Te joiden lapset ovat oppineet suht myöhään puhumaan, minkä ikäisenä eka sana?

• Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti
Suzyanne
Ja ymmärsikö siinä vaiheessa jo hyvin puhetta? Jutteliko kovasti omalla kielellään?

Meillä poika kohta 1 v. 3 kk, ei ole vielä ekaa sanaa tullut, mutta ymmärtää muutamia lauseita, ja juttelee omalla kielellään paljon. Eiköhän se puhekin sieltä jossain vaiheessa tule. =)

No meidän molempien lapsien puheenkehitys on mennyt samalla lailla:

ihan muutama hassu "sinnepäin"-sana puolitoistavuotiaaksi ja sitte hanat auki -> kaksivuotiaina molemmat ovat puhuneet selkeästi pitkiä lauseita.

Muoks. lisään velä, että ihan selkeästi kyllä ymmärsivät puhetta ennen omaa oppimistaan, mut kummallakaan ei ollut ns. "omaa kieltä".

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Mun esikoinen oli 1v8kk kun alkoi puhumaan. Isi, äiti oli ekoja sanoja, nopeasti alkoi sitten tulla noita kaksi sanaisia lauseita. Puhe viivästyi kun neiti lähti niin aikaisin liikkeelle.
miten se aikainen liikkeelle lähteminen vaikuttaa puheen kehitykseen?

ei ainakaa meillä vaikuttanut.

-
Eka sana 11kk, ymmärsi puhetta hyvin, paljon omaa kieltä. Kuitenkin nyt vasta 3v 3kk alkanut puhumaan normaalisti niin et muutkin ymmärtää. Puheterapiassa käydään vielä.

h
Joo muaki kiinnostaa! Tyttö melkein 1v4kk, mut vasta nyt tuli eka täysin oikein sanottu sana: äiti. Äitä on tullu n. 1v ikäsestä ja nam ennen vuoden ikää, mut sitä ei ehkä lasketa sanaksi:D Omaa kieltään puhuu myös paljon.

Meillä nyt 1v11kk ja nyt on alkanut tulla sinnepäin-sanoja. Omaa kieltään on puhunut jo pitkään, mutta nyt ihan selvästi jo hakee joitakin sanoja. Ymmärtäminenkin on kehittynyt nyt huimasti ihan viime aikoina.

Liikkumaan poitsu lähti 10-kuisena, joten se on voinut vaikuttaa tuohon puheenkehitykseen.

Meillä eka tyttö alko puhumaan pari vuotiaana, ennen sitä puhu omia sanoja ja osas sanoo ammuu, ihahaa, hauhau ja miau :heart: :D ymmärti täysin mitä hälle puhu, sitten kun sai sanaisen arkkunsa auki niin tuli jo ihan lauseitakin eikä sen jälkeen oo hiljasta hetkee ollu :D
Nuorempi taas alko puhumaan n.1v5kk ikäsenä

1 v 3 kk
Ikää oli vuosi kolme kuukautta, kun eka sana tuli. Nyt kohta jo puolitoistavuotta ja vasta ihan nyt alkanut edes yrittämään muita sanoja. Ei siis edes omia sanoja ole ollut tai yritystä niihin. Höpöttelee omaa siansaksaansa sitäkin enemmän.

Ymmärtää sen sijaan todella paljon, tuntuu joskus että kaiken. On kehittänyt myös omia viittomiaan, jolla näyttää eri asioita.

Esikoinen alkoi puhua ns. kunnolla 1v 10kk vanhana. En enää muista ekaa sanaa, mut varmaan oli äiti tai isi. Myöhemmin sitten selvisi, että pojalla joku häikkä puheenkehityksessä. Tarkkaa diagnoosia ei ole vieläkään, poika täyttää 7v lokakuussa. Käy dysfasialuokkaa.

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Joo muaki kiinnostaa! Tyttö melkein 1v4kk, mut vasta nyt tuli eka täysin oikein sanottu sana: äiti. Äitä on tullu n. 1v ikäsestä ja nam ennen vuoden ikää, mut sitä ei ehkä lasketa sanaksi:D Omaa kieltään puhuu myös paljon.
Joo meillä namnam syömisen yhteydessä on tullut noin 7-kuisesta, mutten sitä ole laskenut. Äitä on tullut joskus, mutta arvelen sen olevan vielä vain sattumaa.

kahden äippä
Meillä poika 1v.7kk ja ihan vain muutama sana on ja nekin vähän sinne päin. "kato" ja "äiti" tulee ja silloin tälläin sanoo jotain oikean kuuloista oikeaan paikkaan, mutta kyllä alan suoraan sanottuna olemaan vähän huolissani... Omalla kielellä täälläkin höpötellään, mutta muuten tilanne on junnannut tässä samassa jo useamman kuukauden.

No, 2-vuotisneuvolassa siitä kai sitten puhutaan jos ei siihen mennessä kehitystä tapahdu. Esikoisella oli paljon sanoja jo 1-vuotiaana ja 1,5-vuotiaana puhui helppoja kahden sanan lauseita. Vaikka tietenkin lapset ovat erilaisia! Huolestuttaa lähinnä kun näyttäisi tuo kehitys lopahtaneen nyt kokonaan...

e
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun esikoinen oli 1v8kk kun alkoi puhumaan. Isi, äiti oli ekoja sanoja, nopeasti alkoi sitten tulla noita kaksi sanaisia lauseita. Puhe viivästyi kun neiti lähti niin aikaisin liikkeelle.
miten se aikainen liikkeelle lähteminen vaikuttaa puheen kehitykseen?

ei ainakaa meillä vaikuttanut.
Lapsi keskittyy motorisiin taitoihin niin paljon, että se vie huomion kielelliseltä kehitykseltä. Ei tästä tietenkään mitään haittaa ole, koska lopputulos on sama, lapsi oppii kävelemään ja juoksemaan, sekä puhumaan.

