Te, joiden lapset eivät saa jouluna toivelistaltaan MITÄÄN, voisitteko kertoa miksi näin?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ymmärrän kyllä, jos lapsen toiveina on tyyliin "oikea lentokone" tms muuta täysin mahdotonta toteutettavaa, mutta jos toiveet on ihan normaaleja juttuja joita saa tyyliin joka kaupasta ja suht pienellä rahalla, niin miksei lapsi saa edes yhtä toivettaan toteutetuksi?

Olen tämän huomannut tällä palstalla noissa lahjatoiveketjuissa. Ja erityisen usein tämmöinen "mitään saamaton" lapsi kuitenkin omistaa sisaruksen, jonka jokainen toive täytetään. Mahtaa tuntua lapsesta mukavalta aattona..

meillä toivonut vanhempi vain yhtä asiaa,hugmeez-pehmoa,sitä ei ilmeisesti saa kun en sitä mistään löydä,suomesta siis.. nuorempi ei ole toivonut mitään tai sitten en oo vaan ymmärtäny hään toiveita..
olen kyllä koittanut edes yhden toiveen toteuttaa aina listalta edellyttäen että ne ovat olleet mahdollisia. tämä eka kerta kun ei vaan voi ja pitää yrittää keksiä muita lahjoja..

"Vieras"
Kyllä mä oon sanonut aina lapsille, että kaksi mieleistä toteutetaan ja muita sitten mahdollisuuksien mukaan harkitaan. Ei ole kyllä todellakaan kivaa, kun ei mitään toiveista toteuteta! :( Meillä ei mitään suuria summia ole käytössä, mutta kyllä mä pitkin vuotta ostan lahjoja, että lapset saisivat paketteja. Kun ihan varmasti jokainen tietää, että se joulu tulee, niin kyllähän siihen voisi hiukan aikaisemmin valmistautua.

"Vieras"
meillä toivonut vanhempi vain yhtä asiaa,hugmeez-pehmoa,sitä ei ilmeisesti saa kun en sitä mistään löydä,suomesta siis.. nuorempi ei ole toivonut mitään tai sitten en oo vaan ymmärtäny hään toiveita..
olen kyllä koittanut edes yhden toiveen toteuttaa aina listalta edellyttäen että ne ovat olleet mahdollisia. tämä eka kerta kun ei vaan voi ja pitää yrittää keksiä muita lahjoja..
Meillä kans oli sellaisia toiveita, mitä ei saanut suomesta. Sanoin lapselleni, että näitä ei pysty millään toteuttamaan, koska niitä ei täältä saa ja pyysin jotain kakkosvaihtoehtoja. Kyllä mä kans tosiaan yritän aina ne muutamat toiveet toteuttaa.

"jaahas"
No, meillä 5 v pojan ainoa toive oli fischer pricen merirosvolaiva. Se on musta pienille tarkoitettu ja ei varmasti jaksa kiinnostaa kovin kauaa. Muita ei siis ole nähnyt.
Etsin sit merirosvolaivoja ja löysinkin playmobililta todella hienon ja ison paatin, jonka ostin. Kai mä nyt olen natsiäiti, kun en toteuttanut sitä ainoaa toivetta.

"vieras"
Mä ymmärrän kyllä nämä tapaukset, jos toivetta ei yksinkertaisesti löydy mistään kaupasta tai jos lahjan hinta on ihan tähtitieteellinen. Mutta tyyliin AngryBirds-jutut, joita saa ihan muutamalla eurollakin, niin en ymmärrä.

