Täytyykö naisen ottaa jälkiehkäisypilleri miehen niin toivoessa? Mielipiteitä tilanteesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras007"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras007"

Vieras
Otsikko on huono, mutta en parempaakaan keksinyt. Tiedän, että eihän kukaan nyt toista voi mihinkään pakottaa ja on naisen päätös mitä hän suustaan alas laittaa.

Olemme miesystäväni kanssa ihan aikuisia ihmisiä, joilla kummallakin yksi lapsi. Olemme olleet vähän alle vuoden yhdessä. Yhteisestä tulevaisuudesta on kyllä jonkun verran puhuttu ja olemme kumpikin rakastuneita. Mies ei ole koskaan oikein osannut sanoa juuta, eikä jaata siihen, haluaako joskus vielä lapsia. Mies on mua reilusti vanhempi, joten ikänsä puolesta ei ole loputtomiin enää aikaa jahkailla. Asumme eri paikkakunnilla ja suhteemme tulevaisuus kuitenkin mietityttää molempia, sillä jomman kumman olisi tehtävä iso muutos ja muutettava.

Meillä ehkäisy petti ja sattui olemaan juuri mulle otollisimpaan aikaan kuukaudesta. Mies on ihan painostukseen asti hokenut, että voisin hakea jälkiehkäisypillerin. Minä taas haluaisin kovasti saada vielä lapsen. Raskautumisen mahdollisuushan on todella minimaalinen joka tapauksessa, koska harvoin sitä kerralla tärppää. Olen joskus nuorena ottanut kerran jälkiehkäisyn ja sain siitä aika pahoja sivuoireita.

Mulla on todella ristiriitaisia tunteita siitä, haenko jälkkärin vai en. Huomenna on viimeinen mahdollisuus ottaa se aamusta.

PS: Sori kirjoitusvirhee. Näpyttelen puhelimella.

Päätät itse. Sinun kertoisin miehelle tunteistasi. Mikäli et jälkkistä ota ja olet paksuna, niin sun pitää varautua siihen, että kasvatat lapsen yksin ja isä ei ota mitään vastuuta tai jos ottaa vastuun, niin teistä ei välttämättä tule perhettä kuitenkaan.

• Tykkää
Reactions: dipt
Ei voi pakottaa, mutta valmistaudu siihen että suhde saattaa tulla päätökseensä...koittakaa tehdä ratkaisu yhdessä, puhumalla, niin että molemmat kertovat tunteensa...

Olen vähän jotenkin sekavissa fiiliksissä. Raskauden todennäköisyyshän on kuitenkin aika olematon. Olen ollut yövuoroissa ja en oikein osaa varmaan muutenkaan nyt sanoa mitään fiksua. En siis oikein tiedä mitä miehelle sanoisin ja millä sanoin?
Jotenkin sisimmässäni musta tuntuu siltä, että jos olenkin raskaana niin se on tarkoituskin ja haluaisin sitten lapsen kyllä. En minäkään nyt mikään tyttönen enää ole ja jos joskus lapsen vielä saisin, niin..ehkä tää olisi mun viimeinen tilaisuus.

No jos olet valmis eroon joka todennäköisesti tuosta seuraa, ja kasvattamaan lapsen yksin, niin go for it. Moraalisesti minusta olisi väärin vaatia tuossa tilanteessa myöskään mieheltä elatusmaksuja

Mun mielestä ehkäisyä, myös jälkiehkäisyä, pitää käyttää toisen osapuolen niin toivoessa. Ei ne oireet niin pahoja ole, ettet kestäisi. Hommaatte sitten aikanaan toisen lapsen jos haluatte molemmat. Raskauden keskeytys olisi eri juttu.

No en kyllä itse ottaisi vain toisen toiveen vuoksi. Raskauden todennäköisyys on kuitenkin otollisenakin ajankohtana aika pieni - en nyt prosenttilukuja muista kuitenkaan, mutta epätodennäköistä on tulla raskaaksi yhdestä vahingosta. Niinkin voi tietysti käydä, ja jos sitten niin kävisi, niin pitäisin sitten lapsen. Vaikka yksin, jos mies päättäisi häipyä.

