Täytyykö vesi keittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Höhlä mä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Höhlä mä..

Vieras
Eli tällainen nopea kysymys heti aamutuimaan.. vauva kohta 5 kk ja ajattelin alkaa antaa vesiryyppyjä kiinteiden yhteydessä (eilen jo ensimmäisen kerran maistettiin vettä..) ja vasta vettä pulloon laittaessani tuli mieleen, että vieläkö tämän ikäiselle pitäisi vesi keittää ennen antamista? Ja miksi? Eilen en keittänyt.. ajattelin että olisi hyvä totuttaa vettäkin juomaan. Jotenkin varsinkin makeiden soseiden jälkeen tuntuu siltä, että vesi olisi hyvä juoma.. tietysti meillä vielä maitoakin (NAN) juodaan.

Mutta että siis, keitänkö vielä veden? Ja minkä ikäiselle sitä ei enää tarvitse keittää?

Yritin etsiä vanhoista keskusteluista vastausta, mutta juuri nyt ei osunut silmään..

Mukavaa maanantaita mammat :)

Riippuu asuinpaikasta. Jos vesi tulee kaivosta ja on heikkolaatuista, niin itse keittäisin.
Kaupunkialueella taas harvemmin on keittelylle tarvetta vaikka kyse olisi vastasyntyneestä. Jorvissa mm huuhdellaan vastasyntyneiden valvontaosastolla nenämahaletku hanavedellä...
Ja 5kk ikäinen nyt imeskelee kaikkea kengistä alkaen, tuskin lattiatkaan yms on keitetty?

Meillä kyllä vesi keitettiin kahdeksan kuiseksi asti, ihan neuvolan neuvoilla. Näyttää olevan eri koulukuntia tässäkin asiassa. Putkistosta voi kuulemma tulla bakteereita, joita ei löydy omasta kodista. Uskoisin kuitenkin, että Suomessa on niin puhdas vesi, ettei nyt mitään vakavampaa ainakaan voi tulla.

Yleinen suositus on että vesi keitetään niin kauan kun on pelkällä maidolla ja kun kiinteät aloitetaan niin ei tarvitse enää keittää.

Jos kaivovesi on tutkittu ja todettu hyväksi niin ei tarvitse keittää.

Stakesin oppaassa annetaan tuo neuvo, minkä Aq mainitsi eli keitetään kunnes alkaa syödä lisäravintoa. Itse en kuitenkaan keittänyt, vaan annoin suoraan hanasta. On puhdasta vettä tällä alueella.

täytyy keittää, eli yleensä ottaen nykyisin vain kesämökeillä tai maaseudulla on mahdollista saada vettä omasta kaivosta. Ja todennäköisesti olet juonut vettä keittämättä raskausaikana ja imettäessä? silloin pitäisi lapselle muodostua immuniteetti ko. bakteereja kohtaan.

Hm..Itse en kyllä keittänyt vettä enää puolivuotiaalleni. Jos olisi ollut joku tarve antaa vettä tuota nuoremmalle olisin varmaan keittänyt. Suositus on varmaan sitä varten, että mikäli veteen sattumalta pääsisi bakteereja (kuten aina silloin tällöin käy, esim. Järvenpäässä muistaakseni viime syksynä) saattaa tuon aiheuttama mahatauti olla pienelle vaarallinen. Tosin Suomessa on niin korkea taso sairaaloissa, että eipä vastasyntyneetkään tavallisesti kuole mahatautiin.

"Pelkästään rintamaitoa tai äidinmaidonkorviketta saava lapsi ei tarvitse muuta nestettä. Voit kuitenkin tajota vauvalle pieniä määriä vettä lusikalla maitoaterioiden jälkeen. Käytä vain kylmää vesijohtovettä ja keitä sitä viisi minuuttia ja jäähdytä huoneenlämpöiseksi. Vesi on keitettävä siinä mahdollisesti olvien pieneliöiden takia. Kun lapsi alkaa syödä kiinteää ruokaa, voit luopua veden keittämisestä." Stakes, oppaita 2004:17

Yhteistyössä