"vieras"
[QUOTE="jaahas";27665492]No, meillä 5 v pojan ainoa toive oli fischer pricen merirosvolaiva. Se on musta pienille tarkoitettu ja ei varmasti jaksa kiinnostaa kovin kauaa. Muita ei siis ole nähnyt.
Etsin sit merirosvolaivoja ja löysinkin playmobililta todella hienon ja ison paatin, jonka ostin. Kai mä nyt olen natsiäiti, kun en toteuttanut sitä ainoaa toivetta.[/QUOTE]

No toteutithan, poika saa merirosvolaivan jonka toivoi! Tuskinpa tuo sen merkin päälle ymmärtää. Sitten oisit natsiäiti, jos et ois ostanut koko merirosvolaivaa.

Pitääkö tääkin asia nyt rautalangasta vääntää.

"vieras"
Tapasin kerran naisen. joka selitti, että heilä jokainen saa vain yhden lahjan ja se ei missään nimessä ole mitään kallista vaan kirja tai suklaarasia. Ei hänellä mitään perusteluja ollut, hänen mielestään joululahjat eivät vaan saa olla kalliita. Eli he ostivat lapsille esim. laskettelusetin tai tietokoneen, mutta sellaiset ei missään nimessä saaneet olla joululahjoja, vaan ne ostettiin johonkin muuhun aikaan jonkin muun periaatteen mukaan (jäi vähän hämäräksi).

niin noitahan mainostetaan ihan lasten lelulehdessä joka kotiin tuli,siis noita hugmeez-pehmoja, niitä vaan ei mistään löydy. maahantuojan mukaan pitäis olla cittareissa ja anttiloissa mutta eipä ole ainakaan turun seudulla. netistäkään ei löydy, suomesta siis..

[QUOTE="vieras";27665507]Tapasin kerran naisen. joka selitti, että heilä jokainen saa vain yhden lahjan ja se ei missään nimessä ole mitään kallista vaan kirja tai suklaarasia. Ei hänellä mitään perusteluja ollut, hänen mielestään joululahjat eivät vaan saa olla kalliita. Eli he ostivat lapsille esim. laskettelusetin tai tietokoneen, mutta sellaiset ei missään nimessä saaneet olla joululahjoja, vaan ne ostettiin johonkin muuhun aikaan jonkin muun periaatteen mukaan (jäi vähän hämäräksi).[/QUOTE]

Ehkä ne halus ettei joulu saa sitä merkitystä että juuri silloin saadaan paljon ja kaikkea kallista. Mekin hankittiin 8vuotiaalle tietokone sekä 600 euroa maksanut fillari tässä syksyllä mutta ei kävis mielessäkään ostaa sellaisia sille tai muille lapsille joululahjaksi.

[QUOTE="vieras";27665556]Oletteko katsoneet eBaysta? Sieltä löytää vaikka mitä ja Euroopan sisäpuolella kerkeävät vielä jouluksi..[/QUOTE]

lelun rinnassa on tekstiä eli esim.halaa minua tai olet paras yms. ja ne ei lapselle avaudu jos ei suomeksi ole.. niin ei oikein voi tilata ulkomailta..

Oha noita toiveita lapsilla, mahottomuuksiakin.
Kysyn vaivihkaa jokaiselta että mikä olis kaikkein mieluisin lahja minkä haluis, ja teen kaikkeni että saan edes sen yhden suurimman toiveen toteutettua jokaisen kohalla. Paitsi jos hinta menee satasiin niin ei vaan pysty.

Esikko toivoi eniten musiikkia, joitain tiettyjä levyä ja ne hän saa.
Keskimmäinen toivoi just tietyn näköstä ja väristä angry birdsiä ja sitä sit metsästettiinkii 7 kaupasta kunnes löytyi just se oikea.
Ja nuorin toivoi tyttö angry birds koulutarvikkeita. Kauhulla jo aattelin niidenkin etsintää, kun en ollut missään nähnyt, mutta löytyikin sit ihan sittarista :)

Muita lasten toiveita toteutan rahapussin (ja tarpeen) mukaan. Iha jokaista krääsää en hommaa. Sitä on jo ennestään joka nurkassa.

Siksi, että lahjat oli hankittuina jo, kun lapset vasta keksivät tehdä toivelistansa.

