Täytyy vissiin piakkoin soitella neuvolaan, ei edisty tuo lapsen puhe...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkusen huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikkusen huolissaan

Vieras
Joskus tästä avauduinkin täällä, en vain enää löydä sitä ketjua...
Lapsella ikää kohta 2½ vuotta ja sanoja tulee tasan kolme: mamma, heihei ja kukki (kukka). Ymmärtää selkeästi arjessa käytettävät sanat ja puheet: syömiset, pukemiset, hampaiden pesut yms. mutta en sitten tiedä kuinka paljon yksittäisiä sanoja tietää ja osaa kun ei suostu niitä näyttämään. Esim. jos kysyn missä äiti niin ei näytä minua. Mutta osaa kyllä tulla antamaan äidille pusun, kun sitä pyydän.

Kysäisen vielä hoitopaikan mielipiteen ja taidan loppukuusta soitella neuvolaan...

Ei huolta vielä. Jos ymmärtää puheet niin homma ok. Ala kyselemään kaikista että mikä tuo on? Ja kerrot aina mitä ne on. Sillä lailla meillä alkoi puhumaan.

turussa ainakin puuttuvat asiaan 3-v. neuvolassa. tutun lapsikin puhui tuohon asti vain muutamia sanoja, mutta ymmärryspuoli pelasi.

voithan tietysti lukea lapsellesi enemmän joitain kuvakirjoja ja pyytää lasta sanomaan sanoja..

Sehän tässä hankalaa on kun en tiedä kuinka paljon lapsi ymmärtää kun ei mitenkään reagoi kyselyihin tai selittelyihin. Täytyy vielä enemmän panostaa noihin esineiden ja asioiden esittelyihin. Kirjoja lukee mielellään, mutta yksin. Tyrkkää aina minun käden pois jos yritän esim. kuvasta palloa näyttää tai sitten siirtyy ite kirjan kanssa pois.

Tarkennusta vielä... Siis reagoi näihin syömään, pestään hampaat, laitetaan vaatteet päälle-juttuihin, mutta ei näihin missä äiti/amppu juttuihin. Joskus saattaa pyynnöstä tuoda esim. kengät, pallon tms.

Kyllä se ymmärsi asioita vaikkei puhunut paljon mitään tai puheesta ei saanut selkoa.
On ollut aina vaikea muuten, kiukutellut paljon, joten välillä oli vaikeuksia ymmärtää mitä halusi. Siskonsa joskus tulkkasi mistä oli kyymys...

Meillä poika alkoi puhua reilusti yli 3v vasta. Sitä ennen sanoi vain pöö ja kukkuu. Hän inhosi leikkejä joissa houkuteltiin sosiaalisuutta tai puhetta esille. Lopulta minä tuskastuin ja sanoin että autan vasta kun hän suostuu puhumaan. Ja niin hän alkoi puhua. Ja siitä asti puhetta on tullut riittämiin...
Sitä aiemmin hän ei siis lainkaan kommunikoinut, ja on edelleen itsepäinen ja neuvolan mukaan oli vain päättänyt ettei puhu!

Soita vain. Juuri tuonikäisenä asiaa aletaan hoitamaan. On hyvä testata kuinka paljon lapsi ymmärtää, onko kuulo kunnossa jne.
Tärkeintä se puheen ymmärtäminen.

Lapsi turhautuu, jso ei saa itseään ymmärretyksi. Mitä aikaisemmin puhetta aletaan kuntouttamaan sen parempi ennuste.

Jospa teillä on niin, että tunnet lapsesi perusteellisen hyvin ja jo pienemmästäkin eleestä huomaat mitä on vailla, minne haluaa mennä jne. Mä hoidan itse kotona lastani ja olen huomannut, että periaatteessa pojalla ei ole oikein tarvetta alkaa puhumaan. Meillä on ne tietyt rutiinit ja yhteiset jutut ja mun tapani on aina selittää ääneen kaikkea mitä ollaan tekemässä. Kun osoittaa jotain esinettä tai ihan vaan johonkin suuntaan, mä arvaan heti mistä on kyse ja mitä haluaa.

Jos asia sua itseäsi huolestuttaa, ota ihmeessä yhteyttä neuvolaan/puheterapeuttiin, turha asiaa miettiä, asia on hyvä tuoda julki ja jos jotain terapiaa tarvitaan se päästään aloittamaan pian.
Meillä alkoi puhumaan just tasan 2,5vuotiaana, jännitin että miten käy, otanko yhteyttä neuvolaan, mutta ei sitten tarvinut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jospa teillä on niin, että tunnet lapsesi perusteellisen hyvin ja jo pienemmästäkin eleestä huomaat mitä on vailla, minne haluaa mennä jne. Mä hoidan itse kotona lastani ja olen huomannut, että periaatteessa pojalla ei ole oikein tarvetta alkaa puhumaan. Meillä on ne tietyt rutiinit ja yhteiset jutut ja mun tapani on aina selittää ääneen kaikkea mitä ollaan tekemässä. Kun osoittaa jotain esinettä tai ihan vaan johonkin suuntaan, mä arvaan heti mistä on kyse ja mitä haluaa.

Tätä minäkin olen miettinyt, että voi olla myös osasyy... Lapsi on nyt viime aikoina alkanut kommunikoimaan niin,että tulee ja ottaa kädestä kiinni ja vie sinne missä on jotain mitä haluaa.

Voi olla kuntakohtaista, mutta ei välttämättä juurikaan puututa lapsen puhehäiriöihin neuvolassa :(
Kummipoika kehotettiin käyttämään puheterapeutin arvioinnissa viisivuotiaana, epäselvän puheen vuoksi (puuttui täysin R ja L-äänteet ja S oli suhahtava). Kaveri väitti kivenkovaan ettei pojalla ole mitään puhevikaa (vaikka kaikki sen totesivat) eikä suostunut käyttämään puheterapiassa. Poika nyt 3-luokkalainen eikä osaa noita äänteitä yhäkään. Ihan on ihmetyttänyt miten annetaan lasten pudota tällaiseen vanhempien tyhmyyden vuoksi. Tosin ei koske ap:tä kun ap on valmis hoitamaan näitä juttuja.

ostin kirjan,joka sisälsi kuvia arkielämästä..aluksi aina maattiin sängyssä ja selitin kuvia ja tapahtumia..kunnes rupesin kyselemään: missäs se BANAANI onkaan?? mitäs ihmettä toi täti oikeen ostaakaan?? ja rupesin saamaan itselleni vastauksia..mutta tämäkin vaatii harjoittelua eli aina kun mentiin sänkyyn odottelemaan nukkumattia, alettiin käymään kirjaa läpi..

Meillä 2 v 6 kk vanhana pojalle päiväkoti ehdotti psykologin tutkimusta, joka sanoi että odotetaan 3 v. neuvolaan mut kun ei edistynyt, hain lääkärin lähetteen puheterapiaan ja vot, siitä se sitten lähti. Poika nyt 6 v. 3 kk ja vielä ei osaa R-kirjainta ja korvaa muutaman kirjaimen toisella. Lukemisenoppimininen kyllä aika lähellä, sanoi toimintaterapeutti. Kyllä se varmaan ajastaan tulee mutta toisaalta taas ei sen kanssa kannata jäädä odottamaan, muuten voi olla haasteita edessä eskarissa ja koulussa. Uskon että neuvolassa 3 v. tarkastuksessa asia tulee esille. Voihan edistystä tapahtua nyt seur. puolen vuoden aikana.

Yhteistyössä