Täytyykö suosittelijoilta pyytää lupa heidän tietojen antamiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhhh

Vieras
Olen hakenut useampaan paikkaan töihin, yhdessä valmiissa lomakkeessa pyydettiin suosittelijaa. Laitoin nykyisen pomoni, hänen nimensä ja puhelinnumeron. Nyt aloin miettimään olisiko pitänyt pyytää lupa? Esimies on nyt loppuviikon vapaalla, en edes nyt olisi viitsinyt häiritä ja soittaa kysyäkseni lupaa. Tuon paikan haku loppuu sunnuntaina. Pomo kuitenkin tietää että haen töitä toiselta paikkakunnalta.

[QUOTE="hmm";30238699]mistä tiedät että se suosittelee, jos et kysy?[/QUOTE]

Tykkää minusta kovasti ja on harmissaan kun lähden. Tuskin sanoo ettei suostu kommentoimaan.

niiin.. ethän sä voi ketään nimetä suosittelijaksi vaan sen suosittelijan täytyy itse siihen ryhtyä ja suostua :D Muutenhan kaikki lykkäis vaan kaikkien entisten työnantajien nimiä sinne suosittelijaksi ja suosittejat itse ei tietäis asiasta mitään. Yhtenä aamuna vaan sun pomo saa puhelun "hei, olit suositellut tätä Tiinaa töihin" ja pomo vastaa "jaa, en mä ole ketään suostunut suosittelemaan". Ei anna kovin hyvää kuvaa :D

Hyviin tapoihin kuuluu pyytää lupa. Mutta jos hakuaika loppuu sunnuntaina ja esimiehesi on tämän viikon lomalla, niin ensi töiksesi maanantaina puhut nykyisen esimiehesi kanssa. Muotoilet asian vaikka niin, että onko hänellä jotain sitä vastaan, että laitat hänet hakemukseen suosittelijaksi. Todennäköisesti ei ole, niin ongelmasi on tällä ratkaistu. Ei ne sieltä hakemastasi paikasta ala esimiehellesi selittämään,minä päivänä olet hänet suosittelijaksi nimennyt. Jos taas esimiehesi ei halua suostua, sinulle jää vaihtoehdoiksi vetää hakemuksesi pois (ei antane hyvää kuvaa sinusta, jos esimiehesi kysyttäessä kieltäytyy antamasta suosituksia/soittaja kuulee, että esimiehelläsi ei ole hajuakaan, miksi hänelle soitetaan) tai sitten suoraan tunnustaa, että olet jo hakenut paikkaa, johon olet hänet nimennyt suosittelijaksi, ja katsoa, mitä esimies tämän jälkeen sanoo asiaan.

Yhteistyössä