Te, joiden mielestä yli yksivuotiaan imettäminen on ällöttävää...

  • Viestiketjun aloittaja "Aloittelija"
  • Ensimmäinen viesti
Täytyy sanoa etten tunne yhtään eskarilaista joka kehtaisi imeä tissiä :whistle: kieltämättä ajatus ettäimettäisin joko tota mun 6-vuotiasta tai tota 4-vuotiasta on vähintäänkin outo. En keksi yhtään syytä miksi imettäisin. Kumpikin on kyllä jo sen verran iso ettei sellaista vauvojen touhua hyväksyisikään. Neljävuotias nauroi tänään katketakseen kun näki hotellihuoneesa potan ja kysyin että meetkö potalle. Sanoi ettei hän semmosta vauvajuttua, hän on iso tyttö.
 
mjojou
Mä olen n. vuoden ikäiseks omiani imettänyt ja kokisin jotenkin epämukavaksi sitä vanhemman imettämisen. Tosin muut, jotka imettävät yli vuoden ikäisiä eivät niinkään häiritse, joten tuo imetyksen epämukavuus on ihan omakohtainen kokemus. Tutin kanssa alkoi ensimmäisenä kauhistuttamaan mahdolliset purentavirheet, joten oikein pitkää tutin imemistä en ymmärrä. Toki se tuo lapselle lohtua ja nukahtaminen voi olla vaikeaa ilman tuttia kun siihen on tottunut, mutta imemisentarvehan vähenee alta vuoden iässä eikä tutille ole enää samanlaista tarvetta taaperon kohdalla.
 
"noniin"
Mun mielestä jokainen voi/saa imettää lastaan ihan niin kauan kuin se äidille ja lapselle sopii. Tutin käytöstä taas, en ymmärrä miksi se pitää olla koko ajan suussa. Omista lapsista kaksi vanhempaa on tuttia imenyt pari vuotiaaksi, mutta niin että se on ollut unilla ja joskus autossa eikä muuten. Kolmannelle se ei ole kelvannut lainkaan, mikä sinänsä on välillä hankaloittanut elämää.
Kahta nuorimmaista olen imettänyt, toista 4kk ja toista vajaa 3kk. Olisin voinut imettää pitenpäänkin, mutta kun ensimmäinen (jota imetin) oli purrut nännit rikki ekoilla hampaillaan totesin että tämä oli tässä ja toisen kanssa kävi niin, että lopetti yösyönnit 1kk iässä, ja minun oli pakko aloittaa allergialääkitys, jonka vuoksi sitten piti pitää muutaman tunnin varoaika tabletin oton ja imetyksen välillä niin maidon tulo hiipui, vaikka koitin pumpatakin.
Joka tapauksessa olisin omalla kohdallani lopettanut imettämisen viimeistään hieman ennen kuin lapsi täyttää 1 vuotta. Tuttipullotkin niin sanotusti heitän mäkeen ennen sitä 1-vuotispäivää.
 
Täytyy sanoa etten tunne yhtään eskarilaista joka kehtaisi imeä tissiä :whistle: kieltämättä ajatus ettäimettäisin joko tota mun 6-vuotiasta tai tota 4-vuotiasta on vähintäänkin outo. En keksi yhtään syytä miksi imettäisin. Kumpikin on kyllä jo sen verran iso ettei sellaista vauvojen touhua hyväksyisikään. Neljävuotias nauroi tänään katketakseen kun näki hotellihuoneesa potan ja kysyin että meetkö potalle. Sanoi ettei hän semmosta vauvajuttua, hän on iso tyttö.
Kyl myös lapsil voi kertoo, ettei imetys oo pelkästään vauvoja varten. Luonnollinen vieroitusikähän on 2½-7v.
 
"Mamma"
Itselläni on kokemusta molemmista, tuttisuista ja taapero ikäisen imetyksestä.
Kaksi vanhinta oli rintaruokinnalla 8 kk ja 1vee. Kolmas ei syönyt kuin vajaa 3kk rintaa, sai sitten tutista lohtua. Nuorinta imetin 1v11kk. Hänellä ei ole ollut koskaan tuttia joten jossain vaiheessa rintaruokinta toi lohtua.
Ikinä koskaan en ole miettinyt kauanko imetän, lapsen tahtiin on menty!
Eli ei aiheuta juurikaan mitään tunteita nuo "tekonännit" :D
 
Tekoja ja mielipiteitä
Eihän 1-2v tutin ja pullon syömisessä ole mitään ällöä, toisin kuin rinnan lutkuttamisessa. Rinnasta vieroitin 6kk iässä. Pullo ja tutti on vielä, mutta ne on lähtee todennäköisesti n. 3-vuotiaana, tai toki ennenmminkin jos lapsi tahtoo niistä luopua.
 

Yhteistyössä