Täytyy kyllä sanoa että olen ihan täynnä tota perhepäivähoitoa/ Millä muulla ammattiryhmällä on niin hitosti lomaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hippula"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse kysymykseen, niin opettajilla on varmasti pidempi loma ;) Mutta perhepäivähoidon lakimuutos sai ap:n kaltaisen tilanteen aikaan, ellei kunnassa ole onnistuttu sijoittamaan lapsia niin, että samalla perhepäivähoitajalla on saman työajan omaavien vanhempien lapsia.

Jos pph tekee esim. 7-17 päiviä eli 50h viikossa se tekee 10h ylitöitä eli jo yhden päivän verran viikossa. Eli johan niistä tulee 1 viikko vapaata kuukaudessa +normaalit lomat päälle.

Mikä muu ammattiryhmä tekee jatkuvasti ton mittaisia viikkoja?

Mulla oli syysloma, joululoma ja hiihtoloma samaan aikaan kuin omilla koululaisillani. Yksittäisiä tasausvapaita ei ole ollut, vaan olen saanut vapaat noihin lomien yhteyteen. Hoitolasten vanhemmat ovat myös pitäneet lomaa tuolloin eikä lapsia ole tarvinnut roudata varahoitoon. Kesäloma mulla ei ole yhtä pitkä kuin koululaisilla.

Olen itse päiväkodissa töissä ja olemme erään perhepäiväjoitajan lasten varahoitopaikka. Lapset ovatkin olleet elokuun jälkeen meillä suurinpiirtein 1/3 hoitopäivistä. Nytkin on hoitajalla 2viikon loma, jo toinen loma joululomien jälkeen. Ymmärrän hyvin heidän ylityönsä ja tasausvapaat. Mutta itse äitinä en veisi lastani pph.lle tuostakin syystä. Lapset joyuvat vähän väliä varahoitopaikkaan, parempi olisi olla koko aikaisesti pk.ssa.

Vaikka ehdottomasti pidän hyvänä asiana perhepäivähoitajien ulottamista työaikalainsäädännön piiriin, ymmärrän kyllä ap:ta ihan täysin. Ei todellakaan ole lapsen edun mukaista, että jatkuvasti kuskataa varahoitopaikkaan ja vielä joka kerta eri paikkaan. Sitä kun ajatteli että pienelle lapselle olisi kodinomainen perhepäivähoito paras vaihtoehto ja todellisuus onkin paljon kaoottisempaa kuin missään päiväkodissa.

[QUOTE="vieras";26126219]Vaikka ehdottomasti pidän hyvänä asiana perhepäivähoitajien ulottamista työaikalainsäädännön piiriin, ymmärrän kyllä ap:ta ihan täysin. Ei todellakaan ole lapsen edun mukaista, että jatkuvasti kuskataa varahoitopaikkaan ja vielä joka kerta eri paikkaan. Sitä kun ajatteli että pienelle lapselle olisi kodinomainen perhepäivähoito paras vaihtoehto ja todellisuus onkin paljon kaoottisempaa kuin missään päiväkodissa.[/QUOTE]

Meillä on kyllä aina sama varahoitopaikka. Riippuu kunnasta täysin, miten ovat varahoidon järjestäneet.

Ps. Olisin mieluummin itse ottanut ylityöt vapaana enkä aikana. Ihmiset ei vissiin ymmärrä että meillä pieneni palkka tämän takia...

[QUOTE="nemi";26126401]Meillä on kyllä aina sama varahoitopaikka. Riippuu kunnasta täysin, miten ovat varahoidon järjestäneet.

Ps. Olisin mieluummin itse ottanut ylityöt vapaana enkä aikana. Ihmiset ei vissiin ymmärrä että meillä pieneni palkka tämän takia...[/QUOTE]

No joo... Kirjotus ei oikein luonnistu nyt..
Eli olisin ottanut ylityöt RAHANA enkä vapaana..

olen yksityinen ja teen 11kk töitä ja olen 1kk lomalla.
Niin ap alappas itse hommaan kun ne lomat niin paljon kiinnostaa.ps. en ole yhtään pv ollut töistä pois sauraudenvuoksi vaikka lapset on täällä sairaana pyörineet ja tartuntoja on saatu.
Suosittelen sinulle vaihda alaa.

[QUOTE="vieras";26125871]Ei se mikään erityinen mahdollisuus ollut, ihan normikäytäntö monilla valtion aloilla. Kun oli ollut 15 vuotta töissä, sai sen 36+9 päivää. Eli lomaoikeus oli 36 päivää ja kun piti tietyn osan lomakauden ulkopuolella, sai 9 pidennyspäivää siihen päälle. Nyt kokonaismäärä on 38, kun on ollut sen 15 vuotta töissä.[/QUOTE]

Minä ihmettelen myös tuota 45 päivän lomaoikeutta. Itse olen yliopistosairaalassa töissä eli kunnalisella, enkä tule koskaan saamaan enempää kuin 30 lomapäivää. Vanhimmilla jo eläkeikää lähestyvillä työkavereilla on se 38 päivää, mutta minä en tule ikinä saamaan sitä. Systeemi muuttui vuosia sitten niin, että 30 päivää taitaa olla maksimi (se minulla jo onkin kun olen ollut jo 15 vuotta töissä). Että kertokaapa missä edelleen saa hankittua itselleen yli 30 lomapäivää vuodessa, lähden sinne töihin...

Yhteistyössä