Te, joiden lapset harrastavat laskettelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Opettakaa nyt ihmeessä lapsillenne, että takaa tulevalla on velvollisuus väistää. Olin tänään ensimmäistä kertaa omien lasteni kanssa laskettelemassa (ovat kyllä lasketelleet jo pitkään, mutta itse en ole käynyt vuosiin) ja kauhukseni näin, että rinteessä oli todella monta tenavaa, jotka huusivat kovaan ääneen "varokaa!", ennen kuin lähtivät suin päin alas rinnettä =O

tietyssä vaiheessa lapsi ei osaa vielä varoa, hän ei pysty reagoimaan tarvittavalla nopeudella ja tarkkuudella. tälllöin on ehkä parempi, että huutavat, jos vanhemmat ovat heidät silti rinteeseen päästäneet.

toki olen omilleni opettanut, että takaa tulija väistää aina, mutta esim mun viisivuotias ei osaa vielä kunnolla laskea, joten joudun kyllä itse häntä rinteessä ohjaamaan.

mun mielestä aikuisten laskijoiden tehtävä on silti aina huomioida se, että pienet lapset eivät pysty hahmottamaan samalla tavalla koko rinnettä ja ennakoida ihmisten liikkeitä suhteessa itseensä. eli kyllä itsekin voi olla tarkkana, kun näkee, että rinteessä on lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
tietyssä vaiheessa lapsi ei osaa vielä varoa, hän ei pysty reagoimaan tarvittavalla nopeudella ja tarkkuudella. tälllöin on ehkä parempi, että huutavat, jos vanhemmat ovat heidät silti rinteeseen päästäneet.

toki olen omilleni opettanut, että takaa tulija väistää aina, mutta esim mun viisivuotias ei osaa vielä kunnolla laskea, joten joudun kyllä itse häntä rinteessä ohjaamaan.

mun mielestä aikuisten laskijoiden tehtävä on silti aina huomioida se, että pienet lapset eivät pysty hahmottamaan samalla tavalla koko rinnettä ja ennakoida ihmisten liikkeitä suhteessa itseensä. eli kyllä itsekin voi olla tarkkana, kun näkee, että rinteessä on lapsia.

No totta kai olin itse tarkkana. Vai meinaatko, että annoin niiden suhata ylitseni? Mutta miten muut pienet lapset rinteessä osaavat varoa näitä varomattomia hurjapäitä? Eivät mitenkään.

Mun lapseni ovat lasketelleet 4-vuotiaasta asti, eikä ikinä ole ollut tarvetta opettaa heitä huutamaan, että muiden pitäisi varoa, kun he tulevat. Niin kauan, että homma sujui kunnolla, pysyttiin omaa tasoa vastaavassa rinteessä, tai kokenut laskija pysyi koko ajan heidän vierellään.

Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:

Ihmisillä ei valitettavasti ole silmiä sselässä ja jos lapsi ei pysty hahmottamaan sitä että takaa tulija aina väistää, ei ole lapsella asiaa siihen rinteeseen.

Yhteistyössä