Täytyy purkautua tänne...

Vimpula ja tytöt

Uusi jäsen
04.08.2005
16
0
1
Olen huomannut, että monilla muillakin on samoja ongelmia, kun meillä, mutta silti tein oman aloitteen...

Uusi Vuosi lähti käyntiin joo... Meidän nuorin tyttö on kohta 6 kk ja toisin kun kaksi vanhempaa neitiä, tämän vauvan unet ovat aivan sekaisin!!! 'Vanhemmat tytöt nukkuivat jo tässä iässä täydet yöunet, toisin kuin pikkuisin. Olen mielestäni toiminut samoin keinoin, kun toistenkin kanssa (säännöllinen rytmi ja johdonmukainen) Eipä tunnu tehoavan tähän. Ennen on nukkunut sentäskin päiväunet hyvin ja säännöllisesti ulkona vaunuissa n. 3-5 h, mutta kun aloitin tassuhoidon pari päivää sitten yöunille, niin menivät nekin unet aivan sekaisin. Saa vähän väliä käydä rauhoittelemassa jatkounille.

Ekan tassuhoidon jälkeen vauva "erehtyi" nukkumaan 21-01.30, mutta toisena yönä neiti heräilikin aivan hysteerisenä 1.5 tunnin välein... :/ Ja eilen etenkin meni ihan sekaisin, kun havahtui noihin rakettien paukkeisiin! Lopulta... :ashamed: laitoin hänet nukkumaan tuollaiseen keinuun joka keinuu itsekseen ja tähän hän rauhoittui ja nukkuikin siitä klo: 23-07. Tätä keinua on käytetty hänellä aivan vauvana, kun ei oikein muualle rauhoittunut, kun syli hytkytykseen ja vielä nytkin välillä aamupäivä torkkuihin.
En kuitenkaan missään nimessä halua, että hän siihen tottuu ja siinä alkaa uniaan sen kummemmin ottamaan!!!

Vauva syö iltapuuron ja lisäksi imetän häntä. Ennen pieni on nukahtanut rinnalle, mutta siitä olemme kyllä päässeet eroon. En tiedä onko hyvä vai huono, sillä nyt hänen kanssaan saa puljailla tutin kanssa yöllä. Olen siirtänyt sängyn aivan meidän sänkyymme kiinni, jotta ei tarvitse itse nousta. Olen huomannut, että nyt on aikamoinen pyörimisen aika kehityksen suhteen, sillä monesti hän havahtuu unestaan siihen, että on poikittain sängyssä "jumissa".

Neuvoja kaivataan tänne hyvät naiset! Mitä kummaa minä tälle pikku-neidille teen, että saan hänet rauhoittumaan ja nukkumaan myös öitään!!!

N. 7kk iässä monella unet häiriintyy,lue hus.fi sivuilta,sinne hakuun unikoulu...
tässä pätkä:

Kuuden kuukauden iässä vauvan kehitys etenee nopeasti sekä motorisella että emotionaalisella alueella. Tässä, kuten myöhemmissäkin voimakkaan kehityksen vaiheissa, vauvan yöuni häiriintyy helposti. Useimmiten apua unihäiriöihin haetaankin kuuden kuukauden ja yhdeksän kuukauden välissä. Aiemmin kohtuullisen hyvin nukkunut vauva on tässä vaiheessa alkanut tarvita huomattavasti enemmän aikuisen apua nukahtamiseen ja unessa pysymiseen.

Pystyyn nouseva vauva on vaikeampi saada rauhoittumaan uneen kuin makuullaan pysyttelevä. Samalla vauva on vakiinnuttamassa valikoivaa kiinnittymissuhdetta vanhempiinsa. Vauvan havahtuminen erillään olemiseen lisää pelkoa nopeasti.

Kiinnittymissysteemin vakiintuminen 6-10 kk:n iässä on vaihe, jossa olisi erityisen tärkeätä välttää lapsen turvallisuudentunnetta horjuttavia kiinnittymistraumoja. Monet vanhemmat oivaltavat tämän vaistomaisesti ja tuntevat epäluuloa yleisesti toistettua ohjetta kohtaan antaa lapsen huutaa huutonsa yksinäisyydessä. Huudattaminen toki johtaa usein siihen, että lapsi on oppinut nukkumaan yksin - ihminen on nopeasti ehdollistuva olento. Hän on kuitenkin samalla oppinut karvaan läksyn siitä, ettei hänen kokemustaan hädästä aiotakaan kuulla.

Tämän ikäinen lapsi ei pysty manipuloimaan toisia, vaan hän ilmaisee oman kokemuksensa tilanteesta ja odottaa siihen vastattavan. Vastauksen laatu vaikuttaa hänen sisäistyvään perusoletusmalliinsa siitä, kuinka aikuiset ja nimenomaan hänelle tärkeimmät aikuiset suhtautuvat häneen. Lapsen hädän ilmausten sivuuttaminen vahvistaa välttelevää, avun tarpeet tukahduttavaa kiinnittymismallia, joka rajoittaa lapsen tunne-elämän myöhempää kehitystä.

Tiedän, että varmasti tuo kiivas tahtinen kehitysvaihe vaikuttaa uniin, mutta tämä neiti on ollut koko ikänsä "hankala" yöunien kanssa. Tai lähinnä nukahtamisen ja on muutenkin heräillyt tosi usein. Olisi ihana, kun päivässä olisi edes tunnin mittainen pätkä, että saisi olla aivan rauhassa, mutta ei tunnu olevan mahdollista.

Tuota unipussia täytyy kokeilla, jospa se vähän pientä touhuilijaa rauhoittaisi.

Uskottava on, että on vauvoja, joihin ei mikään tunnu tehoavan... :whistle: Aikaisemmat neidit, kun olivat tosi kilttejä ja "helppoja". Tämä pienin taitaa ottaakin sitten kaiken meistä vanhemmista irti. Ei sitä oikein uskonutkaan, että tällaisiakin tapauksia meidän perheeseen syntyy.. ;) Suloinen pieni vauva silti. :heart:

Yhteistyössä