Mutta olkaatten huoleti, lahjana on jotain, jota lapset todella ovat toivoneet, mutta eivät listanneet.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ehkä ne halus ettei joulu saa sitä merkitystä että juuri silloin saadaan paljon ja kaikkea kallista. Mekin hankittiin 8vuotiaalle tietokone sekä 600 euroa maksanut fillari tässä syksyllä mutta ei kävis mielessäkään ostaa sellaisia sille tai muille lapsille joululahjaksi.

Mutta on lienee olemassa kesikitie näiden kahden välillä?

Minä taas nautin siitä, että lasten synttärit ja joulut ovat kokemusvyöryjä, niin tekemisen, syömisen kuin lahjojen suhteen- sellaista kokemusta ei enää aikuisena saa (eikä edes kaipaa).

"vieras"
lapset saa vissiin jokaisen toiveensa tänä vuonna. me vanhemmat ollaan ostettu monta lahjaa, mutta pienellä rahalla. työttömiä ollaan molemmat. meilläkin poika toivoi mm. merirosvolaivaa. kirpparilta löytyi hyväkuntoinen eikä poika varmasti huomaa eroa uuteen.
sukulaisia on onneksi paljon joten osa toiveista siirrettiin heille, kun kysyivät lasten toiveita.

"vieras"
Siis miten sattuikin sopivasti... :D Otsikon.perusteella meinasin jo tulla vastaamaan että hieman hankala on toteuttaa kun 1,5v (tyttö) haluaa "nentokoeen". :D Ja siis ihan oikean!

[QUOTE="vieras";27665618]Mutta on lienee olemassa kesikitie näiden kahden välillä?

Minä taas nautin siitä, että lasten synttärit ja joulut ovat kokemusvyöryjä, niin tekemisen, syömisen kuin lahjojen suhteen- sellaista kokemusta ei enää aikuisena saa (eikä edes kaipaa).[/QUOTE]

Se on kaiketi elämäntapakysymys. Me ainakaan ei haluta että sen enempää synttäreillä kuin joulunakaan materia saa suuren merkityksen. Lahjoja toki saavat mutta ei ylenpalttisesti eikä mitään älyttömän kalliita juttuja koska me vaan ei haluta yhdistää materiaa noihin juhliin vaan halutaan että juhlien pääpointti on muualla kuin siinä miten paljon ja kallista kukin saa. Me ostettiin tietokone pojan synttärien korvilla mutta ei synttärilahjaksi vaan ihan muuten vaan.

Kukin tyylillään. Jos joku haluaa opettaa lapselleen että joulu on suurta materian juhlaa ja vain iso kasa kalliita lahjoja tekee siitä joulun, niin ihan vapaasti minun puolestani. Mutta on myös sellaisia jotka eivät niin halua tehdä ja sallittakoon se heille.

"vieras"
Meillä lapset saavat sen 1-2 pakettia (tänä jouluna kun rahat tiukilla) . Lapsille sanoin hintahaarukan minkä sisään toiveet pitää mahtua. Eli jokainen saa sen mitä toivonutkin. Tai oikeastaan tytön toive ei mahdu budjettiin ja nyt kyttään sit huutonetistä vastaavaa käytettyä. Jos en sitä saa niin sit pitää tytön tyytyä johonkin muuhun. Haluaa kanteleen ja pitäs reilusti alle satasella se saada..

Mulla on kaveri joka kohtelee lapsiaan todella epätasa arvoisesti. Vanhin tyttö on jatkuvasti vastuussa pienemmistä sisaruksistaan. Jouluna sit saa tyyliin shampoon ja konvehtirasian kun pikkuveljensä saa kaiken mitä toivovat. Säälittää todella mut ei sitä paljon toisten elämään voi puuttua vaikka kyllä aina tilaisuuden tullen tytön puolia pidänkin.

Yhteistyössä