Mua jotenkin tässä myös mietityttää se, että mies on aika kauhuissaan ja hokee sitä, että hainhan jälkkärin ja pitäskö se nyt nopsaa hakea. Tuntuu, että miehelle olisi kovin painajaismaista, jos mä olisin raskaana. Herää siis lähinnä kysymys, että kannattaako seurustella naisen kanssa, jonka kanssa ei missään nimessä halua lasta? Siis raskaaksihan voi tulla aina, kun on yhdynnässä. Onhan ne e-pilleritkin toisilla pettäneet.

Tietenkään ei voi pakottaa, mutta kyllä, minusta pitää. Ei ole reilua eikä moraalisesti oikein tehdä lasta vastoin toisen tahtoa. Mikä se semmoinen parisuhde on. Se ei minusta olisi oikein sitä tulevaa lastakaan kohtaan, että isä ei ole häntä halunnut. Ja kun kyse ei nyt kuitenkaan ole mistään abortista, vaan jälkiEHKÄISYSTÄ, eli mitään sikiötä tai lasta ei vielä edes ole.

[QUOTE="vieras007";30028903]Mua jotenkin tässä myös mietityttää se, että mies on aika kauhuissaan ja hokee sitä, että hainhan jälkkärin ja pitäskö se nyt nopsaa hakea. Tuntuu, että miehelle olisi kovin painajaismaista, jos mä olisin raskaana. Herää siis lähinnä kysymys, että kannattaako seurustella naisen kanssa, jonka kanssa ei missään nimessä halua lasta? Siis raskaaksihan voi tulla aina, kun on yhdynnässä. Onhan ne e-pilleritkin toisilla pettäneet.[/QUOTE]

Täh? Mä luulin että näin 2000- luvulla seksiä harrastetaan muutenkin kuin suvunjatkamismielessä. Teillähän oli ehkäisy käytössä, se on mun mielestä aika selvä signaali siitä, ettei lapsenteossa olla...

Kyllä minä varmaan ottaisin. Jos raskaus siitäkin huolimatta alkaisi, voisin ajatella että niin on tarkoitettu ja ehkä mieskin paremmin hyväksyisi asian. Eihän jälkiehkäisyn teho ole kuin 85 % ja jos otat sen viime hetkillä, vielä pienempi. Noin muuten raskauden todennäköisyys kun yhdyntä on tapahtunut otolliseen aikaan on n. 20 %, toki naisen iästä yms. riippuen voi olla tuota matalampi tai korkeampi. Joten joka tapauksessa jää muutaman prosentin todennäköisyys, että raskaus alkaa.

Ja jos/kun sinä nyt huomasit, että lapsen saaminen olisi sinulle todella tärkeää, eikä sitä tästä suhteesta voi tulla, sinun ei kannata hukata aikaa ja mahdollisuuksiasi saada lapsi vielä jonkun toisen miehen kanssa, joka todella sen haluaa.

No miten niin? A. Vahinko voi sattua kenelle tahansa. Seksiä harrastaessahan voi tulla raskaaksi AINA. Ehkäisy voi pettää, vaikka se on ihan tositosi epätodennäköistä.

B. Kuka tahansa lapsesta haaveileva nainen miettii varmaan samoja, kuin AP.

En itse enää panis ihmistä joka ei kunnioita minun toiveita olla saamatta lasta.

Entäs tilanne, jossa mies on mällännyt sisään ilman ehkäisyä ja tiennyt mitä tekee?