Vanhimmalla ekat sanat alle 1v ikäisenä. Puhumaan rupes vasta 3veenä. Sen jälkeen onkin ollu tekemistä että saa tytön hiljaseksi.

Nuorimmainen menee samalla "kaavalla" eli ekat sanat alle 1v. Puhumaan rupes nyt kesäkuun alusta eli ikää 2v9kk.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yökyöpeli:
Vanhimmalla ekat sanat alle 1v ikäisenä. Puhumaan rupes vasta 3veenä. Sen jälkeen onkin ollu tekemistä että saa tytön hiljaseksi.

Nuorimmainen menee samalla "kaavalla" eli ekat sanat alle 1v. Puhumaan rupes nyt kesäkuun alusta eli ikää 2v9kk.
Meillä tuntuu menevän samalla tavalla. Ensimmäiset sanat tulivat "normaaliin" aikaan, eli siinä 1-vuotias synttäreiden aikoihin. Sitten uusia sanoja ei tullutkaan, vaan niitä samoja muutamia käytti ja aika paljon omia sanaväännöksiä. Nyt vasta 2v 7kk iässä alkoi toistelemaan kaikkia 2-tavuisia sanoja ja käyttämään niitä. Muutama pidempikin sana on tullut, mutta lauseita ei vielä. Laaja sanavarasto tuntuu kyllä olevan, koska ollaan luettu tosi paljon hänelle. Jostain syystä ne sanat vaan eivät ole tulleet ulos sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Lapsi keskittyy motorisiin taitoihin niin paljon, että se vie huomion kielelliseltä kehitykseltä.
Lastenneurologin mukaan tuo on vanhan kansan harhaluulo, ja totuus on oikeasti jopa päinvastainen; puheen kehityksen ongelmiin liittyy aika usein se, että lapsi lähtee liikkeellekin myöhemmin.

Mutta asiaan: meidän pojan ekat sanat tuli 9-10 kk iässä. 2½-vuotiaana alkoi vasta puhumaan, tukiviittomien käyttöönoton ja tutkimusten & puheterapian aloituksen jälkeen. 3 v iässä puhe oli jo täysin ikätasolla.

hyi olkoon
vai että oikeen NEITI. ällöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
meidän pojan ekat sanat tuli 9-10 kk iässä. 2½-vuotiaana alkoi vasta puhumaan, tukiviittomien käyttöönoton ja tutkimusten & puheterapian aloituksen jälkeen. 3 v iässä puhe oli jo täysin ikätasolla.
Miten paljon itse puhuitte lapselle?
Iltasatuja, tarinointia, puhelua, juttelua asioiden tekemisen lomassa?

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja hyi olkoon:
Kyllä mäkin puhun meidän tytöstä joskus, että NEITI. Ei siinä mitään ällöä ole. Minusta se on sellainen "hellyyttävä" tapa puhutella. Itse olet ällö... Hyi olkoon.

EJK
Ei aikaisin liikkeelle lähteminen vie kielelliseltä kehitykseltä tilaa silloin, kun lapsi kehittyy normaalisti. Viimeistään 2 vuotiaana ottaisin asian neuvolassa puheeksi ja vaatisin päästä pt-arvioon.

hyi olkoon
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kyllä mäkin puhun meidän tytöstä joskus, että NEITI. Ei siinä mitään ällöä ole. Minusta se on sellainen "hellyyttävä" tapa puhutella. Itse olet ällö... Hyi olkoon.
mulla tulee mieleen et neiti lähti niin aikasin liikkeelle ihanku puhuisitte lapsestanne ku jostain palvelukeskuksen asukkaasta. No on se hienoo et teidän neitin puhe viivästy ku lähti kuiteskii aikasin liikkeelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Bluna:
Miten paljon itse puhuitte lapselle?
Iltasatuja, tarinointia, puhelua, juttelua asioiden tekemisen lomassa?
Luonnollisestikin puhuimme ihan koko ajan. Jatkuvasti, kahta kieltä. Samaan tapaan kuin tytöllekin, jolta tuli pitkiä lauseita jo ennen 1,5 v ikää...

Nämä asiat eivät todellakaan liity siihen, etteikö lapselle puhuttaisi paljon, etteikö luettaisi satuja, loruteltaisi, jne :whistle:

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mulla tulee mieleen et neiti lähti niin aikasin liikkeelle ihanku puhuisitte lapsestanne ku jostain palvelukeskuksen asukkaasta. No on se hienoo et teidän neitin puhe viivästy ku lähti kuiteskii aikasin liikkeelle.
Palvelukeskuksen asukkaasta :LOL: Piti jo nauraa ääneen... Jestas. Muuten mä en ole puhunut MEIDÄN NEIDISTÄ tässä ketjussa lainkaan, joten turhaan kitiset. Mä puhuttelen tyttöäni joskus tyyliin "neiti" tai "kuuleppas nyt nuori nainen" jne. Kuopusta puhuttelen joskus tyyliin "kuuleppas nuori mies" jne. Mä käytän muutenkin puheessa paljon humoristisia vertauksia tai kielikuvia. Se on mun tapa puhua lapsilleni. Jos taas vierailen palvelukodissa kattomassa anoppiani, en todellakaan neidittele häntä... tai rouvittele. Pientä avarakatseisuutta peliin, niin tuntuu helpommalta *suosittelen* :flower:

Yhteistyössä