vihreät silmät vaikka miehellä, hänen vanhemmillaan ja isovanhemmillaan on kaikilla ruskeat silmät?
 
"jep"
Ei kun se mahdollisuus on fifty-sixty. Jos äiti on RS ja isä SS, yhdistyy joko äidin R ja isän eka S (RS), äidin R ja isän toka S (RS), äidin S ja isän eka S (SS) tai äidin S ja isän toka S (SS). 2x RSja 2XSS, eli 50-50. Tyhmästi selitetty, mutta näin rautalangasta. Tosiasiassa silmien värin periytyminen ei ole ihan noin yksinkertaista, siihen ilmeisesti vaikuttaa useampi geeni, ja noita sävyjä on paljon, ei vain sinistä ja ruskeaa. Ja todennäköisyydet eivät tietenkään kerro yksilöistä - vaikka mahdollisuudet olisivat 50-50, ei olisi mitenkään tavatonta saada vaikka kahdeksan sinisilmäistä lasta.

Meillä sattumalta mennään tuon todennäköisyyden mukaan - itse olen ruskeasilmäinen (ja isäni sinisilmäinen, eli sekin geeni on) ja mies sinisilmäinen. Esikoisella on siniset silmät ja kuopuksella yhtä tummanruskeat kuin minulla.
 
"vieras"
Isälläni ruskeat ja äidilläni siniset, meillä molemmilla lapsilla siniset. Aviomiehelläni ja hänen perheellään taas kaikilla ruskeat, voisiko olla että aika suurella todennäköisyydellä myös lapsellamme olisi ruskeat kun toiselta puolelta sukua on kaikilla ja lisäksi toisella vanhemmistani?
 
"TLN"
Mun äidillä on ruskeat silmät ja isällä sinivihertävänharmaankukertavat ja minä olen ainoa ruskeasilmäinen kolmesta lapsesta. Mun miehellä on siniset silmät ja meidän kolme lasta ovat kaikki ruskeasilmäisiä, eri sävyvariaatioilla.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;27555022:
No mitenkäs meidän pojalla sitten on vihreät silmät vaikka miehellä, hänen vanhemmillaan ja isovanhemmillaan on kaikilla ruskeat silmät?
Vihreä on yksi ruskean muodoista silmien värissä.

Ja kukaan meidän kolmesta ei ole perinyt isänsä ruskeita silmiä.
 

Yhteistyössä