Meillä nimittäin oli joskus nuorempana exän kanssa tilanne, jossa kortsu luiskahti jotenkin pois ja mies jatkoi loppuun asti ilman? Mä oletin, että mies käy laittamassa uuden kortsun ennen laukeamista, enkä tiennyt, että tulee ilman. Tällöinhän mies on koko ajan tiennyt, että raskaaksi tulemisen mahdollisuus on aika iso. Voiko tällöin pokkana olettaa/vaatia, että se jälkis on otettava? Voihan sitä siis joo aina vaatia, mutta ehkä ymmärrätte pointtini

Pakottaa ei voi, mutta on moraalisesti mielestäni väärin olla hakematta jälkiehkäisyä. Varsinkin kun kyseessä on tapaus, jossa ehkäisy on pettänyt. Haluatko oikeasti lapsen miehelle, joka ei ainakaan vielä lasta halua? Itse ainakin ottaisin jälkiehkäisyn, vaikkakin siitä voi seurata tissikipua, pahoinvointia, vuotohäiriöitä ym. Raskaus aiheuttanee kuitenkin enemmän sivuvaikutuksia, kuten pahoinvointia, lihomista, tissikipua, synnytyskipua... On olemassa kahta eri valmistetta, joista toinen aiheutti mulle enemmän sivuoireita, toisen ottamista tuskin huomasin.

onko miehellä oikeus ottaa kortsu poissalaa kesken seksin ja jatkaa loppuun asti kska haluaa "vielä yhden lapsen" kun seksiä harrastamalla on aina riski kuitenkin tulla raskaaksi?
niinpä...

Mulle signaali on selvä. Jos mies puhuu jälkiehkäisystä kun ns. tavallinen petti niin hän ei halua lasta juuri nyt.

Se ei kerro haluaako hän lasta kanssani puolen vuoden kuluttua vai haluaako hän koskaan.
Mutta parisuhde jossa molemmilla on oma asuntonsa, ollaan oltu alle vuosi yhdessä ja mies pyytää hankkimaan jälkiehkäisyn---> mielestäni vastuutonta myös naiselta pitää lapsi ja kuvitella parisuhteen olevan auvoista onnea lapsen kanssa ... useimmiten unikuva.

[QUOTE="Vieras007";30029021]Meillä siis hajosi kortsu. Mies oli huomannut hajoamisen ja jatkanut silti loppuun. Tämä siis uusi tieto mullekin.[/QUOTE]

Tuo oli mieheltä todella tyhmästi tehty, mutta en silti lähtis semmoselle "Iteppä tiesit, nyt oiskii sulle ihan oikein jos olisin raskaana." -linjalle. Hakisin jälkiehkäisyn, ja kävisin sen jälkeen miehen kanssa totisen keskustelun siitä, että todella haluan lapsen, ja miten aiomme jatkossa toimia.

En siis haluaisi tulla puolivahingossa raskaaksi innottoman kumppanin kanssa.

No tuosta päätellen mies ei tahdo lasta eli jos olisin ap niin tässä olisi tämä suhde. Sillä josbminä haluaisin vielä lapsen ja mies ei eikä edes asuttais yhdessä niin vaihtaisin "parempaan"

Sitten jos ap ei ota pilleriä ja on raskaana, on vain 2 vaihtoehtoa. Joko mies sopeutuu tai jättää. Veikkaan jälkimmäistä... Eli jos olisin ap, hakisin pillerin ja päättäisin suhteen jos olisin 100% varma että tahdon vielä lapsen ja mies empii.

[QUOTE="Vieras007";30029021]Meillä siis hajosi kortsu. Mies oli huomannut hajoamisen ja jatkanut silti loppuun. Tämä siis uusi tieto mullekin.[/QUOTE]

Tämä hieman muuttaa asiaa. Mies on tietoisesti tullut loppuun asti ilman ehkäisyä. Jotenkin vaikuttaa lapselliselta mieheltä. Mällää ilman kortsua tai muuta ehkäisyä sun sisälle ihan tietoisesti ja sen jälkeen rutisee ja vaatii, että haethan jälkiehkäisypillerin apteekista.

Olenko mä ainut, jota jotenkin nyppii AP:n miehen asenne? On siis ollut täysin tietoinen siitä, että tulee sisään ilman ehkäisyä ja nyt sitten olettaa, että ap:n on pakko mennä hakemaan jälkkäri? Ei siis silloin mällätessään ajatellut mitä tekee?

Yhteistyössä